گشتاور بهتر است یا قدرت ؟

پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ | 5 نظر

گشتاور بهتر است یا قدرت ؟

-مهندس فرهاد کاشانی

این سوال یکی از رایج ترین سوالهای دنیای اتومبیل است ولی جواب درست آن چندان رایج نیست و اگر آنرا جستجو کنید به ده ها مقاله در این مورد بر می خورید و بعد از خواندن همه مقالات متوجه می شوید که هیچ چیز نفهمیده اید چون نویسندگان هم خیلی مطالب را نفهمیده اند . حتی در بعضی مقالات جواب های کاملا متضاد می گیرید ، یکی گفته بود که موتور کشتی ، قوه اسب زیاد و گشتاور کم در دور پائین دارد ، و دیگری کاملا برعکس آنرا گفته بود و به نظر من هم دومی درست تر بود.

اجازه بدهید به جای یک مطلب مفصل، خلاصه وار آنچه اکثر متخصصین در مورد آن متفق القول هستند را به زبان ساده نقل قول کنم:

– هرجه قطر بيستون بيشتر گشتاور هم بيشتر.

– برای شتاب اولیه گشتاور به کمکتان می آید و شتاب و سرعت ثانویه قوه اسب.

– حجم موتور بیشتر باعث گشتاور بیشتر در دور های پائین تر می شود.

– موتورهای الکتریکی به این دلیل دارای شتاب فوق العاده ای هستند زیرا بیشترین گشتاور را در همان ثانیه اول تولید می کنند.

– علت اینکه ماشین ها گشتاور و یا قوه اسب را در بالاترین دور موتور تولید نمی کنند، اینست که دور موتور به جائی می رسد که به اندازه کافی هوا به داخل موتور نمی رسد و دیگر موتور از قدرت کافی برخوردار نیست، اگرچه دور موتورش بالا رفته است.

– موتورهای دیزلی معمولا دارای گشتاور بالائی هستند.

7- در ماشینهای سواری اعداد گشتاور و قوه اسب معمولا به هم نزدیک هستند ولی در کامیونها که برای کارشان گشتاور خیلی مهم است، میزان گشتاور موتور چندین برابر قوه اسب می باشد. به اعداد سه ماشین زیر توجه کنید:

جدول مقایسه قدرت و گشتاور

اگر چه فراری و کامیون رنو پریمیوم دارای قوه اسب های مشابه می باشند ولی می توانید مطمئن باشید که با نصب موتور فراری در رنو از کار بارکشی باید بروید بیرون و با نصب موتور رنو بر روی فراری باید از کار سرعت بروید بیرون.

 

farhadkashani.com

 

 


5 دیدگاه

  1. mzz | شهریور 14, 1395 | لینک نظر

    نقش گیربکس به طور کل الکیه در نظر گرفتید
    گیربکس و دفرانسیل تو انتقال قدرت و گشتاور خیلی مهمه ضریب دنده ها در گشتاور خوردو تاثیر گذاره

  2. محمد | خرداد 25, 1395 | لینک نظر

    دمتون گرم
    منهم به این مطلب خیلی اندیشیده بودم وبه پاسخ شما رسیده بودم

  3. علی | آذر 8, 1394 | لینک نظر

    ممنون اقای کاوه این سوال همیشه تو ذهن من بود که چرا برای معرفی یک ماشین دو. کمیت قدرت و گشتاور رو بکار میبرن و تفاوت این دو چیه ؟ کلی مطلب خوندم ولی متوجه نشدم مطلب شما کاملا روشن بود و تازه دو ریالی افتاد …هههه…ممنون

  4. کاوه | فروردین 25, 1393 | لینک نظر

    مطرح کردن این موضوع به این گونه که قدرت خوبه و یا گشتاور شبهات بسیاری ایجاد میکنه.از اون جائی که قدرت و گشتاور رابطه مستقیم دارند و صرف نظر از دیمانسیون ابعادی که قدرت در سیستم اس آی با اسب بخار و گشتاور با نیوتن متر سنجیده میشوند هر 2از یک جنس هستند یعنی هم قدرت و هم گشتاور توانائی انجام کار و  . به حرکت درآوردن یک شی را دارند.منتها چون گشتاور از حاصل ضرب قدرت و یا نیرو *  فاصله اثر نیرو تا نقطه گردش بدست میاد بنابراین بهترین حالت این است که هر 2 این کمیتها بالا باشند.منتها بحث اصلی این است که برای یک نیروی ثابت و یا یک موتور با قدرت ثابت با بلندتر گرفتن شاتون و کورس پیستون گشتاور بالاتر ایجاد کنیم بهتره و یا نه.ضمنا لازم به ذکر است که گشتاور ارتباطی به قطر پیستون ندارد بلکه به بلندای شاتون  دارد.و حجم بالاتر موتور زمانی باعث افزایش گشتاور میشود که بجای قطورتر گرفتن پیستون بلندای شاتون و یا طول استوانه سیلندر را باید بیشتر گرفت.در حالت کلی گشتاور بالا برای حرکت قدرتمندانه و به حرکت در آوردن یک ماشین سنگین ضروری است و برای حرکت پرشتاب قدرت بالا  با حد متعادلی گشتاور ضروریست.مسئله مهمتر دیگر این است که در چه دوری به بیشترین قدرت و گشتاور میرسیم و مهمتر اینکه فاصله دور موتور برای ماکزیمم گشتاور با دور موتور برای ماکزیمم قدرت نزدیک به هم باشد خوب است و یا برعکس.به قول کلارکسون ماشینهائی که بیشترین قدرتشون در دور موتور بالاتر بدست میاد مثل اینه که توی آشپزخونه کلی خوراکی داشته باشیم ولی در بالاترین قفسه قرارش داده باشیم و دستمون بهش نرسه.بصورت تجربی و غیر قابل اثبات علمی از طرف خودم فکر میکنم بهترین حالت این است که قدرت ماشین حدود 75درصد گشتاور باشد و قدرت نهایتا در 5500 و اگر 5000باشد که فبها به ماکزیمم خود برسد و گشتاور نیز نهایتا در 4000 و اگر 3500باشد چه بهتر به ماکزیمم خود برسد در این حالت یک ماشین سواری هم شتاب خوبی خواهد داشت و هم کشش خوبی.به هر حال ببخشید اگر مطلبی را اشتباه بیان کردم .گذشت زمان از مقطع تحصیل این عواقب را نیز دارد.

  5. سعید | فروردین 24, 1393 | لینک نظر

    با سلام
    ب طور کلی میشه گفت گشتاور تو دورهای پایین موتور خودشو نشون میده و بر روی از جا کندن ماشین تاثیر داره
    و اسب بخار توی دورهای بالا( حدودا 3000 rpm/min به بالا) وارد عمل میشه… درنتیجه:

    اسب بخار=شتاب گیری در دور بالا(پیشرانه سرعتی)
    گشتاور= قدرت از جا کندن و کشندگی در دورهای پایین(پیشرانه قدرتی)