اسلایدرفناوری و تکنولوژی

سیستم الکترونیکی پایداری ESP

امروزه رانندگان خودرو در جهان به سیستم های الکرونیکی ایمنی بیش از پیش متکی هستند . نه تنها برای ترمز گیری بلکه برای كمك به حفظ تعادل خودرو . از آنجائیکه روز به روز اهمیت این سیستم ها در کنترل خودرو نمایان تر می شود سخت گیری موسسات ایمنی کشور های مختلف برروی خودرو سازان نیز برای استفاده از این سیستم ها بیشتر شده است .

 

 

 

 

سیستم ترمز ضد قفل ABS اولین سیستم از سه تکنولوژی برتر تر مز گیری خودرو است که جهت جلوگیری از قفل شدن تایر در ترمز های شدید و در نتیجه کاهش مسافت ترمز گیری می باشد ،ABSهمچنین به راننده كمك مي كند كه در حین ترمز گیری شدید به خودرو فرمان دهد . این سیستم هم اينك در بیشتر کشور های جهان اجباری است .سیستم دوم TCS یا کنترل تراکنش است که جهت کنترل اصطکاک میان تایر ها و خودرو طراحی شده است.اما سیستم سوم که هم اینک قصد معرفی آن را داریم ESP یا همان کنترل پایدار الکترونیکی است

کنترل پایداری الکترونیکی ESP مجموعه ای از سنسورهايی است  که همراه با پمپ های ترمز ABS عمل می کنند . یک سنسور برای گزارش جهت فرمان و سنسوری برای مشخص شدن جهت افقي در حال حرکت خودرو همچنين سنسوري براي اندازه گيري شتاب جانبي خودرو قرار داده شده اند .

 

withwithout_esp3

 اين سنسورها در هر لحظه 25 بار به واحد كنترل ECU گرازش مي كنند .زمانی که واحد کنترل ECU تشخیص داد خودرو در جهتی که راننده دستور داده نمی رود وارد مدار مي شود. براي تشخیص انحراف خودرو واحد كنترل گزارشات دو سنسور جهت فرمان و جهت افقی خودرو و همچنين شتاب جانبي را در لحظه مورد بررسي مسمتر قرار مي دهد و لحظه اي كه تشخيص دهد كه خودرو در جهت فرمان راننده عمل نمی کند وارد عمل شده و با اعمال دستور به یکی از چرخها برای ترمز گیری خودرو را در جهت مورد تمایل راننده نگه می دارد و از انحراف آن جلوگیری می کند .

 

این سیستم در دوحالت کلی کم فرمانی Understeer و تند فرمانیOversteer ..عمل می کند. لحظه اي كه خودرو در حالت تند فرمانی قرار مي گیرد خودرو بيش از آنچه كه راننده می خواهد می چرخد و زمانیکه خودرو در وضعیت کم فرمانی قرار می گیرد خودرو کمتر از آنکه راننده می خواهد می چرخد . در این حين ESP وارد عمل شده و بدون اینکه راننده متوجه سعي در كنترل خودرو و بازگرداندن آن به جاده مي کند .

 

اهمیت ESP زمانی آشکار تر می شود که نگاهی به آمار تحقیقات سازمان های مختلف ایمنی داشته باشیم، در تحقیقاتی که سال 2006 در امریکا منتشر شد نشان داد اگر تمام خودروهای موجود در بازار آن کشور مجهز به ESP باشند حداقل 600.000 تصادف از 2 میلیون تصادف جلوگیری می شود و حداقل از کشته شدن 10 هزار نفر در سال جلوگیری می شود.

 طبق تحقیقات گسترده اي که سازمان ملی بزرگراه های آمریکا NHTSA از سال 1997 تا سال 2002 در این باره انجام داد نشان داد که وجود ESP می تواند تا 35 در صد از تصادفات خودروهای سواری جلوگیری کند و تصادف های منجر به فوت را تا  30 درصد کاهش دهد.

ESP-3

تحقیقات برای خودروهای شاسی بلند نشان داد که ESP می تواند تا 67 در صد از تصادفات آنها جلوگیری کند ضمن اینکه از تصادفات منجر به فوت نيز تا 63 درصد جلوگیری کند.

 در سال 2004 طبق آخرین تحقیات سازمان بيمه و ایمنی برای بزرگراه های آمریکا IIHS انجام شد نشان داد فعال بودن این سیستم در خودروهای سواری تا 77 درصد و در خودروهای شاسی بلند SUV تا 80 شانس واژگونی را کاهش خواهد داد.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد کهESP تا چه حد اهمیت دارد که بسیاری آن را مهمترین سیستم ایمنی خودرو پس از کمر بند ایمنی می دادند. در ابتداي ورود  اين تكنولوژي فقط براي تعداد محدودي خودرو و آن هم از انواع لوکس و گرانقيمت ها قرار گرفت اما با مشخص شدن اهميت ويژه آن و همچنين ارزان تر شدن تكنولوژي هم اينك برروي بسياري از خودروهاي ارزان قيمت نيز به صورت استاندارد قرار گرفته است. برخي از خودروسازان نام هاي متفاوتي را براي اين سيستم انتخاب كرده اند به طور مثال هوندا ESC و تويوتا VSC را براي معرفي اين سيستم قرار داده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا