گزارش گرندی پری مالزی 2014

دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳

گزارش گرندی پری مالزی 2014

مرسدس همچنان دست نیافتنی

 

 

 

-شهرزاد تاج الدینی-

پیست سپانگ، در 60 کیلومتری شمال کوالالامپور پایتخت مالزی، از سال 1999 میزبان مسابقات فرمول یک و سایر رقابت های موتوری می باشد. سپانگ با 5.543 کیلومتر طول، پیستی ساعتگرد است که به دلیل وجود پیچ های سریع و خطوط مستقیم طولانی در بین علاقمندان به ورزش های موتوری معروف است. طراحی پیست به نوبه ی خود بسیار منحصر به فرد است. وجود دو خط مستقیم طولانی که تنها بوسیله ی یک هرپین از یکدیگر جدا شده اند، از جذابیت های این پیست به شمار می رود.

مرسدس که با فاصله ای محسوس نسبت به سایر تیم ها در تست های پیش از فصل و پیروزی در رقابت استرالیا، خود را مدعی شماره یک معرفی کرده بود توانست برتری خود در مالزی را نیز به رخ رقیبان بکشد. نیکو رزبرگ، فاتح اولین مسابقه ی فصل، در تمرینات سریع تر از سایرین ظاهر شد.

 

فرمول یک مالزی -11

 

تعیین خط

برخلاف نتایج دورهای آزاد تمرینی، این لوئیس همیلتون بود که در شرایط خیس پیست توانست پول پوزیشن را از آن خود کند. روز شنبه، در حالی که بارش شدید باران رقابت تعیین خط را برای دقایق طولانی به تاخیر انداخته بود، رانندگان 11 تیم حاضر، شانس خود را برای قرار گرفتن در بهترین رده های استارت آزمایش کردند.

بعد از دو ساعت رقابت توام با وقفه، این همیلتون بود که تنها با اختلاف 55هزارم ثانیه نسبت به فتل، سی و سومین پول پوزیشن دوران حرفه ای خود را بدست آورد. رزبرگ و آلونسو نیز در صف دوم قرار گرفتند.
والتری بوتاس از ویلیامز هم به دلیل سد کردن مسیر دانیل ریکاردو از ردبول، برای مسابقه ی روز یکشنبه 3 رده پنالتی دریافت کرد.

 

F1 Grand Prix of Malaysia - Race

 

مسابقه

با وجود پیش بینی باران برای روز یکشنبه، مسابقه در پیستی خشک آغاز شد و همیلتون برخلاف مسابقه ی قبل در استرالیا، توانست با استارتی بی نقص خیلی زود خود را از تعقیب کنندگانش دور سازد. برخلاف او، فتل استارت جالبی نداشت و بعد از پیچ سوم خود را در رده ی چهارم و عقب تر از رزبرگ و ریکاردو یافت. قهرمان آلمانی حال حاضر جهان خیلی زود جایگاهش را از هم تیمی استرالیایی خود پس گرفت اما مرسدس ها برای او دست نیافتنی بودند. در همان دور اول اشتباه ژول بیانکی از ماروسیا منجر به برخورد وی با پاستور مالدونادو از لوتوس شد و هر دو را از دور مسابقه خارج کرد. کوین مگنوسن، راننده ی جوان دانمارکی، نیز که پدیده ی مسابقه ی استرالیا بود، در ترمزگیری دچار اشتباه شد و با برخورد با رایکونن باعث پنچری لاستیک عقب این راننده ی فنلاندی شد و او را از کورس رقابت دور کرد. رایکونن توانست به مسابقه برگردد اما رسیدن به محدوده ی امتیازات برای وی میسر نشد.

برای دومین مسابقه ی پیاپی، اشتباه تیم ردبول برای ریکاردو بسیار گران تمام شد؛ در جریان سومین پیت استاپ، تیم ردبول ریکاردو را پیش از جا زدن هر چهار تایر از پیت روانه کرد و همین امر علاوه بر از دست دادن زمانی زیاد، منجر به دریافت پنالتی برای این راننده ی استرالیایی گردید. البته ریکاردو به دلیل آسیب وارده به بال جلوی اتوموبیل خود مجبور به کناره گیری از مسابقه شد اما ده رده پنالتی نیز برای مسابقه ی بعدی در بحرین دریافت کرد تا کلکسیون بدشانسی هایش در تیم ردبول کامل تر شود!

در دورهای پایانی، رقابت آلونسو و هولکنبرگ برای کسب رده ی چهارم بسیار دیدنی بود؛ هولکنبرگ که با استراتژی یک پیت استاپ کمتر نسبت به آلونسو امیدوار بود مسابقه را در رده ی چهارم به پایان برساند، سرانجام مغلوب لاستیک های فرسوده ی خود شد و جایگاهش را به راننده ی اسپانیایی فراری واگذار کرد.

اما بار دیگر دستورات تیمی در سپانگ جنجال آفرین شد! سال گذشته سرپیچی فتل از دستور تیمی ردبول و سبقت از مارک وبر، برای این راننده ی آلمانی دردسرهای فراوانی ایجاد کرد. این بار ویلیامز بود که سعی داشت دستور تیمی را به رانندگان خود تحمیل کند اما ماسا در برابر تصمیم تیم، مبنی بر سبقت بوتاس از وی، مقاومت کرد و جایگاه ششم خود را به هم تیمیش واگذار نکرد.

مسابقه ی مالزی برای تیم ساوبر چندان خوش یمن نبود، چرا که هر دو راننده ی این تیم مجبور به کناره گیری از مسابقه شدند. اما لوتوس با رومن گروژان توانست برای اولین بار در این فصل از خط پایان عبور کند!

 

فرمول یک مالزی -19

 

در نهایت همیلتون با پیشتازی در تمامی دورهای مسابقه و ثبت سریع ترین دور، با اقتدار کامل پیروز رقابت جایزه بزرگ مالزی شد. پس از وی، رزبرگ و فتل پودیوم را کامل کردند.

پس از پایان دو مرحله رقابت، رزبرگ با 43 امتیاز صدرنشین کلی رقابت هاست و مرسدس نیز در بخش تیمی با اختلافی محسوس پیشتاز است. تلاش برای رسیدن به مرسدس، چالش پیش روی سایر تیم ها در 17 رقابت باقیمانده ی فصل خواهد بود.

مرحله بعدی، رقابت هفته آینده در پیست سخیر بحرین خواهد بود که برای نخستین بار به صورت شبانه برگزای می شود.

 

جداول تیمی و انفرادی فرمول یک 2014 را می توانید از اینجا مشاهده فرمایید.

 

 


بدون دیدگاه