صدمات بنزین پتروشیمی بیشتر از جنگ تحمیلی

چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | 1 نظر

صدمات بنزین پتروشیمی بیشتر از جنگ تحمیلی

هر روز که می‌گذرد گوشه‌ای از خرابکاری‌های دولت گذشته آشکار می‌شود و به تدریج مردم به این نتیجه می‌رسند که در 8 سال دوران دولت‌های نهم و دهم چه خیانت‌هائی به کشور و ملت شد و چه دروغ‌هائی تحویل مردم داده شد که یک نمونه از آنها ماجرای باصطلاح خودکفائی در تولید بنزین است.

 

به نقل از خبرآنلاین، در خبرهای این هفته آمده بود که وزیر نفت اعلام کرده است، "بنزین پاک از سال آینده در سراسر کشور توزیع می‌شود و ادامه داده: اساسا محصول مصرف شده در پتروشیمی‌ها بویژه برزویه، بنزین نبوده است. و حاوی یک سری مواد هیدروکربوری بوده که با بنزین مخلوط و در شرایط اضطرار در کشور مصرف می‌شده است. از زمانی که مطمئن شدم این بنزین دارای بنزن و آروماتیک بالاتر از حد مجاز و بااشکال همراه است، دستور قطع تولید آن را صادر کردم."
این صداقت مسئولین و بیان حقایق را باید به فال نیک گرفت، هرچند تأخیر ده‌ماهه نیز جای تأمل دارد. چند سال متوالی است که آثار ناشی از کیفیت بنزین، در آلودگی هوای تهران و تأثیر منفی آن بر سلامت مردم مطرح است، امر مسلمی که علیرغم تأکید همه کارشناسان و دلسوزان، از سوی مسئولین دولت گذشته، رد می‌شد.
سابقه موضوع
به دنبال افزایش تحریم‌ها در 6 مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندرامام و بوعلی سینا با ظرفیت تولید روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین و 9 میلیون لیتر گازوئیل آغاز شده و آقای میرکاظمی وزیر وقت نفت در رابطه با اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین یا همان طرح تولید بنزین از طریق واحدهای پتروشیمی گفت: ما در مرحله اول این طرح تولید را با 14 میلیون لیتر در روز شروع کرده‌ایم و اگر همه پتروشیمی‌ها را درگیر کنیم، توان تولید بنزین داخلی به 58 میلیون و 500 هزار لیتر در روز می‌رسد که عملا تحریم بی‌اثر می‌شود (26 آبان‌ماه 88 آفتاب)
این طرح در 3 مجتمع پتروشیمی بوعلی، بندرامام خمینی و برزویه کلید خورد و تا تابستان سال 92 ادامه داشته است.
نظرها
مرکز مطالعات کنگره آمریکا در گزارشی به قلم کنت کتزمن، کارشناس امور خاورمیانه می‌نویسد: "تولید بنزین در پتروشیمی‌های ایران، میزان تولید داخلی را افزایش داده ولی مصرف این بنزین که براساس فرآیند اولیه تولید "بنزن" طراحی شده، همانطور که انتظار می‌رفت، منجر به افزایش چشم‌گیر آلودگی هوای تهران شد.
فریبرز پناهی، مجری طرح بنزین پتروشیمیایی در 22/6/86 می‌گوید: "در این واحد بنزینی تولید می‌شود که ترکیبات آروماتیکی آن تا حدودی بالاست، اما این به عنوان بنزین نهایی تحویل جامعه نمی‌شود که مردم نگران باشند." اما وی پس از یکسال می‌گوید: طرح بنده این نبود که استفاده کردند در واقع همان چیزی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد را بدون هیچ‌گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاهها دادند.
در همان روزها وزیر نفت مجددا اعلام می‌نماید: کیفیت این بنزین پایین‌تر از کیفیت بنزین وارداتی نیست. و رئیس سازمان استاندارد اعلام می‌کند بنزین تولیدی در ایران با استانداردها مطابقت دارد ومدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی در اسفند 91 می‌گوید: روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 در کشور تولید می‌شود.
اما در مقابل، دکتررشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه میزان آلاینده‌های بنزن در جایگاه‌های توزیع سوخت، به 48 برابر حد استاندارد می‌رسد اعلام کرد آلاینده بنزن ترکیبی سرطان‌زاست و نه‌تنها جان کارکنان جایگاههای بنزین، بلکه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.
و معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در 17 آذر 90 می‌گوید: وضعیت آلودگی سال 90 بدتر از سال قبل است و میزان بنزن در بنزین فعلی که بسیار خطرناک و سرطان‌زاست، 35 برابر حد مجاز شهر تهران می‌باشد.
بیماری ومرگ و میر
در شرایطی که آقای احمدی‌نژاد آلودگی هوای تهران را ناشی از تنفس تهرانی‌ها می‌دانست و می‌گفت: "اگر خودرویی هم در خیابان‌ها حرکت نکند، بازدم هشت میلیون انسان در تهران که طی آن منواکسیدکربن و سایر گازها متصاعد می‌شود آلودگی ایجاد می‌کند!"
ولی خانم دستجردی وزیر بهداشت و درمان وی، خبر از بررسی دقیق موضوع بالابودن آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و کیفیت بنزین می‌دهد.
همچنین در دی‌ماه سال 89، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: "حداقل 4 هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند."
و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، شیوع انواع سرطان خون در کشور را نتیجه وجود ترکیب بنزن در سوخت عنوان می‌نماید.
و نهایتا مدیرکل محیط زیست استان تهران هم‌زمان با خبر آقای زنگنه وزیر نفت می‌گوید: "میزان تلفات ناشی از آلودگی هوا، بیش از تلفات جنگ تحمیلی است (میزگرد تخصصی فارس درباره آلودگی هوا) باید از وزیر نفت دولت تدبیر و امید برای اعلام شجاعانه ناپاکی بنزین در گذشته و قول مساعد برای تولید بنزین پاک تشکر کرد. ولی پاسخگوی آثار زیان‌بار و بیماری‌های خطرناک و کشنده و مرگ ومیرهای فراوان که آمار دقیقی هم از آن در دست نیست، کیست؟


1 دیدگاه

  1. اکبر | اردیبهشت 24, 1393 | لینک نظر

    با سلام

    اگه جواب مابقی خرابکاریهای 8 سال پیش رو گرفتی ٰاین رو هم میگیری برادر!

    عمق فاجعه بیشت از اونیه که فکر میکنیم.