داخلی ها گرانتر می شوند،3.7 تا 6.7 درصد افزایش

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

داخلی ها گرانتر می شوند،3.7 تا 6.7 درصد افزایش

علی رغم مخالفت سخنگوی دولت و تاکید وزیرصنعت بر تثبیت قیمت خودرو، سر انجام شورای رقابت در نشست روز گذشته خود افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی را ابلاغ کرد.

 

، رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد، علی رغم دیدگاه‌های دولت برای تثبیت قیمت خودرو به هر حال نظر نهایی شورا بر افزایش 3.7 تا 6.9 درصدی قیمت خودرو های خودروهای مختلف بوده که در نشست امروز این شورا  نهایی و ابلاغ شد.

رضا شیوا با ذکر برخی قیمت‌های جدید بر اساس فرمول نهایی قیمت گذاری خودروافزود: این قیمت‌ها قیمت مصوب کارخانه با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و سایر هزینه‌های تمام شده خودرو است. 

به گفته وی بر اساس این فرمول قیمت مصوب پژو 405 از 23 میلیون تومان سال 92 با احتساب مالیات ارزش افزوده، بیمه و سایر هزینه‌ها به 24 میلیون و 900 هزار تومان و نرخ سایپا 131 از 15 به 16 میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته که به مراتب از نرخ کنونی حاشیه بازار پایین تر است.

شیوا  بیشترین افزایش قیمت بر اساس فرمول جدید را مربوط به خودرو رانا اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی این خودرو در حاشیه بازار نیز چندان بالا نیست و در مجموع قیمت‌های استخراج شده بر اساس فرمول جدید از قیمت‌های حاشیه بازار بسیار کمتر است.

به گفته وی قیمت برخی خودروهای مونتاژ داخل  مانند تندر 90 و مگان و خودروهای وارداتی در فرمول جدید تعیین نشده و شورا در آینده  در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد. 

شیوا از در نظر گرفتن 5 الزام جدید  خودروسازان برای افزایش قیمت های جدید خبر داد و تاکید کرد، این الزامات  شامل از بین بردن قیمت‌های حاشیه بازار ، افزایش تیراژ تولید به میزانی که شورای رقابت اعلام خواهد کرد، اصلاح و تغییر شیوه فروش تا خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی برسد، لحاظ نشدن هزینه الزامات قانونی ایمنی خودرو به عنوان یک آپشن و اختیاری بودن آپشن برای مشتریان با تعیین قیمت آن توسط شورای رقابت  و انعقاد انواع قراردادهای فروش خودرو به مشتریان (که تا کنون به شکل یکطرفه و به نفع خودروسازان بوده) با تایید شورای رقابت است.


بدون دیدگاه