بررسی

تجربه رانندگی با مکلارن 12C

 تست مک لارن C12 SPIDER

مهندس فرهاد کاشانی – بالاخره نوبت تست اتومبیل مک لارن ( مک له رن ) شد و با اینکه سعی کرده بودم در پیست مسابقه عجیب و غریب آنرا تست کنم اما یکی از دوستان قدیمی که آستون مارتین VINTAGE وی را قبلا تست کرده بودم اقدام به خرید یک دستگاه مک لارن SPIDER کرد و موفقیت شرکت خود را اینگونه جشن گرفت كه باعث شد كه ديكر منتظر نشوم عجیب و غریب. مدل اسپایدر یا کروکی گرانقیمت ترین مدل هر ماشین COUPE میباشد و در مورد مک لارن هم چنین است و قیمت تمام شده این ماشین شامل مالیات ایالتی برابر 350،000 دلار می باشد .

SPIDER اگرچه به معنی عنکبوت است ولی به عللی که من نمی دانم به ماشینهای کروکی گفته می شود و با دو نوع نگارش نیز می آید . SPIDER Spyder در و . حداقل دومی آدم را یاد عنکبوت نمی اندازد .

این ماشین از سال 2011 به بازار آمده و نام کامل آن MP4 -12 C SPIDER بود که در واقع MP4 به معنی مک لارن PROJECT 4 بوده که مک لارن اصرار داشت که بر روی ماشین حک شود ولی پس از اینکه جرمی کلارکسون این نام طولانی را نامید مسخره کرد و نام آنرا شبیه نام دستگاههای FAX، کارخانه مک لارن در سال 2013 از خیر MP4 گذشت و به همان 12C بسنده کرد که باز هم به نظر من اسم جالبی نیست و اگرچه 12 عددی داخلی برای مک لارن جهت مقایسه ماشین خودشان و ماشین دیگران می باشد ولی برای من معنی اش فقط 12 سیلندر می تواند باشد که این ماشین نیست و هشت سیلندر می باشد .

توضیح اینکه به ماشینهای اسپایدر ، رودستر نیز می گویند .

 

 

 

این ماشین که توسط آقای فرانک استفنسون طراحی شده از فیبر کربن حتی در شاسی خود بهره می برد وپس از جدش F1 مدل 1997 دومین ماشین گروه مک لارن است . در مدل F1 که سه نفره بود راننده در وسط و جلو می نشست و مسافرین در دو طرف و عقب او می نشستند ولی در این ماشین راننده و سرنشین بغل هم می نشینند و بهتر است که قهر نباشند چون مانند آن کوچه های باریک یزد است که حتی دو دشمن هم هنگام عبور از کنار هم باید با هم دوست شوند . فضای داخل ماشین خیلی کوچک است . سیستمی که در این ماشین است ومن در ماشینهای دیگر فعلا سراغ ندارم سیستم ترمز الکترونیک تک تک چرخهای عقب است که کمک می کند تا ماشین زودتر بپیچد و آنرا از کم پیچی خارج می کند . این سیستم در ماشینهای فرمول مک لارن به صورت یک پدال اضافه ترمز وجود داشت که بالاخره توسط خبرنگاران کشف شد ولی اکنون این عمل به صورت الکترونیکی انجام می شود و اگر سمت چپ بپیچید ، ترمز سمت چپ عقب درگیر میشود تا ماشین سریعتر بپیچد .

در تستهای به عمل آمده با این ماشین و فراری 458 فقط در پیست تاپ گیر این ماشین از فراری 458 بهتر عمل کرده و در سایر تستها دوم شده است که علت آن کمک گروه تاپ گیر به یک هم وطن بوده و در آنجا مک لارن مقام سوم پس از پاگانی HUYARA و آریل اتم را کسب کرده است .

ماشین را در حضور صاحبش حدود 10 کیلومتر در جاده های پرپیچ و خم کوهستانی تست کردیم و البته هیچ نوع فشاری به موتور وارد نکردیم .

سوار و پیاده شدن به این ماشین بسیار مشکل است و باید بدن خود را ابتدا به صورت صندلی و فضای موجود وفق بدهید و بعد وارد ماشین شوید . صندوق عقب دو تکه است . کلید قسمت کوچکتر دست صاحبش است که فقط می تواند روغن را چک کند و صندوق عقب بزرگتر ظاهرا توسط بخش سرویس باز می شود . شتاب ماشین فوق العاده است و براحتی می توان گفت که از 99 درصد ماشینهای موجود هر کشوری سریعتر است . موتور هشت سیلندر خورجینی دو توربوی 3/8 لیتری آن 616 اسب نیرو تولید می کند و نیروی تورك آن 443 پوند بر فوت است . گیربکس هفت دنده دو کلاچه می باشد که به سرعت می تواند دنده ها را تعویض و این ماشین 1300 یا به قولی 1400 کیلوگرمی را در 3/1 ثانیه به سرعت 97 کیلومتر در ساعت و در 8/9 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر برساند و البته ترمزها می توانند در 30 متر خودرو را از سرعت 100 کیلومتر به صفر برسانند که در سرعت 200 کیلومتر ظرف . 5 ثانیه ترمزها می توانند این خودرو را متوقف کنند . نمی توانم ماشین را آن طور که باید قضاوت نمایم تا وقتی که بتوانم آنرا در پیست های عجیب و غریب RACING تست نمایم .

 

علی الظاهر همه چیز ماشین خوب است به جز کابین کوچک و سوار شدن مشکل .

 

سقف ماشین ظرف مدت کوتاهی تا شده و ماشین را کروکی می نماید .

 

مشخصات فنی

 

حجم موتور

3.8 لیتر

قدرت موتور

616 اسب بخار

آرایش موتور

V8 خورجینی

تورگ موتور

443 پوند فوت در دور موتور8500

فاصله چرخهای جلو وعقب

2670 میلیمتر

طول

4507 میلیمتر

عرض

1909 میلیمتر

ارتفاع

1199 میلیمتر

وزن

1400 کیلوگرمی

farhadkashani.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا