اخباراخبار داخلی

ماشین در یک ماه اخیر چقدر گران شد؟ +جدول

اقتصادآنلاین-قیمت خودروها نیز طی روزهای اخیر بشدت افزایش پیدا کرده و این موضوع تردید خرید توسط مردم را دو چندان کرده است و باعث شده بازار خودرو مجدداً با رکود مواجه شود و مردم مانند سالهای گذشته در روزهای پایانی سال به سراغ بازار نیایند.

محمود رنجبرفر کارشناس بازار خودرو در این باره گفت: برخلاف سالهای گذشته بازار خودرو با رکود مواجه شده است.سالهای پیش بازار خودرو در ماه اسفند با رونق روبهرو بود و مردم اقدام به خرید و تعویض خودرو میکردند، اما امسال با کمبود خودرو و گرانی آن دیگر تمایل خرید وجود ندارد.

وی افزود: قیمت خودرو طی روزهای اخیر افزایش یافته و این رشد قیمت در اکثر خودروها بوده است.حدود 20روز پیش قیمت خودروها کاهش یافت و این اطمینان بوجود آمد که سیر نزولی ادامه پیدا کند. رنجبرفر با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی مجدداً 5درصد کاهش یافت، تصریح کرد: در حالی که بازار با کمبود خودروهای داخلی روبهرو شده تعداد خودروهای خارجی بشدت در حال افزایش است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نبود خودرو در بازار است.اگر مانند خودروهای خارجی تنوع و تعداد بالا بود قیمتها به جای افزایش قطعاً کاهش پیدا میکرد.

وی گفت: قیمت اکثر خودروها بین 500 هزار تا بیش از 3میلیون تومان در بازار افزایش پیدا کرده است. همچنین احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در مورد قیمت خودرو گفت: در دو سال اخیر تعیین قیمت خودرو نه براساس متغیرهای اقتصادی بلکه براساس سیاستهای دولتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در اواخر دولت پیشین و با ورود شورای رقابت فرایند تعیین قیمت خودرو از امری اقتصادی به سیاسی تبدیل شد.

همچنین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، حاکی است در بهمن 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با افزایش 3/8 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولی 9/27 درصدی مواجه شد.

 

گرانی خودرو

در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است. 

در بخش سواری رشد 7 درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل صورت گرفته است. افزایش تولید خودروهای تیبا، سایپا X132 و سایپا X131 پارس خودرو از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل میتوان به تولید مجدد خودروی گرند ویتارا اشاره کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا