پر فروش ترين خودروهاي سال 2013

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲

پر فروش ترين خودروهاي سال 2013

برای اولین بار در تاریخ بیش از ۲۰ میلیون خودروی جدید به صورت سالانه در یک کشور به فروش رسید. نکته‌های برجسته‌ی فروش خودرو در سال ۲۰۱۳ چه بودند؟ ترکیبی از رشد در بعضی از بازارها و برخی از بخش‌ها از نکات جالب سال ۲۰۱۳ بود. آمریکایی‌ها به عادت قدیمی خود یعنی خرید خودروهای پیک‌آپ بازگشتند. مدل S تسلا به صورت شگفت‌انگیزی در صدر رده‌بندی بازار نروژ در ماه سپتامبر قرار گرفت.

 

China-traffic-jam.-Picture-by-National-Geographic

۱. چین اولین کشور با فروش سالیانه بالای ۲۰ میلیون

بازار جدید چین رکورد جدیدی را در سال ۲۰۱۴ به‌جا گذاشت: رشد ۱۴ درصدی سال به سال تا رسیدن به فروش ۲۱.۹۸ میلیون، چین را به اولین کشوری در تاریخ خودرو تبدیل کرده است که بیش از ۲۰ میلیون خودروی جدید را تنها در یک سال به فروش رسانده است. براساس پیش‌بینی‌ها چین از یک مرحله‌ی تاریخی دیگر (فروش ۳۰ میلیون خودرو) تا سال ۲۰۲۰ خواهد گذشت. نکته‌ی قابل توجه در بازار خودروی چین در سال ۲۰۱۳ بازگشتِ تمایل به خودروهای محلی است: وولینگ هونگانگ در رده‌ی اول قرار دارد و هاوال H6 (گریت وال) در ماه جولای به رده‌ی هفتم رسید در حالی که امگراند EC7 نیز جزو ۱۰ تای اول بوده‌است.

GMC-Sierra-World-July-2013

 

۲. بازار آمریکا به سطح قبل از بحران اقتصادی بازگشت

۲۰۱۳ سالی است که بازار آمریکا به عادات و سطوح قبل از بحران اقتصادی خود بازگشتند: خرید سالانه‌ی بیش از ۱۵ میلیون خودرو من جمله انبوهی از وانت‌های پیک‌آپ. در ماه می سری F خودروهای فورد با فروش ۷۱۶۰۴ خودرو برای اولین بار بعد از مارچ ۲۰۰۷ از مرز فروش ۷۰۰۰۰ در ماه عبور کرد. SAAR ( نرخ فروش سالیانه‌ی تنظیم شده به صورت فصلی) که فشارسنج کلیدی برای فروش‌های بلند مدت است، به نزدیکی ۱۶ میلیون رسید که در مقایسه با ۱۴.۴ میلیون سال قبل، نشان می‌دهد که این صنعت به سطح خود در سال ۲۰۰۷ بازگشته‌است. در ماه اکتبر برای اولین بار پس از فوریه ۲۰۰۶، ۳ خودروی متداول در ایالات متحده آمریکا همه‌ وانت‌های پیک‌آپ XXL بودند. سری F فورد در رتبه‌ی اول و شورولت سیلورادو در رده‌ی بعدی قرار داشتند. در همین راستا خودروی سری F فورد رکورد فروش سالیانه‌ی تاریخ را در کانادا با ۱۰۶۸۶۱ فروش در پایان ماه اکتبر بدست آورد.

 

Tesla-Model-S-Norway-September-2013.-Picture-courtesy-of-motortrend.com-P2

۳. مدل S تسلا و نیسان لیف ستاره‌های نروژ بودند

نروژ محلی برای چندین فروش تکان‌دهنده در سال ۲۰۱۳ بود. در ماه سپتامبر، مدل S تسلا کاری را انجام داد که هیچ خودروی الکتریکی تا کنون از عهده‌ی آن بر نیامده بود: قرار گرفتن در صدر فروش برای یک ماه تمام در یک کشور. با فروش ۶۱۶ دستگاه یعنی سهم ۵.۱٪ از بازار در رقابت با ۵۶۱ دستگاه ولوکس‌واگن گلف یعنی سهم ۴.۶٪ ، مدل S تسلا اولین خودرویی است که توانسته ولوکس واگن گلف را در یک رده‌بندی ماهیانه‌ی نروژ در سال ۲۰۱۳ شکست دهد. برخی از مدل‌های تسلا بعد از تصادف آتش گرفتند و تسلا باید بازتاب این اتفاق را تحمل می‌کرد ولی این هم نتوانست جلوی اول شدن مدل S را در نروژ در ماه اکتبر بگیرد. پیروز بزرگ بعدی در نروژ نیسان لیف است: این خودرو در جدول فروش در ماه اکتبر با فروش ۷۱۶ خودرو و سهم ۵.۶٪ از بازار بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد.

 

Peugeot-2008-Renault-Captur-France-June-2013.-Picture-courtesy-of-Largus

 

۴. رنو کپتور و پژو ۲۰۰۸ این خودروسازان فرانسوی را احیا کردند

انتظار زیادی از دو SUV جدید فرانسوی می‌رفت چرا که هر دو خودروساز پس از بحران اقتصادی جهانی در حال تقلا برای بدست آوردن سود بودند و هر دو خودرو نیز به طور موفقیت‌آمیزی وارد بازار شدند. رنو کپتور با کسب مقام چهارم در لیست ۵ خودروی پرفروش فرانسوی قرار گرفت و جایگاه خودرو تا زمانی که در ماه سپتامبر به مقام سوم رسید ترک نکرد. پژو ۲۰۰۸ نیز در میان ۱۰ خودروی پرفروش فرانسه در ماه جولای قرار داشت و در ماه اکتبر به مقام چهارم رسید و تا ماه نوامبر مکان خود را حفظ کرد. هر دو مدل در سراسر اروپا نیز فروش‌ استواری داشتند.

Daihatsi-Ayla-Indonesia-November-2013

۵. خودروهای کوچک تویوتا در اندونزی موفق بودند

دوقلوهای تویوتا آگیا و دایهاتسو آیلا در ماه سپتامبر در پاسخ به قانون جدید دولتی در اندونزی راه‌اندازی شدند. در کشوری که غرق در خودروهای MPV است، این یک حرکت جسورانه محسوب می‌شود. آئین‌نامه‌ی LCGC ( خودروهای پاک کم هزینه) خودروهایی که حداقل ۶۰٪ از اجزای آنها ساخت داخل بوده، قیمت آنها بین ۵۰ تا ۸۵ میلیون روپیه بوده و ماکسیمم ۱۲۰۰ سی سی و مصرف سوخت ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارند را از مالیات معاف می‌کند. پس از تنها دو ماه از حضور این دو مدل در جدول فروش بازار اندونزی (ماه نوامبر)، تویوتا آگیا به طور شگفت‌انگیزی با فروش ۶۵۹۱ دستگاه و کسب سهم ۵.۹٪ بازار در رده‌ی دوم و قل دیگر آن، دایهاتسو آیلا با فروش ۵۰۹۵ دستگاه و کسب سهم ۴.۶٪ از بازار در رده‌ی چهارم قرار گرفتند. این بدین معنی است که این دو مدل که در داخل تولید شده و تنها دو ماه از راه‌اندازی آنها می‌گذرد توانسته‌اند ۱۰٪ از سهم بازار را از آنِ خود کنند. این دو مدل قطعاً در سال ۲۰۱۴ نتایج خیره کننده‌ای خواهد داشت.

 

Nissan-Qashqai-World-2013

 

۶. SUVهای نیسان به تسخیر اروپا ادامه می‌دهند

در سال ۲۰۱۳ نیسان با SUV های جوک و قشقایی تولید بریتانیا ثابت کرد که بازار خودروی اروپایی را برای همیشه تغییر داده است. قشقایی به رکورد رده‌ی پنجم اروپا در ماه فوریه رسید و با فروش ۲۹۱۱۶ و کسب برترین رده‌ی یک خودروی ژاپنی در طول تاریخ برای یک مدل ژاپنی در قاره‌ی اروپا در ماه مارچ نیز در رده‌ی پنجم باقی ماند. قشقایی در ماه مارچ در ایتالیا نیز رکورد خود را در زمینه رده بندی، حجم فروش و سهم بازار، در رده‌ی ششم قرار گرفت و به دومین خودروی ژاپنی که در رده‌ی ۱۰ خودروی برتر فروش در فرانسه قرار می‌گیرند، تبدیل شد و در ماه می نیز آن را تکرار کرد. نیسان جوک نیز به رده‌ی جدید در سال ۲۰۱۳ رسید: در ابتدای سال یعنی ماه ژانویه در بریتانیا در رده‌ی ۱۰ خودروی پرفروش قرار گرفت و ۳ بار در طول سال این اتفاق تکرار شد. جوک همچنین با کسب رده‌ی نهم برای اولین بار وارد ۱۰ خودروی پرفروش اسپانیا شد.

 

Hyundai-HB20-Brazil-February.-Picture-courtesy-of-Carplace

 

۷. هیوندای HB20 به برزیل هجوم برد

هیوندای HB20 که در اواخر ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده بود با فروش ۱۰۱۷۹ دستگاه در ماه فوریه به جایگاه چهارم در برزیل دست یافت. اولین خودروی کره‌ای که بیش از ۱۰۰۰۰ دستگاه در یک ماه در برزیل به فروش رسید و اولین مدل کره‌ای که در میان ۵ خودروی برتر در فروش ماهیانه برزیل قرار می گیرد. HB20 در ماه مارس بار دیگر رکورد حجم فروش و سهم بازار خود را با ارقام ۱۲۵۳۷ دستگاه و ۵.۶٪ می‌شکند. شورولت اُنیکس که هم زمان با HB20‌ معرفی شده‌بود نیز سطح فروش مشابهی در سال ۲۰۱۳ داشت.

 

Renault-Duster-Russia-October-2012

 

۸. موفقیت رنو در رده‌ی خودروها ارزان قیمت

سال ۲۰۱۳ ثابت شد که رنو قطعاً در مسیر درستی با خودروهای ارزان قیمت برند داچیا که در سال ۲۰۰۴ با لوگان افتتاح شد، قرار گرفته‌است. فروش با برند داچیا یا رنو بستگی به کشور مورد نظر داشته و موفق‌ترین مدل‌های داستر و ساندرو بودند که از رکوردها و مرزهای قابل توجهی عبور کردند. داستر برای اولین بار در ماه نوامبر در صدر فروش ماهیانه روسیه و در بین ۱۰ خودروی پرفروش هند برای دو ماه متوالی قرار گرفت. ساندرو مقام اول در اسپانیا در ماه‌های ژانویه و آگوست و در فرانسه در ماه جولای و آگوست را به خود اختصاص داد.

 

Peugeot-301-Algeria-June-2013.-Picture-courtesy-of-auto-utilitaire.com_

۹. آیا پژو به آفریقا بازگشته‌است؟

اینکه چرا خودروهای فرانسوی (و مخصوصاً پژو) قاره‌ی آفریقا را از دست داده‌اند قابل درک نیست. ۳۰۱ سال ۲۰۱۳ را در جایگاه دوم و تنها پایین‌تر از لوگان داچیا در آلجریا، پنجم در تونس و دهم در مراکش به پایان رساند و همچنین در ماه جولای در مصر جایگاه چهارم را کسب کرد. آیا این میزان فروش می‌توانند علامتی برای تولد دوباره‌ی پژو در آفریقا باشند؟

 

Audi-A3-Portugal-November-2012.-Picture-courtesy-of-LArgus

۱۰. آئودی A3 و اشکودا اُکتاویا رکوردهای جدیدی در اروپا به جا گذاشتند

سال ۲۰۱۳ آئودی دومین مدل خود را وارد ۱۰ خودروی پرفروش در اروپا کرد: A3 با فروش ۱۶۷۸۷ دستگاه و کسب جایگاه نهم در جمع ۱۰ خودروی پرفروش اروپا در ماه آوریل قرار گرفت. قبل از A3 تنها A4 بود که درجمع ۱۰ خودروی پرفروش اروپا قرار داشت. A3 در آلمان در رده‌ی دوم و در اروپا جایگاه ششم را در ماه آگوست به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ رکوردهای بسیاری برای این نام ۱۷ ساله به ثبت رسید.

 

نويسنده سپهر ياسمني – منبع زوميت دات آي آر


بدون دیدگاه