ایربگ های ژاپنی یا معضل جهانی

یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ | 1 نظر

ایربگ های ژاپنی یا معضل جهانی

میلیون ها خودرو در سرتاسر جهان فراخوان شدند

 

 وقتی که نداشتن کیسه هوا به مراتب کم خطرتر از داشتن آن است. کیسه های هوایی که شرکت ژاپنی تاکاتا تولید کرده اکنون به بلای جهانی تبدیل شده است.
به گزارش «پرشین خودرو»، تویوتا در ماه گذشته 650 هزار دستگاه در کشور ژاپن و 1.62 میلیون دستگاه در بازارهای کشورهای دیگر را فراخوانده تا نقص کیسه هوای ساخته شرکت تاکاتا را رفع کند. با توجه به این که میلیون ها خودرو در جاده ها در حال تردد هستند که به کیسه هوا از این شرکت تجهیز شده اند، تعویض همه آنها به چند ماه وقت نیاز دارد.
در ژاپن با توجه به آمار جراحت و مرگ و میر، متخصصان به این نتیجه رسیده اند که نداشتن یا غیرفعال بودن کیسه هوا در این کشور به مراتب آسیب کمتری به سرنشینان می زند تا کیسه هواهای معیوب که هنگام باز شدن مثل خمپاره، ترکش هایش را در بدن سرنشینان فرو می کند. برای همین خودروسازان از مشتریان خود خواسته اند تا زمانی که به نمایندگی برای رفع عیب مراجعه نکرده اند، ایمنی تر است که کیسه هوای خودرو خود را غیرفعال کنند.
در زمانی که با یک فراخوان، میلیون ها خودرو مشمول رفع نقص می شوند، خودروسازان زمان کافی برای رفع نقص ندارند، از این رو از مشتریان خود گاهی درخواست های عجیب دارند. برای مثال جنرال موتورز که در بخش سوئیچ خودرو در برخی از خودروها مشکل دارد از مشتریان خود خواسته است تا زمانی که موعد تعمیر خودروهای آنها فرا نرسیده، دسته کلید و اشیاء اضافه به سوئیچ خودرو آویزان نکنند!
اما غیرفعال کردن کیسه هوای خودرو غیرقانونی است و خودروسازان حق ندارند به مشتریان خود بگویند که کیسه های هوای خود را غیرفعال کنید. سخنگوی مزدا می گوید که عملکرد کیسه هوا مکمل عملکرد کمربندی ایمنی است. زمانی که سرنشینان کمربند ایمنی خود را ببندند سطح ایمنی را تا حد زیادی بالا برده اند. از این رو از نظر مزدا نقص در کیسه هوا یک نقص ایمنی جدی به حساب نمی آید.
خودروسازان بزرگ مثل هوندا، نیسان، مزدا و همچنین ب ام و، کرایسلر، فورد هم از فراخوان های رفع نقص خودرو در امان نمانده اند.
در ژاپن که مردم به قوانین احترام زیادی می گذارند به محض اعلام فراخوان سریع اقدام می کنند و همین موضوع گاهی اوقات باعث می شود خودروسازان در تأمین قطعات مورد نیاز برای رفع نقص دچار مشکل و تأخیر شوند.


1 دیدگاه

  1. بهنام | اردیبهشت 23, 1395 | لینک نظر

    ميشه بمن توضيح بديدچطور ميشه ايربگ رو غير فعال كرد؟ تا اونجايي كه من بلدم ايربگ راننده غير فعال نميشه اين ايربگ غير رانندست كه با سوييچش غير فعال ميشه. شايد عين سيم چيدن بمب بايد بريم سيم ايربگ رو از يجايي قطع كنيم 🙂