معرفی ماکت جگوار E Type

یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ | 1 نظر

معرفی ماکت جگوار E Type

یوزپلنگ پیر به روایت AUTOart

 

نیما مجتهد زاده : جگوار ای تایپ به عنوان یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین خودروهای قرن بیستم, از همان ابتدای کار مورد توجه ماکت سازان معروف جهان بوده است. در مقیاس 1:18 شرکت هایی همانند بوراگو و یاتمینگ به تولید نمونه های متفاوتی از این خودرو پرداخته اند. گونه اولیه این خودرو یعنی سری 3 قبلاً توسط اتوآرت به بازار عرضه شده بود و زمزمه تولید سری 2 آن نیز به گوش می‌رسید. اما پس از وقفه ای چند ساله اتوآرت اعلام کرد که نمونه سری 1 این خودرو را به زودی عرضه خواهد کرد. امری که اکنون محقق شده و این ماکت ارزنده به بازار کشورمان نیز راه پیدا کرده است. در نوشتار زیر به بیان ویژگی های منحصر به فرد این ماکت خواهیم پرداخت.

 

بررسی اولیه :

این ماکت در گونه های کوپه و کانورتیبل و در رنگ بندی متنوعی توسط اتوآرت عرضه شده است. تاکنون تولید نمونه های کانورتیبل نقره ای و قرمز رنگ به دلیل استقبال گسترده به حد نهایی رسیده است و ممکن است عرضه آن ها متوقف شود. فعلاً برخی فروشندگان داخلی عرضه نمونه های کوپه قرمز رنگ, مشکی و یشمی رنگ را با قیمتی در محدوده 500 تا 600 هزار تومان در برنامه کاری خود قرار داده اند و خبری از نمونه های کانورتیبل نیست. البته باید در نظر داشت که قیمت این ماکت با توجه به قیمت جهانی 246 دلاری آن رقمی مناسب است.

نمای اولیه :

با باز کردن بسته بندی معروف سری Signature اتوآرت (بالاترین سری این ماکت ساز از نظر کیفیت و جزئیات با تولید محدود), به محافظ یونولیتی که حاوی خود ماکت, شناسنامه با کد تولید محدود ماکت و دفترچه توضیحات ماکت بر می‌خوریم. رنگ ماکت از نوع روغنی و در عین شفافی اندکی مات است. امری که در تمامی رنگ های روغنی این شرکت مشاهده می‌شود و در حقیقت نشان دهنده کیفیت بالای رنگ است.

 

جزئیات نمای کناری:

مهمترین نکته ای که در نگاه اول جلب توجه می‌کند, ارتفاع ماکت است که در قسمت جلو اندکی بیش از عقب است. در کنار این امر به نظر می‌رسد که تایرهای ماکت از نمونه واقعی اندکی کوچکتر هستند. این دو ایراد کوچک ناشیاز سیستم فنربندی ماکت هستند که همانند نمونه واقعی کار می‌کند. شاید بهتر بود تا اتوآرت از فنرهای نرم تری در قسمت جلو که وزن کمتری دارد استفاده می‎کرد تا نمای بهتری از آن ماکت می‌شد. ساخت رینگ های فلزی بسیار دقیق و همانند نمونه سیمی واقعی است. همچنین زه های کناری و سپرها و سایر قطعات کرومی بسیار دقیق و ظریف کار شده اند. در باک هم قابلیت باز شدن دارد.

 

جزئیات نمای جلو:

کاسه چراغ ها به همراه زه های این بخش بسیار با کیفیت ساخته شده اند. علاوه بر این سه برف پاک کن و توری کوچک پشت خروجی هوا از جنس فلز و با دقت تمام ساخته و پرداخته شده اند. در بسیاری از نمونه ها ایراداتی در کروم کاری حاشیه چراغ ها و دور شیشه های جلو گزارش شده است. بهتر از به هنگام خرید ماکت دقت دوچندانی در این قسمت ها به خرج دهید.

 

جزئیات نمای عقب:

پشت این خودرو به زیبایی هرچه تمام شبیه سازی شده است. قطعات ظریف فلزی و نوشته Jaguar پشت خودرو با کیفیت بالایی ساخته شده اند و اگزوزها نیز دقت بالایی دارند. درز صندوق عقب شاید کمی بیش از حد لازم ساخته شده است.

 

جزئیات پیشرانه:

با گشودن درپوش موتور, به پیشرانه 6 سیلندر خطی معروف جگوار می‌رسیم که این خودرو را در سال 1961 با رساندن به حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت, سریع ترین خودرو جهان بدل کرده بود. کیفیت فلزات و جزئیات مناسب در این قسمت هم مشاهده می‌شود. کارکرد فنربندی جلو در این قسمت قابل مشاهده است.

 

جزئیات کابین:

درها به نرمی باز می‌شوند و کابین کم نقص این ماکت را نمایان می‌سازند. کیفیت و جزئیات رعایت شده در نشان دهنده ها و قربیلک فرمان ستودنی است. خصوصاً پوشش باندهای خودرو به خوبی ساخته شده اند.

 

جزئیات صندوق عقب:

درب صندوق همانند خودرو واقعی به سمت چپ باز می‌شود. جزئیات خاصی در این قسمت مشاهده نمی‌شود و متاسفانه خبری از برداشته شدن کفپوش و زاپاس زیر آن نیست.

 

نتیجه گیری:

تنها گزینه قابل قبول 1:18 از این خودرو توسط شرکت یاتمینگ ساخته شده است که دارای موکت و جزئیات مناسبی است (متاسفانه در صندوق باز نمی‌شود) و با قیمتی در حدود 100 هزار تومان قابل تهیه است. اما این خودرو از نوع سری 3 و کانویتیبل است. نمونه های سری 3 کانورتیبل اتوآرت هم امروزه کمیاب هستند. بنابراین تنها گزینه باقی مانده این ماکت است که به نسبت قیمت بالایی دارد. در کنار کیفیت بالا و جزئیات مناسبی همانند باز شدن در باک و قطعات کرومی با کیفیت و محدود بودن تولید, این ماکت را نمی‌توان بی ایراد دانست. همین امر در کنار قیمت بالا شاید اندکی تردید در ذهن هر خریداری ایجاد کند. اما باید این نکته را اضافه کرد که این ماکت در میان محصولات جدید اتوآرت که در این محدوده قیمت عرضه شده اند, بی نقص ترین و خوش ساخت ترین گزینه است.


1 دیدگاه

  1. محمدحسن | خرداد 25, 1393 | لینک نظر

    سلام 

    عالی بود خیلی خوب این ماکت رو به نقد گذاشتید و جزئیات خوبی رو از این ماکت بیان کردید. خود من هم که این ماکت رو دارم بعضی از نکاتی رو که در مورد این ماکت گفتید نمی دونستم. 

    منتظر نقد از ماکت های خوب دیگر اتوآرت هم هستیم

    در کل خیلی ممنون