328، سرآغازی برای ب ام و

یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

328، سرآغازی برای ب ام و

یکی از 25 فینالیست قرن

 

این مدل از بامو در کلاس ورزشی در سال 1936 رونمایی شد ، طراح فنی 328 فریتز فیدلر بود و این خودرو مسابقهای برنده بسیاری از رویدادهای بینالمللی در جاده مسابقه بوده است .
به گزارش « پرشین خودرو » ، شاخصه مهم 328 وزن کم آن بود که در قسمتهایی از جمله در موتور ، شاسی و بدنه به نسبت مدلهای مشابه زمان خود سبک ساخته شده بود . 328 یکی از بهترین خودروهای ورزشی در دوران بین دو جنگ جهانی است ، این خودرو کشیده با تعداد شش سیلندر از پیشرانهای با قدرت 80 اسببخار بهره میبرده است ، بامو 328 توانایی ایجاد گشتاوری معادل 126 نیوتنمتر را داشته و دارای سیستم کاربراتوری بوده که در نهایت از این خودرو بنزینی تنها 464 دستگاه ساخت شد .
دو مورد از مهمترین مشخصههای یک خودور مسابقهای سرعت و شتاب آن است ، 328 به نسبت زمان خود در هر دو زمینه نمره قابل قبولی کسب میکند ، سرعتی معادل 150 کیلومتردرساعت و شتاب 0 تا 100 معادل 10.5 ثانیه را 328 برای خود به یادگار گذاشته است .
هیچگاه اجازه ندهید ظاهر ماشینهای قدیمی شما را فریب دهد ، بدنه نسبتا دراز و بزرگ 328 این موضوع را به ذهن متبادر میسازد که ممکن است قوانین آیرودینامیکی در آن بهخوبی رعایت نشده باشد ، اما باید هر قسمت را به صورت مجزا در نظر گرفت ، به عنوان مثال وقتی که از جلو به بدنه اصلی 328 نگاه میکنیم ، در قسمت پیشرانه هرچه به سمت عقب خودرو میرویم عریضتر میشود ، یعنی با نگاهی از بالا به خودرو بدنه آن ذوزنقهای شکل بهنظر میرسد ، این نقیصه را پیشرانههای بزرگ آن زمان بوجود آورده بودند و طراحان برای اینکه بتوانند مشکل را حل کنند ، جلوی خودرو را باریک طراحی کرده و با عبور به انتهای خودرو رفتهرفته به عرض آن اضافه میکردند تا توانایی شکاف هوا توسط خودرو بهویژه در سرعت های بالا بیشتر شود . از دیگر شاخصهای آیرودینامیکی که به نظر متفاوتتر از برخی خودروهای امروزی است انحنای روی چرخهاست ، این انحنا باعث میشود تا جریان هوای حاصل از سرعت بالا نه تنها به چرخها لطمهای وارد نکند بلکه به خوبی از روی خودرو عبور کند ، شاخص پایانی قسمت عقب خودرو است که به سبک کوپه طراحی شده است یا در اصطلاح اسپرتبک است .
این خودرو 4 دنده دستی 3899 میلیمتر طول ، 1400 میلیمتر ارتفاع و 1549 میلیمتر عرض دارد ، در سال 1999 از سوی روزنامه نگاران عرصه خودرو به عنوان یکی از 25 فینالیست برای انتخاب خودرو قرن بود ، بعدها بسیاری از مدلها از روی این خودرو کپیبرداری شدند ، بامو در سال 2011 به مناسبت 75 سالگی 328 ، مدل امروزی آن را در قالب یک نسخه مفهومی تحت عنوان 328 Hommage رونمایی کرد .

 


بدون دیدگاه