شروط چهارگانه مجلس برای عقد قرارداد با خودروسازان خارجی

یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ | 3 نظر

شروط چهارگانه مجلس برای عقد قرارداد با خودروسازان خارجی

:رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازها، چهار شرط مجلس برای انعقاد قرارداد با خودروسازی خارجی را تشریح کرد.

 

 

 به نقل از ایسنا، رضا رحمانی با اعلام این خبر به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: من در این نامه خطاب به نعمت‌زاده و همچنین خودروسازها گفتم که مجلس برای لحاظ کردن چند آیتم جهت انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازی خارجی از جمله پژو، رنو و سایر خودروسازها مصر است.

وی افزود: شرط اول این است که این خودروها ساخت داخل باشند و نه مونتاژ و وابستگی به خارج وجود نداشته باشد؛ چرا که ما توان ساخت را داریم و پایگاه‌های مجموعه‌ساز و پایگاه‌های ساخت داخل این امکان را به ما می‌دهد که خودروها در داخل تولید شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تنوع خودرو را از دیگر این مولفه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مثلا آنچه در فرانسه یا اروپا تولید و روانه بازار می‌شود در ایران هم تولید شود و خودروسازهای خارجی برای تولید خودروی روز در ایران با ما قرارداد ببندند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس رعایت استاندارد کیفیت را مولفه سوم مورد نیاز برای انعقاد قرارداد با خودروسازهای خارجی دانست و تصریح کرد: آیتم چهارم این است که به ما تضمین بدهند بازارهای منطقه که 300 تا 400 میلیون نفر جمعیت است از ایران تامین شود. یعنی لزومی ندارد مثلا وقتی خودرویی در ایران تولید می‌شود در عراق آن خودرو از فرانسه وارد شود. این موضوع به نفع خودروسازان خارجی نیز است و ایران می‌تواند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای خزر را پوشش دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت به ما گفته که این چهار مولفه را رعایت می‌کند و ما هم مصریم که حتما این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.


3 دیدگاه

  1. آراز | خرداد 21, 1393 | لینک نظر

    یکی ازدوستان فوق لیسانس مکانیکش روازسوید گرفته و حاضرشده بره همونجا کارکنه واکثرطرحهایی خودش رو کمپانی ولوو خریداری کرده وباهاش قراردادبسته و…چرا؟چون وقتی اینجاتوایران خودروکارمیکرد بااینکه مهندس بودوخبره وخلاق فقط برای طرحاش نامه تشکروقدانی میدادن وخلاص…متخصصین ما ازبی مهری وبی توجهی وبی کفایتی مدیران میرن خارج اونوقت یه نماینده میاد طرح میده که چیکارکنیم وچیکارنکنیم!

  2. کاوه | خرداد 19, 1393 | لینک نظر

    آقای رحمانی کاش اول یه کمی در مورد صنعت خودرو مطالعه میکردید بعد تعیین تکلیف.1-این که خودروها باید ساخت داخل باشند نه مونتاژ چه ربطی به خودروسازان خارجی دارد.خوب طراحی کنید و بسازید مگر کسی جلوتونو گرفته.منتها صنعت خودروئی که بعد از 15سال مونتاژ کردن یه خودرو هنوز جوهر تحریم خشک نشده تولیدش 80درصد افت میکنه یه کمی این حرفها براش زیادی بزرگه. 2- در مورد رعایت کیفیت این دیگه از اون جملات خنده داره مثلا پژو و یا رنو کدام استاندارد ایران رو در زمینه خودرو رعایت کنند.سطح این چند تا استاندارد ملی که در زمینه قطعات نوشته شده چندین پله از استانداردهای کارخانه ای پژو و رنو پائینتره.3- این قدر به بازار انحصاری  و لقمه حاضر و آماده عادت کردیم که خودروسازان اروپائی که برای فروش محصولات خودشون بدلیل بازار شدیدا رقابتی هزار خون دل میخورند باید بیان یه بازار 400میلیونی رو برای خودروسازان ما تضمین کنند.آقای رحمانی خودت خنده ات نمیگیره و یا شاید اصلا متوجه گفته های خودت نیستی.ما هنوز نتونستیم یک بشکه نفت از میادین مشترک با قطر بفروشیم و قطر داره تموم اقتصاد و در آمد سرانه فوق العاده بالای خودشو (81هزار دلار) از منابع مشترک با ما تامین میکنه اونوقت ما همچین تعیین تکلیفهائی برای شرکتهای اروپائی میکنیم و جناب رحمانی کمترین واردات ماشین عراق از فرانسه است بهتر بود میگفتی خود بازار فرانسه باید در اختیار ما قرار بدن.به هر حال اساسیترین مشکل ما ورود افراد غیر متخصص و بی تجربه در بخشهای مختلف است و نتیجه همین گفته دوستمون در متن بالائی خواهد بود.

     

  3. Arthas | خرداد 18, 1393 | لینک نظر

    یهو بگید نمیخوایم خودرو ساز خارجی (منظور از خارجی اروپا و امریکا و هر جا که جنس خوب میده دست مردم وگرنه چین که اصن با ایران فرقی نداره اصن ایرانو چین نداریمD: ) بیاد داخل ایران دیگه