اسلایدرفناوری و تکنولوژی

اهمیت ضربه گیرها در خودرو

 

نریمان اصغریان : اگر تصمیم داشته باشید عملکرد وسیله نقلیه خود را ارتقا دهید، احتمالا ضربه گیرها (کمک فنرها) جزو آخرین مواردی هستند که به ذهنتان می رسد. ولی ضربه گیرها به عنوان بخشی جدا نشدنی از سیستم تعلیق وسیله نقلیه شما، باعث می شوند عملکرد لاستیک ها بهبود یابد. فنرها وزن خودرو را تحمل کرده، از نوسان جلوگیری کرده و با کمک میل تعادل (میل موج گیر) مانع متمایل شدن خودرو به یک سمت می شوند. ضربه گیرها بخش اصلی سیستم تعلیق هستند که به جذب ضربه ها کمک کرده، از بالا و پایین رفتن بیش از حد هنگام شتاب گیری، ترمز کردن، پیچیدن و یا عبور از دست اندازها جلوگیری می کنند. ضربه گیرها برای این منظور طراحی شده اند که این تکان ها را کاهش دهند تا وزن خودرو هنگام تغییر مسیر تحت کنترل باشد و تایرها نقش خود را بهتر ایفا کنند.

 

1

وقتی ضربه گیرها فرسوده می شوند (اغلب این فرسودگی به آرامی در طول هزاران کیلومتر اتفاق می افتد و باعث می شود فرسودگی کمتر محسوس و قابل تشخیص شود)، مقاومت آنها نسبت به تکان ها و نوسانات کمتر می شود، هندلینگ وسیله نقلیه شما ضعیف شده و لاستیک ها و اجزای سیستم تعلیق زودتر فرسوده می شوند. ضربه گیر های نو در خودروهای کارکرده می تواند عملکرد ضعیف شده ضربه گیرهای کهنه را جبران کند. حتی با ارتقا دادن ضربه گیرها می توان عملکرد خودروهای نو را هم بهبود داد.

ضربه گیرها انرژی جنبشی سیستم تعلیق را به گرما تبدیل می کنند. مایع موجود در ضربه گیرهای تلسکوپی هنگامی که پیستون حرکت می کند با فشار از میان مسیرهای باریک تعبیه شده عبور می کنند تا از این طریق شدت ضربه تعدیل شود. بسیاری از ضربه گیرها به جای مایع از گاز پر شده اند تا ایجاد کف و حباب در هنگام حرکت پیستون در میان مایع را کاهش دهند و همچنین به منظور جدا کردن مایع از گاز از یک پیستون شناور بهره می برند. این مسئله از کاهش عملکرد جلوگیری کرده و سواری و هندلینگ را حتی در شرایط سخت بهبود می دهد.

 

 بسیاری از ضربه گیرهای بادوام توسط میله ها و پیستون هایی با قطر بیشتر، عایق بندی و درزگیری بهتر، سوپاپ های مناسب تر، مایع بیشتر و نقاط اتصال قویتر برای رانندگی در شرایط سخت نسبت به ضربه گیرهای معمولی بهتر هستند. برخی از ضربه گیرها به منظور عملکرد بهتر قابل تنظیم هستند و به راننده این امکان را می دهند تا رفتار وسیله نقلیه را برای ایجاد هماهنگی بین راحتی سواری و هندلینگ خوب تنظیم کنند. همچنین در این نوع ضربه گیرها همچنین امکان کم کردن خاصیت ضربه گیری به منظور فرسودگی کمتر آنها طی کیلومترها رانندگی وجود دارد.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا