تولید انبوه خودروی دانشگاه علم و صنعت تا سال 96

سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

تولید انبوه خودروی دانشگاه علم و صنعت تا سال 96
رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با تولید خودرو در این دانشگاه به دانش فنی پلتفرم خودرو کلاس بی دست می یابیم، گفت: دانشگاه علم و صنعت پیش بینی می کند تا سال 96 این خودرو را به تولید انبوه برساند
.
 

محمدحسن شجاعی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طرح خودرو کلاس بی از سال 1391 به عنوان طرح کلان ملی انتخاب شده و به ساخت خودرویی جدید با ویژگی ها و مزیت های فراوان منجر می شود.

وی با بیان اینکه اگرچه معنی پلتفرم ساخت کامل خودرو نیست، گفت: شورای عتف خواسته است که یک خودرو را به صورت کامل طراحی کنیم که این طراحی شامل همه قطعات خودرو نیز می باشد.

وی هدف از طراحی خودرو کلاس بی را ساخت مجموعه ای علاوه براتاق اولیه، سوار کردن اتاق های متعدد روی خودرو عنوان کرد تا با قیمتی مناسب و امکاناتی همچون تعبیه کتابخانه کوچک، مکانی برای فلاسک و لیوان، متناسب با هر شرایط اقلیمی با ظرفیتی مبنی بر تعداد خانواده های ایرانی و همچنین دسترسی به مونیتورها، فرمان برقی، دسترسی به دنده برای هر فردی و… عرضه شود.

رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: نیاز به تعمیرات و تجهیزات و ابزارهای ساخت در این محصولات جدید کاهش پیدا می کند و منجر به افزایش کیفیت محصول می شود.

تولید خودرویی متناسب با بودجه ایرانی

عضو ارشد انجمن مهندسی مکانیک انگلستان گفت: تا به حال در ایران به دانش فنی پلتفرم دست نیافته بودیم که اگر این طرح را به پایان برسانیم نتیجتا تولید خودرویی متناسب با بودجه ایرانی بر اساس تکنولوژی های جهانی برای صادرات و همچنین کاهش قابل توجه هزینه و افزایش کیفیت خودرو را به دنبال دارد.

شجاعی فرد با بیان اینکه در سال 1391 از میان 40 طرح برگزیده برای طرح کلان ملی، طراحی پلتفرم خودرو کلاس بی به عنوان دومین طرح انتخاب شد، گفت: با تولید خودرو کلاس بی ساختار مناسبی برای طراحی همه مدل ها از جمله صندوقدار، هاچ بک، وانت، شاسی بلند، اس یو وی، ام پی وی به دست می آید.

تولید انبوه خودرو کلاس بی تا سال 96

عضو کمیته تکنولوژی فدراسیون اتحادیه انجمن های مهندسی خودرو دنیا گفت: برای انتقال دانش مدیریت طراحی از چند کشور خارجی مشاوره گرفته ایم و اکنون در حال تنظیم تفاهم نامه ای با شرکت سایپا  هستیم و پیش بینی می کنیم درابتدای سال1396 به تولید انبوه خودرو کلاس بی با قیمت 12 هزار دلار باشیم.

وی همچنین افزود: برآن هستیم تا بر مبنای تولید 50هزار خودرو در سال اول، در سال دوم 300 هزار و در سال های آتی به نسبت بیشتری خودرو کلاس بی با قیمت مناسب تولید کنیم.

رئیس کرسی ارتباط با صنعت و دانشگاه یونسکو در ایران اذعان داشت: به تشخیص شورای عتف مبنی بر اینکه سه دانشگاه دیگر در این طرح باید مشارکت داشته باشند، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاههای امیرکبیر را برای ساخت موتور، خواجه نصیر را برای گیربکس و دیفرانسیل و دانشگاه تهران را برای کار روی آزمایشگاهها را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه الان مرحله طراحی ایده ای به اتمام رسیده است، گفت: در این طرح ارتباطات بین المللی با فیزیتا، فدراسیون اتحادیه و انجمن های مهندسی خودرو، آی مکنج انگلیس، انجمن مکانیک مهندسان انگلستان، یورو موتورز اروپا را داریم.

استاد دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت گفت: طراحی این خودرو در ایران سابقه نداشته است و 270 خصوصیت خودرو بر روی 300 خودرو کلاس بی و سی بررسی شده و با میانگین شرایط، خودرویی متناسب با شرایط ایران بین کلاس بی و سی  را در آینده  ای نزدیک می سازیم.

ایجاد فرصت شغلی فراوان با تولید خودروی کلاس بی

شجاعی فرد توضیح داد: تولید خودرو کلاس بی فرصت شغلی فراوانی را ایجاد می کند در صورتیکه کارخانه علاوه بر تولید عادی خود به ازای هریک خودرو کلاس بی دو نفر را مشغول به کار می کند.

وی در خصوص بودجه طرح عنوان کرد: کل بودجه اولیه 3 میلیارد بوده که مختص طراحی استایل خارجی است و خیلی هم با این سه میلیارد کار کرده ایم ولی باز هم کمک بودجه ای در این طرح نیاز است و قرار بوده از سال1391 مبلغ صد میلیارد بودجه در اختیار این طرح قرار گیرد تا مسیر پیشرفت خود را طی کند.

وی گفت: از آنجایی که خودرو سبد دوم خرید هر خانواده بعد از خرید خانه است و سالانه 5درصد درآمد ناخالص ملی مختص خودرو است باید مشکلات کنونی خودروها بر طرف شود و خودرویی همچون خودرو کلاس بی که قابل صادرات است را در کشور به تولید انبوه برسانیم.


بدون دیدگاه