اخباراخبار خارجیچینینگاه

تاخت و تاز خودروسازان خارجی در بازار چین ادامه دارد

تحقیق و تفحص چین در خصوص «رقابت در بازار خودرو» کلید خورد.
 چین در حال اجرای تحقیق و تفحص در خصوص احتمال وجود رفتار ضد رقابتی در بزرگترین بازار خودروی دنیا است. از نظر وزارت تجارت چین، داده های فروش خودروهای نو نشان می دهد برندهای خارجی در چین به دلیل بالا بودن توانایی هایشان بهتر از برندهای بومی عمل می کنند.
وزارت تجارت چین از تمامی صنایع مرتبط با خودروسازی درخواست کرده اطلاعات بخش خود را به اشتراک بگذارند تا مشخص شود برندهای خارجی تا چه حد با اعمال سیاست گذاری از خود رفتارهای غیررقابتی نشان می دهند.
بر اساس انجمن سازندگان اتومبیل چین، فروش ماه مه سال 2014 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافته و به رقم 1.9 میلیون دستگاه رسیده است. در این میان رقابت بین برندهای چین و برندهای خارجی و بین خود برندهای خارجی شدت بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر بیشترین فروش خودرو در بازار چین متعلق به جوینت ونچرها است یعنی خودروسازان چینی که با برندهای معتبر جهانی همکاری می کنند بیشتر خودرو می فروشند. اما نکته مهم این جا است که سیاست گذاران چینی امیدوار بودند از این همکاری مشترک با خودروسازان جهانی، قابلیت و توانایی خودروسازان بومی در چین افزایش یابد که واقعیت های نشان می دهد این نوع سیاست گذاری به اهداف خود نرسیده است و خودروسازان بومی به قابلیت های جهانی نرسیده اند.
در حال حاضر محبوب ترین خودروهای بازار چین سه خودرو هستند، یکی فورد فوکس است که شرکت فورد با خودروسازی چانگان به بازار چین عرضه می کند، دوتای دیگر سانتانا و لاویدای فولکس هستند. فروش این سه خودرو در 5 ماه اول سال 2014 به 500 هزار دستگاه رسید. در مقایسه در کل سال 2013 بی وای دی و چانگان که دو برند محبوب داخلی به حساب می آیند هر یک از این دو 500 هزار دستگاه برند بومی خود را به فروش رساندند.
درآمد شهرهای درجه 3 و 4 در چین در حال افزایش است و برندهای خارجی در حال افزایش نمایندگی های فروش خود در این شهرها هستند.
گریت وال که پرفروش ترین خودروی شاسی بلند در بازار چین را عرضه می کند به خاطر مسائل مرتبط با کیفیت خودرو، به شدت در حال از دست دادن سهم بازار خود در چین است.
سیاستگذاران چین به شدت روی انتقال دانش فنی و افزایش توانایی های تحقیق و توسعه و توسعه محصول جدید حساس هستند و به دنبال راهکارهایی هستند که کار را بر برندهای خارجی دشوار و برای برندهای داخلی آسان کنند.
انتقاد دیگری که به برندهای خارجی فعال در بازار چین وارد می کنند قیمت بالای محصولاتشان در بازار چین نسبت به سایر بازارهای دنیا است. پاسخ خودروسازان جهانی بالا بودن نرخ تعرفه و بالا بودن تقاضا در بازار چین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا