اخبار خارجیاسلایدر

کیا EV5 کوشا خودرو

جدیدترین خودروی تمام الکتریکی ثبت شده در سامانه واردات، کیا EV5 است. این کراس‌اور، یکی پیشرفته‌ترین مدل‌های کره‌ای در بازار جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش دنده 6 – ورود خودروهای برقی به ایران، با تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، جالب توجه است. این شرایط می‌تواند تنوع مدل‌های موجود در بازار کشورمان را گسترش دهد و دسترسی به محصولات مدرن با استاندارد جهانی را برای مردم، کمی منصفانه‌تر کند.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

شهریورماه ۱۴۰۲، کیا EV5 در نمایشگاه چنگدو رونمایی شد. این خودرو از یک سو به عنوان کراس‌اور برقی با ابعاد متوسط و قیمت رقابتی دارای اهمیت است و از سویی دیگر، محصولی ساخت چین، تولید کارخانه‌ی Yueda Kia زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ محسوب می‌شود. کیا EV5 فراتر از مدل‌های چینی ارزان‌قیمت، استانداردهای لازم برای فروش در بازار اروپا و امریکا را دارد. همچنین تجهیزات ایمنی و امکانات الکترونیکی پیشرفته ارایه می‌کند که در خودروهای معمول کره‌ای، مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان ۲۰۲۴ موجود نیست.کوشا خودرو طی ماه‌های اخیر، چند مدل کیا شامل K5 اپتیما و سلتوس و اسپورتیج را در سامانه واردات ثبت کرده است. هرچند که اندک نمونه‌های واردشده از K5 مجهز به ضعیف‌ترین پیشرانه با کمترین آپشن‌ها هستند؛ این امیدواری وجود دارد که EV5 برقی امکانات کامل داشته باشد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی کیا EV5 کوشا خودرو
موفقیت تجاری EV6 در کلاس هاچبک برقی با ابعا نسبتا بزرگ، مهم‌ترین مشوق کیا برای تولید EV5 بود. به همین دلیل، نمای بیرونی خودروی جدید، شباهت‌های با EV6 و شاسی‌بلند پهن‌پیکر EV9 دارد.

چراغ‌های بسیار باریک برای تامین روشنایی روز استفاده می‌شوند و منابع اصلی برای رانندگی در شب، طرفین سپر هستند. مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، برای EV5 نیز جلوپنجره با فلز یک‌دست هم‌رنگ بدنه ارایه شده است. حجم‌دهی بدنه و  کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌ها، جذاب به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک و حفره‌ی بزرگ عبور هوا در مرکز سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.در نمای جانبی، تاکید زیادی بر سبک طراحی مکعبی دیده می‌شود. برخلاف کراس‌اورهای امروزی، EV5 فاقد سقف شیب‌دار و حس یک کراس‌اور اسپرت است. این مدل برای القای نوآوری و حالت آینده‌نگر در یک خودروی برقی، طراحی شده و به همین دلیل، متفاوت از رقبا دیده می‌شود. قاب چهارگوش گلگیرها، طرح اختصاصی چرخ‌های ۲۰ تا ۲۱ اینچ و فرم ستون انتهای بدنه، المان‌های ویژه در کیا EV5 هستند.

چراغ‌های عقب، باریک و ساده و کم‌هیجان شکل گرفته‌اند. درپوش صندوق نیز، حجم‌دهی خاصی ندارد و عملا خالی از جزئیات است. نمای پشت EV5 با سپر پلاستیکی سیاه و جایگاه مخصوص نسب پلاک، بیش از اندازه کمینه‌گرا (مینیمال) دیده می‌شود که طبیعتا مورد پسند عامه مردم نیست.کیا EV5 طول ۴,۶۱۵  و عرض ۱,۸۷۵  و ارتفاع ۱,۷۱۵  و فاصله محوری ۲,۷۵۰  میلی‌متر دارد. با این ابعاد، مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران و کمی کوچک‌تر است.

طراحی کابین و نمای داخلی کیا EV5 کوشا خودرو
نمایشگر ایستاده روی داشبورد با ساختار پیوسته در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، ترکیب معمول خودروهای امروزی است که برای EV5 نیز ارایه می‌شود.

پلاستیک خشک داشبورد، فرمان ساده با کلیدهای پرتعداد و حالت بسیار ساده در کنسول میانی، فضای داخلی EV5 را ارزان‌قیمت جلوه می‌دهد. حتی برای تودری‌ها نیز، مواد نرم و مبله با صرفه‌جویی استفاده شده‌اند. شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ و دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ کنار هم، معدود نکات مثبت در کابین EV5 محسوب می‌شوند.
صندلی‌ها، تمام چرم و باکیفیت هستند. ترکیب رنگ این بخش هماهنگ با داشبورد ارایه می‌شود و متفاوت از کراس‌اورهای ارزان قیمت بنزینی جلوه می‌کند. کیا EV5 برای چهار سرنشین بلند قد، کاملا جادار است و ۵۱۲ لیتر فضای حمل بار داخل صندوق دارد که طبیعتا با جمع شدن صندلی‌های ردیف دوم، تقریبا دو برابر می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی کیا EV5 کوشا خودرو
مدل تک موتور و دو موتوره برای EV5 در بازار جهانی وجود دارد. نسخه‌ی پایه با ساختار محرک جلو، ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل دو دیفرانسیل از دو موتور برقی، ۳۰۸ اسب بخار و ۴۸۰ نیوتن‌متر می‌گیرد. برای باتری‌ها نیز، دو نوع ۶۴ و ۸۸ کیلووات ساعتی وجود دارد که توان پیمایش ۵۳۰ تا ۷۲۰ کیلومتر فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل کیا EV5 از ۹ تا ۶ ثانیه متغیر است.

قیمت کیا EV5 در بازار جهانی و هزینه خرید از کوشا خودرو
برای نسخه‌ی پایه از EV5 تک موتوره، حدود قیمت ۴۰ هزار دلار وجود دارد و مدل دو موتوره همراه امکانات کامل از سری GT line،  تقریبا ۵۴ هزار دلار است. با شرایط موجود و احتساب تخفیف‌های مربوط به عوارض گمرکی برای خودروهای برقی، می‌توان هزینه خرید ارزان‌ترین نمونه‌ی EV5 در ایران را حدود ۳/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. همچنین قیمت گران‌ترین نسخه‌ با امکانات کامل شامل قوی‌ترین پیشرانه و باتری، نزدیک به ۴/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا