مرگ در کمین آفرود سواران

یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ | 12 نظر

مرگ در کمین آفرود سواران

سپهر زنگنه – چندسالیست که با عرضه هرچه بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل و فراگیر شدن تب استفاده از چنین خودروهایی، علاقه عمومی نسبت به آفرود و طبیعت گردی نیز افزایش چشمگیری یافته و موج جدیدی از آفرود دوستان در کشورمان شکل گرفته اند.با این حال در نبود زیر ساخت های آموزشی مناسب، این علاقه نیز با افراط و تفریط فراوان همراه شده و به وقوع حوادث تلخی دامن زده است.در واقع نبود قوانین ایمنی ، محدودیت های جاده ای و طبیعتا عدم نظارت پلیس به مسیر های بیابانی و دور افتاده، باعث شده که جوانان علاقه مند و افزاد کم تجربه در زمینه آفرود، با هدف رسیدن به لذت و هیجان، هر گونه خطری را بپذیرند و در برخی مواقع دست به اقداماتی بزنند که جز تصادف و مرگ دستاورد دیگری به همراه ندارد.

تصادف افرود8

یکی از مثال های چنین حرکتی را می توانید در تصاویر و فیلم پیوست ببینید، پرشی به ظاهر ساده با تویوتا FJ کروزر که قرار بود تنها هیجانی به یاد ماندنی را به همراه داشته باشد، به دلیل خطای محساباتی و سرعت بیش از حد به پرشی بسیار بلند و سینمایی مبدل شد و در فرود، بیش از 200 میلیون تومان خسارات مادی و آسیب دیدگی شدید سلامت را به بار آورد. مطالب زیر را از راننده این تویوتا بلند پرواز نقل می کنیم.

  حادثه افرود 16حادثه افرود15حادثه پرش آفرود

“این حرکت 200 میلیون تومان خسارت مادی، شکستگی 2 مهره کمر و عارضه pressure fracture در ناحیه ستون فقرات که تا آخر عمر گریبانگیر بنده خواهد بود، به همراه داشت. این تصویر رو به اشتراک گذاشتم که به چند نکته اشاره کنم:

1-بستن کمربند ایمنی به راحتی میتوانست از عارضه شکستگی در ستون فقرات جلوگیری کند. بستن کمربند ایمنی برای کلیه سرنشینان را بسیار جدی بگیرید. صحنه هایی به یاد دارم که یک چاله به عمق 15 سانتیمتر باعث برخورد سر سرنشین جلو به شیشه و شکستگی شده است.

2-لذت سفر به طبیعت را برای حداکثر 3 ثانیه معلق بودن بین زمین و هوا به کام خود و دیگران تلخ نکنید. جدای از صدمات احتمالی به خود و همراهان پرش با خودرو خسارات بسیاری به سیستم تعلیق خودرو شما وارد خواهد کرد.

3-در بهترین شرایط شما یک راننده آماتور هستید. سعی نکنید صحنه هایی را که در رالی پاریس داکار میبینید را شخصا امتحان کنید. زدن شیب عرضی، پرش و … همه و همه دارای ریسک بسیار بالا هستند. هر چقدر که در راننگی مهارت داشته باشید جان شما و همراهانتان در گرو درست عمل کردن 4 قطعه فلزی و خارج نشدن لاستیک از رینگ خودرو است. پس سلامتی خود و دیگران را با این حرکات به خطر نیاندازید.

4-طبیعت میراث پدران ما نیست. امانتی در دستان ما برای فرزندانمان است. در طبیعت زباله ها را رها نکنید. بر روی گیاهان حرکت نکنید. هر کدام از این بوته ها جدای از نقشی که در مهار بادهای سطحی، تثبیت خاک و مهار بیابان زایی دارند مامن موجودات بسیاری هستند که با حرکت خودرو بر روی آنها ضربات جبران ناپذیری به چرخه حیات وارد میکنید.

5-از بوته ها و گیاهان برای ایجاد آتش استفاده نکنید. بسیاری از گیاهانی که در ظاهر خشک هستند در فصول بهار و تابستان جان دوباره میگیرند. تصور کنید هر گروهی که در منطقه ای با پوشش ضعیف بیابانی قصد روشن کردن آتش داشته باشد در مدتی کمتر از 5 سال منطقه به کل فاقد پوشش گیاهی خواهد شد.

6-در سفرهای بیابانی کیف کمکهای اولیه و ملزومات آسیبهای احتمالی را به همراه داشته باشید. حادثه خبر نمیکند…”

حادثه افرود14حادثه افرود 13تصادف افرود7حادثه افرود 12

البته متاسفانه حوادث آفرود تنها به حرکات نمایشی و ریسک های غیر منطقی و …محدود نمی شود.در چند ماه اخیر دیده شده که برخی به صورت انفرادی و بدون حضور گروهی راه کوه و بیابان را در پیش گرفته اند و در مسیر با مشکلات فراوانی مواجه شده اند که عملا بدون کمک قابل رفع نبوده است.چنین مسائلی می تواند از گیر کردن خودرو در مسیرهای ناهموار، تا نقص فنی، مشکلات جوی و مواجه با حیوانات خطرناک، مار گزیدگی و ….گستردگی داشته باشد.حتی بارها شده که بکسل کرده ساده خودروها نیز منجر به بروز حادثه و جراحات شده است.با این اوصاف ناگفته پیداست که کل پروسه طبیعت گردی در کشورمان لازمه توجه بیشتر است، برگزاری کلاس های آموزشی ، برپایی تورهای آفرود حرفه ای و کنترل شده، تعیین مسیر های مناسب برای آفرود به همراه نصب تجهیزات و تداراک لازم و ایجاد مشوق هایی برای انگیزه دادن به افراد در راستای حضور در کلاس های آموزشی، می تواند از مهمترین راه کارها باشد.تا بلکه از میزان تلفات و حوادث تلخ در این زمینه کاسته شود.

تصادف افرود12تصادف افرود11تصادف افرود5تصادف افرود6تصادف افرود4تصادف افرود2


12 دیدگاه

  1. عليرضا | آبان 8, 1394 | لینک نظر

    صرفنظر از حادثه بالا كه يك پيش آمد بوده اما باور كنيد دو قشر آفرودباز و موتور سوار بيشترين جفا رو در حق طبيعت روا ميكنن. توى يك گروه (مختلط) كه باشن براى اينكه جلب توجه كنن زمين و شخم ميزنن. انگار ميخوان به همه بگن : نو رو خدا ماروهم نگاه كنيد. بخدا ما هم آدميم !!!

  2. محسن | مرداد 24, 1394 | لینک نظر

    سلام بر دوستان افرودی’من فکرمیکنیم همه چی دست خود مان هس اگه دیدیم چن نفر نگاهمون میکنن جوگیر نشویم چندین سال هس میرم افرود لذت میبرم البته به جا وبا احتیاط

  3. مجتبی درزی | خرداد 30, 1394 | لینک نظر

    ضمن عرض سلام، دوستان عزیز امروز۹۴/۳/۲۴ حدود ساعت ۱۸ خودروی جیپ یکی از دوستان هنگام شیب زنی در(تپه سرک)سد لتیان، بعد از اینکه وسطای شیب کم آورد منحرف شد و از بغل واژگون شد و روی راننده افتاد و به دلیل نداشتن رول بار ،آسیب زیادی به راننده شد که توسط دیگر دوستان از زیر ماشین بیرون کشیده شد و با آمبولانس هلال احمر به بیمارستان منتقل شد .(امیدواریم هرچه
    زودتر حال ایشون خوب بشه)

  4. مهرداد | شهریور 31, 1393 | لینک نظر

    منم چیزی از این متن نفهمیدم

  5. عباسنوید | شهریور 22, 1393 | لینک نظر

    از شهر بیایم تصمیم بیابان بگیریم که حرفه ایم اینجوری که معلومه 90 در صد تجربه ده درصد ماشین کویر شنی.بازم احتمال خطر زیاده همون ده در صد .فکر کنم اگه بخوایم به نتیجه برسیم که میشه رفت لذت برد باید چندین کشته بدیم تا بعد ببینیم نمیشه رفت.خیابونا ما که همه استرس بوق چراغ که بری کنار میخان رد بشن هست.حق دارن برن کویر یه حالی بکنن ولی دیگه نه به قیمت جونشون .از طرفی خانوادشون حرص بخورن بدن سالم چند ساعت داغون کردن .تفریح که نیست حتی برای بچه ها چه برسه بالای جوانی سنت باشه.چی بگم از این همه افسردگی که خطر مرگ پشتشه مواظب خودتون باشید 

  6. محسن | شهریور 22, 1393 | لینک نظر

    متاسفانه امروزه هر کی یه ماشین به اصطلاح شاسی بلند میخره یهویی ذوق طبیعت گردی پیدا میکنه ! و اغلب بدون تجربه و آموزش قبلی و با تجهیزات مختصر دست به چنین کارهایی میزنند که در مواردی نتایج نه چندان خوشایندی در بر داشته. من یه دوستی داشتم یه توسان مدل ۲۰۰۷ خریده بود باهاش رفته بود آفرود! توی یه شیب عرضی ماشین معلق زده بود و بعد از چند معلق خودش و دوستش تونسته بودن خودشونو از ماشین بندازن بیرون. ماشین که هیچ! خودشونم با دست پری از شکستگی و کوفتگی و جراحت دست از پا درازتر برگشتن!

    • در پاسخ به: محسن

      سجاد | شهریور 25, 1393 | لینک نظر

      اشتباه نکنید. صاحب این ماشین راننده حرفه ای کویر و راهنمای کویر بود که تورهای متعددی رو با خودش از سالها پیش برده بود. ایشون سالهاست که تو کویرهای مختلف رانندگی کرده اما حادثه مال یک لحظه هست و وقتی که غرور از حد خودش بگذره صدمات به دنبالش میاد.

  7. Ac | اسفند 2, 1392 | لینک نظر

    خسته نباشید من تصاویر اون اف جی پرش کرده رو رو پیج مالکش دیده بودم.. اما موضوعی که میفرمایید این حرکت 200 میلیون هزینه برداشته کمی قابل هضم نیست! چون ماشینی که خودش همین حدود قیمتشه چطوری بعد از پرش معادل قیمتش هزینه اش شده؟! مگر خاکستر شد؟ به هرحال احتیاط همیشه شرطه عقله و خسارت جانی غیرقابل جبران

    • در پاسخ به: Ac

      سینا | اسفند 16, 1392 | لینک نظر

      خسارت های درمان راننده را نیز حساب کنید

  8. جواد | بهمن 28, 1392 | لینک نظر

    فیلم گفته شده در پیوست ؟!!