اخباراخبار داخلیایرانی

عموم ایرانیان نمی توانند پراید بخرند

بررسی آماری

حتی با وجود افزایش 72 درصدی تولید خودروی سواری در کشور هم همچنان بخش مهمی از جمعیت ایران توان خرید پراید را ندارند. براساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، 15 میلیون ایرانی خودروی شخصی در اختیار دارند. برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند این خودروها در تهران و شهرهای بزرگ بیش از آنکه به رفاه خانواده ها خدمت رسانی کند، به معاش آنها یاری می رساند.

 

 به نقل از اقتصاد ایرانی، برهمین اساس شاخص 15 میلیون خودرو به درستی توان اقتصادی خانواده های ایرانی را نشان نمی دهد. طی دو ماه گذشته هم قیمت خودروهای تولید داخل به طور متوسط بین یک تا دو میلیون تومان رشد داشته است. این افزایش قیمت هم در شرایطی رخ می دهد که میزان حقوق کارمندان و کارگران در حداکثری ترین حالت تنها 20 تا 25 درصد افزایش یافته است و البته طی سه سال قدرت خرید همین خانواده ها 25 درصد کاهش یافته است. هر خانواده طبقه متوسط ایرانی ( ساکنان شهرها) به طور متوسط ماهیانه یک میلیون و 600 هزار تومان درآمد دارد. 

همین خانواده در سال 608 هزار تومان از اثاثیه دست دوم خود را می فروشد. بررسی تراز مالی خانواده ها هم نشان می دهد که به طور متوسط ماهیانه 300 هزار تومان کسری درآمد دارند. همین خانواده ها در صورتی که اجاره نشین باشند 33 درصد از درآمد را صرف کرایه خانه می کنند و اگر مستاجر نباشند، ماهیانه 250 هزار تومان در هزینه هایشان جلو هستند. در صورتی که سه نفر از اعضای یک خانواده به کسب و کار مشغول باشند میزان درآمد ماهیانه خانوار (منهای هزینه هایی که هر فرد برای امور شخصی خود صرف می کند) به 3 میلیون و 500 هزار تومان می رسد. با این حال کسری درآمد 300 هزار تومانی همچنان پابرجا می ماند. 

دراینصورت سالیانه 3 میلیون و 600 هزار تومان در بهترین حالت صندوق هر خانواده بدهی بالا می آورد. در همین دوره زمانی که میزان بدهی ها خانوارها افزایش یافته، قیمت خودرو 80 درصد رشد داشته است. قیمت متوسط پراید به عنوان پرتیراژ ترین محصول خودروسازان ایرانی به این ترتیب از 7 میلیون تومان به مرز 18 میلیون و 700 هزار تومان رسید. میزان پس انداز خانواده های طبقه متوسط ایرانی بازهم در همین زمان 50 درصد کم شده است. 

بنابراین امکان خرید خودرویی مانند پراید که اساسا برای مصرف طبقه متوسط تولید شده بود، از دسترس همین خانواده ها خارج شد. محاسبه این اعداد نشان می دهد که خانواده های شهرنشین ایرانی توان خرید خودروهای مانند پراید را از دست داده اند. آنها در صورتی که کارمند دولتی یا بخش خصوصی باشند و تنها به حقوق ماهیانه با یک شغل اکتفاء کنند در هیچ کدام از ماه های سال درآمد مازادی برای پس انداز در اختیار ندارند. 

رشد 16 درصدی سپرده گذاری های خرد در بانک ها نیز نشان می دهد که توان مالی پس انداز خانوارها به اعدادی کمتر از 5 میلیون تومان کاهش داشته است. همگی این اطلاعات نشان می دهد حتی اگر تولید خودروسازان هم افزایش بیش از 80 درصدی داشته باشد، خریدارای در بازار خودرو برای محصولات ایرانی وجود ندارد. البته در همین دوره زمانی عده خاصی 67 میلیارد تومان برای سورای با پورشه، فراری و بوگاتی هزینه کرده اند ولی خیلی ها هم از پراید سواری محروم شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا