14 هزار دلار ضرر از فروش هر فیات 500e

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳

14 هزار دلار ضرر از فروش هر فیات 500e

ظاهراً سرجیو مارچیونه، مدیر عامل فیات کرایسلر از زیان دهی خودروی برقی 500e به ستوه آمده چون به صراحت می گوید فیات برقی نخرید.

 به نقل از سایپانیوز، مارچیونه مدیر عامل فیات در یک کنفرانس خبری در مؤسسه بروکلینز خطاب به مشتریان بالقوه خودروهای برقی فیات 500e گفت: این خودرو را نخرید. در حال حاضر شرکت خودروسازی تسلا است که از تولید خودروهای برقی سود می برد و دلیل آن هم این است که مدل سدان اس تسلا جزو خودروهای بسیار لوکس و تجملی است و قیمت آن برای خریداران آن اهمیت ندارد.

مارچوینه در این کنفرانس خبری به صراحت از سیاست های اجباری دولت فدرال آمریکا انتقاد کرد و گفت امیدوار است کمترین تعداد ممکن از محصول فیات 500 برقی را در بازار آمریکا بفروشد. وی گفت: «امیدوارم نخرید چون به ازای هر فیات برقی 500 که می فروشم 14 هزار دلار ضرر می دهم. من این را صادقانه به شما گفتم.»

قیمت فیات بنزینی 500 در آمریکا با احتساب هزینه های تحویل به مشتری 17 هزار 300 دلار است در حالی که فیات برقی 500 از 32 هزار و 650 دلار شروع می شود. مشتریان هم حاضر نیستند هم خودرو را گران بخرند و هم با دردسرهای یک خودروی برقی مثل پیمایش کم و دردسرهای شارژ و غیره سر کنند.

فیات در سال 2013 تعداد 11 هزارو 514 فیات500 برقی فروخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 15 درصد کاهش داشت.

دولت آمریکا تا سال 2025 قوانین سخت گیرانه ای در نظر گرفته از جمله برای ایالت کالیفرنیا تا این زمان آلایندگی صفر را در نظر گرفته و برای رسیدن به آن یک سری قوانین و مقررات اجباری به تصویب رسانده. در این خصوص مارچیونه می گوید تصویب قوانین سخت گیرانه درست است اما دولت آمریکا باید دستیابی به این اهداف را برعهده خودروسازان بگذارد تا خود خودروسازان خودشان را وفق دهند.

خودروهای برقی به ازای هر بار شارژ پیمایش کافی ندارند و قیمت آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی بسیار بالا است چون هنوز مثل خودروهای بنزینی به مقیاس اقتصادی نرسیده اند.


بدون دیدگاه