اخبار خارجی

کیا اسپورتیج جدید رونمایی شد

مدل ۲۰۲۴ کیا اسپورتیج برای ورود به بازار ایران تایید شده است. این محصول همراه پیشرانه‌ی توربوشارژ توسط شرکت کوشا خودرو پیش‌فروش خواهد شد.

به گزارش دنده 6 – زمستان ۱۴۰۲، کیا سراتو جدید هم توسط کوشا خودرو برای بازار کشورمان معرفی شده بود و حالا اسپورتیج نیز در فهرست بلند مدل‌های وارداتی دیده می‌شود. برخلاف وعده‌ی نهادهای مختلف، نابسامانی بازار خودرو بهبود نیافته است. واردات کم‌تعداد و سود بسیار بالا حاصل از پیش‌خرید مدل‌های خارجی، کاهش قیمت برای مصرف‌کننده را نشان نمی‌دهد. حالا با نرخ دلار ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد، خودروهای چینی مونتاژ داخل هم گران‌تر از قبل هستند. ضمن اینکه، میانگین درآمد پایین برای عامه‌ی مردم ایران، دسترسی به خودروی باکیفیت را، بسیار سخت کرده است.

کیا از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدل‌های متنوع نگاه می‌کنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانه‌ی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

اولین اسپورتی سال ۱۹۹۳ معرفی شد و حالا یکی از قدیمی‌ترین کراس‌اورهای ساخت آسیا است. نسل دوم و سوم و چهارم این خودرو به تعداد بالا حدود ۱۵ سال در ایران حضور داشت. اسپورتیج نسل پنج، سال ۲۰۲۱ معرفی شد و تغییر چهره اساسی را تجربه کرد. این محصول حالا در کره جنوبی، امریکا، ویتنام و چین مونتاژ می‌شود. با این شرایط، احتمالا نسخه‌ی ساخت چین وارد ایران خواهد شد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا اسپورتیج جدید
یواخین پیسن بلژیکی و گریگوری گیوم فرانسوی، اسپورتیج مدرن را طراحی کرده‌اند. این محصول بیش از مدل‌های قبلی، حس اسپرت و جوان‌پسند فراهم می‌کند؛ درحالی‌که آینده‌نگر و ساختارشکن نیز محسوب می‌شود.

حالت دماغ‌ ببر (Tiger Nose)  که در خودروهای قدیمی کیا مشهود بود؛ به شکلی مخفی و ظریف روی اسپورتیج جدید اجرا شده است. روشنایی روز (Day light) با خط مورب دیده می‌شود و چراغ اصلی، در طرفین همراه خطوط تیز است. ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ بخش بزرگی از جلوپنجره‌ی مشبک و سپر را تشکیل می‌دهند؛ اما چندان ارزان‌قیمت و آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. حجم‌دهی کاپوت جلو و سپر نیز ساده است.

مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای کوچک و اندازه متوسط دنیا، قطعات پلاستیمی سیاه در نمای جانبی اسپورتیج هم دیده می‌شوند. این ادوات، قاب گلگیر، رکاب‌ها، پنجره و حتی آینه بغل نسخه‌های پایه را تشکیل می‌دهند. خطوط روی بدنه نیز، حساب‌شده و کم‌عمق هستند. اسپورتیج با رینگ ۱۸ اینچ آلومینیوم و تایر ۲۳۵ میلی‌متر در غالب کشورهای دنیا فروخته می‌شود.

اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از عجیب‌ترین چراغ‌ عقب‌های دنیا را ارایه می‌دهد. از سویی دیگر، حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، توی ذوق می‌زند. طراحان این کراس‌اور، حالت ساده و کم‌هیجان را برای درپوش صندوق انتخاب کرده‌اند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه، نکات جذاب در طراحی اسپورتیج هستند.

کیا اسپورتیج مدرن با طول ۴,۵۱۵  و عرض ۱,۸۶۵  و ارتفاع ۱,۶۵۰ و فاصله محوری ۲,۶۸۰  میلی‌متر تولید می‌شود تا کمی بزرگ‌تر از نسل‌های قبل موجود در ایران باشد.

طراحی داخلی و کابین کیا اسپورتیج جدید
احتمالا نسخه‌ی پایه با کمترین امکانات وارد ایران می‌شود تا قیمت کمتر و سودآوری بیشتر برای خریدار اولیه فراهم کند. این شرایط، در کابین با نمایشگر کوچک‌تر نسبت به نمونه‌های گران‌تر، مشهود است. همچنین کلیدهای پرتعداد و دکمه‌های فیزیکی، مدل پایه ساخت چین را از محصول مخصوص اروپا متمایز می‌کند.قاب پلاستیکی پیرامون نمایشگرها و دسته‌ی دنده‌ی بزرگ، دیگر نکات منفی در اسپورتیج وارداتی (تصویر پایین) هستند. ظاهرا مانیتور لمسی ۹ اینچ و پنل پشت فرمان ۱۲ اینچ برای نسخه‌ی پایه ارایه می‌شود؛ اما مدل‌های استاندارد اروپا و امریکا (تصویر بالا) از نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ استفاده می‌کنند که سراسر قاب روی داشبورد را پوشش می‌دهد. فرمان D شکل، صندلی تمام چرم و جوی‌استیک روی کنسول بین صندلی‌ها، مخصوص اسپورتیج فول آپشن است و احتمالا برای نسخه‌ی وارداتی ارایه نخواهد شد. فرمان ساده‌ی دایره‌ای، همراه صندلی چرم و پارچه به مشتری ایرانی می‌رسد.

اسپورتیج ۲۰۲۴ برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم می‌کند. در صندوق عقب هم، ۵۶۰ لیتر قابل استفاده است که نسبت به ابعاد این کراس‌اور، بسیار خوب محسوب می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی  کیا اسپورتیج جدید
تنوع موتور و گیربکس با محرک بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و دیزلی برای اسپورتیج ۲۰۲۴ وجود دارد. ظاهرا پیشرانه ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیو‌تن‌متر برای اسپورتیج وارداتی ارایه خواهد شد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک برای این مدل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعا فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت اسپورتیج تک دیفرانسیل محرک جلو با مشخصات گفته شده، ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

دیگر انواع کیا اسپورتیج جدید که مناسب ورود به ایران با قیمت پایین‌تر نسبت به نسخه‌های هیبرید و پلاگین، موتور ۲ لیتر و ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی دارند. در ارزان‌ترین نمونه، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر فراهم می‌شود. مدل ۲/۵ لیتر، ۱۸۷ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن‌متر با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه  دارد.

براساس اطلاعات غیررسمی، اسپورتیج وارداتی کوشا خودرو با موتور ۱/۵ لیتر توربو، ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

قیمت کیا اسپورتیج در بازار جهانی و هزینه خرید در ایران
مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی، دنده اتوماتیک و محرک جلو بازار امارات هم‌اکنون آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار دارد؛ اما ظاهرا شرکت کوشا خودرو قرار است کیا اسپورتیج را با موتور ۱/۵ لیتر توربو و قیمت ۲۱,۳۰۰ دلار وارد ایران کند. این شرایط، هزینه خرید برای اولین مشتری را حدود ۲/۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

اگر فرض کنیم اسپورتیج ۲۰۲۴ به قیمت ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان وارد ایران شود، در بازار با فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو مقایسه خواهد شد که ابعاد بزرگ‌تر، امکانات بیشتر و سیستم دو دیفرانسیل دارد. قدرت پیشرانه و کیفیت مواد به کاررفته در کابین شاسی‌بلند چینی، برتری واضح نسبت به اسپورتیج کم‌آپشن وارداتی را نشان می‌دهد؛ اما برند کیا خریداران پرتعداد در ایران دارد و حتی با قیمت غیرمنطقی، پرمشتری خواهد بود. هم‌اکنون برای کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ کم‌کار یا مشابه صفر کیلومتر در بازار، قیمت ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا