محدودیت برای واردات خودروهای بالای 2500cc

سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | 2 نظر

محدودیت برای واردات خودروهای بالای 2500cc

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام تامین و ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها گفت: واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به استثناء ثبت سفارش های سابق، ممنوع است.

 

به نقل از مهر، مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران از تامین و ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز به میزان مناسب تامین و ذخیره سازی شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: هرچند در اوایل سال گذشته مشکلاتی در تامین برخی از کالاهای اساسی و دارو وجود داشت، اما هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کرباسیان افزود: گمرک ایران حتی در تعطیلات نوروز نیز تعطیل نبوده به طوری که توانسته ایم 24 ساعته فعالیت های خود را انجام دهیم، این در حالی است که با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و توافق با سازمان استاندارد زمان را برای واردات کالا بیش از پیش کوتاه کردیم.

وی در خصوص تعرفه های جدید گمرکی در سال 93 بیان داشت: دولت همانطور که بودجه را با کمک مجلس در زمان مقرر ارائه کرد، تعرفه های گمرکی را نیز از اول سال نهایی و از دو هفته پیش به تمام گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت مطالباتی که در گذشته به طور سالانه ایجاد می شد را در سال جاری نخواهیم داشت و براساس تدابیر دولت، کمیسیون ماده یک در طول سال می تواند اصلاحات مورد نیاز را در خصوص طبقه بندی کالاها انجام دهد که در آن صورت فعالیت های اقتصادی روان تر خواهد شد.

کرباسیان درباره افزایش تعرفه های گمرکی گفت: افزایش نرخ تعرفه برای سال جاری نداشتیم و تنها تعرفه چند قلم کالا به منظور حمایت از تولید داخل افزایش داشته است. تعرفه گمرکی برخی از لوازم خانگی خارجی، مشمول افزایش تعرفه گمرکی شده اند.

وی درباره تعرفه واردات خودرو بیان داشت: این تعرفه ها تقریبا همانند تعرفه های سال گذشته است و خودروهای تا 2000 سی.سی با تعرفه 40 درصد و خودروهای 1500 سی.سی با تعرفه 55 درصد امکان ورود دارند، این در حالی است که خودروهای بالای 2500 سی.سی به غیر از خودروهایی که در گذشته ثبت سفارش شده اند، امکان واردات ندارند.

رئیس کل گمرک ایران درباره الکترونیکی کردن گمرکات ایران نیز گفت: با همکاری دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تهران سیستم الکترونیکی را در گمرکات کشور پیاده سازی و در بخش ترانزیت اظهار از راه دور را راه اندازی شد، ضمن اینکه سیستم هوشمند تسویه را در مبدا و مقصد انجام می دهد، همچنین سیستم ردیابی ماهواره ای از هفته آینده در گمرک راه اندازی خواهد شد.

کرباسیان اظهارداشت: دستگاه های ایکس ری نیز برای دروازه های ورودی خریداری شده و برای تسهیل در واردات نیز سیستم اظهار از راه دور و در ارتباط با سیستم جامع گمرکی در 87 درصد گمرکات نظیر تهران، بوشهر، خرمشهر، شهید رجایی، فرودگاه امام، بندر امام و بازرگان راه اندازی شده است.

به گفته وی، مجوزها به صورت الکترونیک صادر می شود و عبور از مسیر قرمز که در گذشته 226 ساعت طول می کشید به 26 ساعت کاهش یافته است، در این مسیر کالاها ارزیابی و اسناد چک می شد. 85 درصد واردات در گذشته تحت این رویه انجام می شد اما هم اکنون کاهش یافته است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: عبور از مسیر زرد که 5 درصد کالاها در گذشته از این مسیر عبور می کردند از بالغ بر 160 ساعت به 16 ساعت در حال حاضر کاهش یافته است و مسیر سبز که پیش تر کمتر از 2 درصد واردات کالا از آن انجام می گرفت و هم اکنون به بیش از 20 درصد افزایش یافته، به 7 ساعت رسیده است.

به گفته کرباسیان، هم اکنون 80 درصد گمرکات کشور به سیستم های جدید متصل شده اند و امیدواریم از 2 هفته آینده کل گمرکات کشور به صورت یکپارچه زیرپوشش این سیستم قرار گیرد.

وی گفت: در زمینه صادرات نیز از هفته آینده اظهار از راه دور را راه اندازی می کنیم ضمن اینکه در زمینه سیستم کارنه تیر یا ترانزیت بین المللی هم این سیستم راه اندازی شده و تسویه یکروزه انجام می شود.


2 دیدگاه

  1. بنزين | اردیبهشت 2, 1393 | لینک نظر

    خودرو با حجم ٢٠٠٠ cc شامل گمرك ٥٥٪ ميشود ؟؟؟

    • در پاسخ به: بنزين

      sepehr | اردیبهشت 2, 1393 | لینک نظر

      معمولا حجم پیشرانه هیچ خودرویی دقیق 2000 سی سی نیست..برای اگاهی از این مسئله به دفترچه فنی خودروی خود مراجعه فرمایید

      امیدواریم که خودروهایی کمتر از 2000 سی سی با دقت نظر مسئولین شامل گمرک 55 درصدی نشوند