چرا قیمت بنزین بر مبنای نرخ خلیج فارس محاسبه می شود؟

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

چرا قیمت بنزین بر مبنای نرخ خلیج فارس محاسبه می شود؟

تصمیمی که از ابتدا اشتباه بود و باید اصلاح شود

 

هیچ تصمیمی قطعی نیست و به نسبت شرایط می‌تواند تغییر کند و با توجه به اینکه امکان افزایش 300 درصدی حقوق وجود ندارد باید این تصمیم توسط دولت و مجلس مورد بازنگری قرار گیرد.

 

 

 به نقل از ایلنا، عضو سابق اپک گفت: مبنای قیمت‌گذاتری بنزین فوب خلیج فارس تعین شده در حالی که درآمدهای شهروندان ایرانی مبنای متفاوتی دارد و در صورت عدم بازنگری در این تصمیم به حقوق بگیران ضربه سنگینی وارد می شود.

محمدعلی خطیبی کارشناس نفتی و عضو سابق اپک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد نسبت به قیمت‌گذاری بنزین در کشور بر مبنای فوب خلیج‌فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه نفت در کشور ما وارداتی نیست و هیچ‌یک از هزینه‌های خوراک، تولید، حمل‌ونقل همچنین سرزمین تولید و ارز تولید یکی نیست به چه دلیل باید شاخص خارجی را مبنا قرار دهیم؟

وی این  مبنای قیمت گذاری را به دلیل در نوسان بود قیمت دلار اشتباه دانست و ادامه داد: بااین قیمت‌گذاری همیشه باید نگران اتفاقات خارجی و تاثیر آن بر روی دلار باشیم در حالی که هزینه‌های مردم بین المللی نیست افزایش هزینه‌ها با معیارهای بین‌المللی بدون اینکه درآمدها بین‌المللی شود فشار سنگینی را به آن‌ها وارد می‌کند.

این کارشناس نفتی با بیان این مطلب که این شاخص پایدار نیست تصریح کرد: با نوسانی که وجود دارد همیشه ما از مبنای هدفمان عقب‌تر خواهیم بود به عنوان مثال 1 دلار در زمان که این تصمیم گرفته شد با 1 دلار کنونی یکسان نیست.

خطیبی با اشاره به اینکه این تصمیم باید مورد بازنگری دولت و مجلس قرار گیرد گفت: هیچ تصمیمی قطعی نیست و به نسبت شرایط می‌تواند تغییر کند و با توجه به اینکه امکان افزایش 300 درصدی حقوق وجود ندارد باید این تصمیم ارزیابی و بازنگری شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال نیز دولت حقوق را کم‌تر از نرخ تورم افزایش داد و با افزایش هزینه‌های بخش خصوصی و دولت اگر فکری برای این تصمیم گرفته نشود حقوق بگیران ضربه سنگینی می خورند.


بدون دیدگاه