مروری بر زندگی بیتزارینی بزرگ

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

مروری بر زندگی بیتزارینی بزرگ

به مناسبت سالروز تولدش

جیوتو در سال 1926 در لیورنو Livorno ایتالیا متولد شد. برای اتمام مهندسی با تغییراتی بر شاسی و بخشهای فنی فیات توپولینو ؛ جیوتو سرانجام موفق به اخذ مدرک از دانشگاه پیزا در سال 1953 شد.
به نقل از اتومبیل،پس از دوران کوتاه تدریس؛ در آلفا رومئو مشغول به کار شد و تغییراتی جهت بهبود آلفا رومئو جولیتا ارائه کرد. 
انزو فراری که در آن سال به دنبال گسترش فعالیتهای خود بود و دنبال استخدام یک راننده برای تست ماشینهای فراری؛ با دیدن تز پایان نامه بیتزارینی سریعا او را به عنوان راننده آزمایشی فراری استخدام کرد؛ چرا که به گفته انزو "کسی که بتواند راننده قابلی باشد و ماشین هم بسازد باید در فراری مشغول به کار شود."
در خلال سالهای فعالیت در فراری؛ جیوتو بر مهندسی و طراحی بسیاری از شاهکارهای فراری اثر گذار بود که فراری 250GTO را می توان سر آمد همه کارهایش دانست. او بعد از چند سال یخاطر اختلاف نظر فراری را رها کرد و به تاسیس کارخانه اتومبیل سازی خود روی آورد که بعدا اسمش را هم به بیتزارینی تغییر داد. هرچند برند او دوام چندانی نداشت اما معدود سوپر اسپرتهایی که جیوتو تولید کرد امروز فوق العاده ارزشمند هستند. جالب است بدانید یکی از این معدود اتومبیلها که قدیمتر در انبار موزه خودرو تهران بود، اما اخیرا به نمایش عمومی در آمده.
جیوتو نه تنها در فراری بلکه در لامبورگینی و سرنوشت آن نیز بسیار تاثیر گذار بود. طراحی بسیاری از انجینهای لامبو که تا سال 2010 همچنان از همان مبنای جیوتو پیروی می کرد یکی دیگر از کارهای اوست. موتور خودروی افسانه ای لامبورگینی میورا را می توان خلق شاهکاری معادل فراری جی تی او در لامبورگینی دانست.
همچنین در خلال همکاری با کمپانی Iso و برخی دیگر برندها نیز سوپر اسپرتهایی تولید نمود.
وی خودروهای خاص و معدودی نیز برای آمریکن موتورز طراحی کرده که با قیمتهای فوق العاده زیادی بین کلکسیونرهای اتومبیل خرید و فروش می شود. 
جیوتو بیتزارینی در سالهای اخیر در دانشگاه رم به تدریس مشغول است. و در سال 2012 دکترای افتخاری از طرف دانشگاه دیزاین فلورانس به وی اهدا شد. جیوتو امروز 88 ساله شد و همچنان فعال است.

 

بیتزارینی تاریخچه


بدون دیدگاه