اخبار داخلی

کیا K8 در ایران

جدیدترین خودروی ثبت شده در سامانه واردات جانبازان، کیا K8 است. این سدان پهن‌پیکر، لوکس‌ترین مدل کره‌ای در بازار ایران خواهد بود. 

به گزارش دنده 6 – اوایل دهه‌ی ۹۰ خورشیدی، واردات کیا کادنزا به کشورمان انجام شد. با ورود این خودرو، در کنار هیوندای جنسیس و سنتنیال، سبک جدیدی از مدل‌های لوکس با برندهای کره‌ای به بازار ایران رسید. با توقف واردات خودروهای خارجی از سال ۱۳۹۶، این گروه نیز به دلیل واردات محدود در سال‌های قبل، فراموش شدند.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

کادنزا نه‌تنها در ایران، برای بازار جهانی هم خودروی موفق و پرفروشی نبود. این خودرو با کد مدل K7 شناخته می‌شد؛ اما شرکت کره‌ای از سال ۲۰۲۱ نسخه‌ای کاملا جدید به نام K8 را جای‌گزین کادنزا کرد. امسال هم عرضه‌ی کیا  K8 در کشورهای غربی، محدود بود و حالا این خودرو به یک سدان مخصوص بازار کره‌ جنوبی تبدیل شده است که سالانه ۴۰ هزار دستگاه فروش دارد. مدل بزرگ‌تر به نام K9 یا K900 در بازار جهانی عرضه می‌شود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا K8 کوشا خودرو
چراغ‌های اصلی در K8 به نسبت ابعاد بدنه، کوچک و باریک هستند. این خودرو تلاش می‌کند تا بیش از المان‌های لوکس، حس یک سدان اسپرت را منتقل کند. احتمالا به همین دلیل، K8 شباهت‌هایی به بی ام و سری ۷ فیس لیفت ۲۰۲۰ دارد.

هرچند که بزرگ‌ترین سدان کیا، فاقد نسخه‌ی تمام برقی است اما جلوپنجره‌ی بسته و حالت وفادار به آیرودینامیک ارایه می‌دهد. این بخش، وفادار به سبک طراحی دماغ ببر (Tiger nose) است که از گذشته در خودروهای کیا مثل اپتیما و کادنزا وجود داشت. خطوط روی کاپوت، حس تهاجمی و عضلانی K8 را تقویت می‌کنند؛ هرچند که هماهنگی قابل قبول بین فرم چراغ‌ها و برش‌های بدنه دیده نمی‌شود.

کیا K8 در کلاس خودروهای خانوادگی بزرگ عرضه شده و البته تمایل به حس لوکس دارد. به همین دلیل، ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت، در سپرها و رکاب استفاده نشده است. نمای جانبی این خودرو، حجم‌دهی ملایم دارد و صرفا یک خط واضح از چراغ‌های عقب تا آینه بغل و کاپوت جلو دیده می‌شود. رینگ‌های ۱۸ اینچ، طراحی ساده دارند و هماهنگ با فریم پنجره‌ها، با جزئیات سیاه‌رنگ ارایه شده‌اند. حالت چشم‌نواز در شیب سقف تا انتهای بدنه، نکته‌ی مثبت K8 محسوب می‌شود.

در نمای پشت، حجم‌دهی بسیار برجسته و اغراق‌آمیز وجود دارد. صندوق به شیشه متصل نیست و لیفت‌بک محسوب نمی‌شود اما دارای شیب تند و برجستگی واضح است. چراغ‌های عقب پیوستگی دارند و با حالت شمشیری مشابه اپتیما در طرفین ارایه می‌شود. سپر عقب در K8 با برحستگی ساده و حجم‌دهی ملایم ، خروجی‌های کروم مخصوص اگزوز دارد.

کیا K8 با طول ۵,۰۱۵  و عرض ۱,۸۷۵  و ارتفاع ۱۴۵۵ و فاصله محوری ۲,۸۹۵  میلی‌متر تولید شده است. این خودروی کره‌ای نه‌تنها از تویوتا کمری و اوریون و آمالون ابعاد بزرگتری دارد، نزدیک به بی‌ام‌و سری ۷ محسوب می‌شود.

طراحی کابین و نمای داخلی کیا K8 کوشا خودرو
مشابه بسیاری از خودروهای امروزی، K8 نیز ساختار پیوسته برای نمایشگر لمسی و مانیتور پشت فرمان ارایه می‌کند. این مدل، فضای مدرن در اختیار راننده می‌گذارد و با حذف دسته‌دنده، تجهیزات الکترونیک خود را نشان می‌دهد.

کیا K8 دو نمایشگر ۱۲/۳ لینچی دارد. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت است اما بخش میانی و تودری‌ها از چرم و مواد نرم ساخته شده‌اند. فرمان کاملا دایره‌ای است و در بعضی مدل‌ها ساختار دوگانه با رنگ‌های متنوع و چرم باکیفیت دارد. طراحی کنسول میانی، همراه کلیدگران و دکمه‌های کم‌تعداد، به خوبی حس یک خودروی لوکس را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.
صندلی‌ها بسیار راحت هستند و خصوصا برای سرنشینان عقب، راحتی قابل قبول دارند. کیفیت ساخت و مرغوبیت چرم، فراتر از انتظار است و نسبت به ارزش دلاری کیا K8 برتری دارد. طراحی تودری‌ها و داشبورد نیز هماهنگ دیده می‌شود. این خودرو صندوق عقب ۵۱۰ لیتری دارد که باتوجه به طول بدنه‌ی ۵ متری و عرض ۱/۹ متر، چندان زیاد نیست.

پیشرانه و تجهیزات فنی کیا K8 کوشا خودرو
برای ورود به ایران، K8 هیبرید انتخاب شده است. این خودرو با موتور ۱/۶ لیتر توربو، ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای این سدان محرک جلو، ۸ تا ۹ ثانیه است. براساس اطلاعات موجود، K8 هیبرید  با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

در بازار جهانی، سه مدل K8 با پیشرانه‌های ۲۰۰ و ۲۴۰ و ۳۰۰ اسب بخار نیز ارایه می‌شود. فهرست امکانات نسخه‌ی وارداتی بخ شرح ذیل است:

کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش سرعت
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای در دو طرف کابین
ترمز ضد قفل (ABS)  با توزیع الکترونیکی  (EBD)
ترمز جلو و عقب دیسکی
هشدار نقطه کور
حسگر تشخیص احتمال حادثه در جلو برای خودرو، عابر پیاده و دوچره سوار
سیستم خروج ایمن برای جلوگیری از گشودن درها هنگام عبور دیگر خودروها
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط
دستیار پارک هوشمند از راه دور
گرمکن برای چهار صندلی
شارژ بی سیم گوشی
سنسور باران
نمای ۳۶۰ فراگیر درجه
سانروف پانوراما
صندوق عقب برقی
قیمت کیا K8 در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی برای ایران
در کره جنوبی، کیا K8 هیبرید مشابه نسخه‌ی وارداتی کوشا خودرو،  ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار قیمت دارد. اگر فرض کنیم سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو توسط شرکت وارد کننده رعایت شود، خریدار اولیه از سامانه فروش جانبازان به بودجه‌ی ۵/۵ میلیارد تومانی برای ثبت سفارش کیا K8 نیاز دارد.

نمونه‌های وارد شده از کیا کادنزا ۲۰۱۲ با کیلومتر کارکرد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر، هم‌اکنون به قیمت۳ میلیارد تومان در نمایشگاه‌ها قیمت‌گذاریشده‌اند. باتوجه به قیمت هیوندای آزرا گرندجور ۲۰۱۸ که در بازار آزاد ۶/۵ تا ۷ میلیارد تومان است، احتمالا کیا K8 هیبرید ۲۰۲۴ نیز بعد از ورود به ایران، حدود ۱۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا