اخباراخبار داخلینگاه

لیزینگ یا فاینانسینگ؟!

غلط مصطلح در بازار خودرو

مهندس فرهاد کاشانی- ما ایرانیها در استفاده نابجا از کلمات خارجی ید طولایی داریم . اخیرا کلمه لیزینگ را در تبلیغات مختلف فروش اتومبیل می توان دید و معلوم نیست که چگونه این کلمه نامانوس به یکباره وارد زبان فارسی شده آن هم به طور غلط.

"لیزینگ" یا به قول آمریکائیها  "لیسینگ" (LEASINS) یعنی اجاره یک اتومبیل یا خانه با نرخ مشخص، با زمان مشخص و با حق انتخاب خرید به قیمت مشخص در پایان دوره LEASE . به عنوان مثال شما میتوانید یک ماشین مرسدس بنز را برای سه سال با شرایط استفاده کمتر از کارکرد سالیانه 15 هزار کیلومتر برای هر سال اجاره کرده و با یک پیش پرداخت جزئی قرارداد را آغاز کنید و در پایان قرارداد نیز می توانید همان ماشین را در صورت تمایل به قیمتی از پیش تعیین شده خریداری کنید. مثلا ممکن است قرارداد به این صورت باشد که شما یک بنز 80 هزاردلاری را برای چهار سال لیز نمایید و اجاره کنید و با آن سالی حداکثر 15 هزار کیلومتر رانندگی کرده و در پایان حق انتخاب داشته باشید که در صورت تمایل همان ماشین را به قیمت 35 هزار دلار خریداری کرده و یا اینکه به شرکت فروشنده ودر شرایط سالم پس بدهید.

آنچه که در ایران به نام "لیزینگ"مشهور شده در واقع FINANCING می باشد یعنی همان خرید اقساطی خودمان که چیز جدیدی نیست ولی چون در گذشته هیچ گاه اتومبیل به طور قسطی فروخته نمی شد با این ترفند جدید فروش قسطی اتومبیلها آغاز شد!

حال اگر بخواهیم یک لکسس LS430 را که حدود 60 هزار دلار قیمت دارد برای چهار سال لیس کنیم و برای کم شدن اجاره مبلغ 5 هزار دلار نیز پیش پرداخت بدهیم و قیمت فروش بعد از پایان دوره از قبل 35هزار دلار تعیین شده باشد و نرخ بهره 20 درصد باشد، مبلغ پرداختی ماهانه به شرح نمودار ذیل می باشد:

farhadkashani.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا