ب ام و X1 در بازار ایران؛معرفی و بررسی

پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ | 3 نظر

ب ام و X1 در بازار ایران؛معرفی و بررسی

اشکان هرمزی – در حال حاضر، ب‌ام‌و نسبت به دیگر برندهای آلمانی موجود در بازار داخلی وضعیت بهتری دارد و در شرایطی که پورشه و مرسدس بنز با مشکل محدودیت واردات و بسته بودن ثبت سفارشات مواجه هستند، مدل‌های زیر 2500 سی‌سی، سهم قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند که در این میان نمی‌توان از میزان فروش مرسدس بنز C200 و پورشه کاین صرف نظر کرد اما بدون شک در ماه‌های اخیر، ب‌ام‌و با تنوع مدل‌ها و همچنین قیمت مناسب‌تر نسبت به رقبا، بازار پر‌رونق‌تری داشته است.

به نقل از عصر خودرو،    مدل X1 یکی از مدل‌های پر‌فروش ب‌ام‌و در ایران است که با 3 پیشرانه مختلف در بازار داخلی عرضه می‌شود و از لحاظ کلاس‌بندی، در یک کلاس پایین‌تر از برادر بزرگ‌تر خود یعنی X3 و همچنین رقیب آن یعنی مرسدس بنز GLK قرار می‌گیرد. یقینا یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از X1 در بازار، قیمت آن است که به عنوان ارزان‌ترین مدل این برند در ایران شناخته می‌شود و حتی نسخه‌های پایه و نیمه فول آپشن مدل 18i را می‌توان با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان نیز خریداری کرد! در ادامه، به بررسی مشخصات و ویژگی‌های مدل X1 و همچنین مقایسه آن با برخی رقبای موجود در بازار داخلی خواهیم پرداخت.

ایکس1-2 

طراحی خارجی
وقتی در نزدیکی ب‌ام‌و X1 ایستاده باشید، کوچک‌بودن اندازه و ابعاد آن به خوبی مشخص می‌شود و حتی هنگامی که در کنار برادر خود یعنی X3 (که یک SUV کوچک است) پارک شده باشد، کاملا کوچک‌تر به نظر می‌رسد اما با وجود این مشخصه، در نمای جلو مانند دیگر ب‌ام‌و‌ها، چهره‌ای جدی و با‌صلابت را به نمایش می‌گذارد که با وجود چراغ‌های LED حلقوی رانندگی در روز‌، زیبایی خاصی دارد، هرچند که کنار آمدن با طرح نمای عقب خودرو و فرم چراغ عقب‌های آن به کمی زمان احتیاج دارد! X1 در 3 تیپ Sport Line ‌،‌xLine و M Sport Package روی خط تولید می‌رود که طبیعتا در برخی جزئیات ظاهری (سپرها، رینگ‌ها، رنگ شبکه‌های جلو پنجره و‌…) و همچنین تزئینات و پوشش داخلی با یکدیگر تفاوت دارند و ضمنا مدل M اسپرت، دارای کیت بدنه‌، رینگ‌، غربیلک فرمان و سیستم تعلیق اسپرت است و در بازار داخلی نیز محبوبیت خاصی دارد. ضمنا رنگ فریم دور پنجره‌های جانبی و همچنین ریل‌های روی سقف نیز می‌تواند نقره‌ای (آلومینیومی) یا مشکی باشد. 

کابین و امکانات رفاهی
کابین X1‌، نسبتا ساده اما ارگونومیک و زیباست و وجود تریم‌های تزئیناتی چوبی و آلومینیومی، نمای کلی آن را از حالت یکنواختی خارج کرده است. کیفیت ادوات و پوشش‌های داخلی، نه در حد سری 5 اما خوب و رضایت‌بخش است و برای پوشش صندلی‌ها می‌توان پارچه‌، جیر یا چرم را سفارش داد که قاعدتا نوع سوم، تنوع رنگ و البته قیمت بیشتری دارد. صندلی‌ها نسبتا سفت و دارای فرم اسپرت هستند و ضمنا فضای سرنشینان عقب چندان جادار نیست که البته در این کلاس و ابعاد، طبیعی و قابل قبول است اما در صورت وجود سقف پانورامیک، فضای کابین روشن‌تر و دلبازتر به نظر می‌رسد. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی X1 می‌توان به تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه و گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، گرم‌کن غربیلک فرمان، شیشه‌های عقب دودی، سیستم کمک پارک و دوربین دید عقب، سیستم استارت و ورود بدون کلید، پکیج نورپردازی داخلی و چراغ‌های زیر دستگیره بیرونی درب، سقف پانورامیک، نمایشگر مرکزی با قابلیت اتصال به اینترنت، نویگیشن، ورودی USB ،AUX  و iPod و اتصال تلفن همراه و همچنین سیستم صوتی‌ هارمن کاردون اشاره کرد که البته برخی از آنها سفارشی هستند. همچنین X1 دارای سیستم هدآپ دیسپلی و ترمز پارک الکترونیکی نیست.

ایکس1-5ایکس1-3

مشخصات فنی
ب‌ام‌و X1 در 3 مدل 18i‌ ،‌20i و همچنین 28i در بازار داخلی عرضه می‌شود که مدل 18i‌ از نوع دیفرانسیل عقب (با سامانه کنترل الکترونیکی sDrive) و 2 مدل دیگر، مجهز به سامانه چهارچرخ متحرک هوشمند xDrive هستند. پیشرانه هر 3 مدل نیز از نوع 4 سیلندر توربوشارژ و دارای حجمی کمتر از 2000 سی‌سی است که همگی موفق به کسب استاندارد یورو 6 شده‌اند. مدل 28i به عنوان قوی‌ترین نسخه X1 شناخته می‌شود که با وجود گیربکس 8 سرعته استپ ترونیک، شتاب‌گیری قابل توجه و مصرف سوخت مناسبی دارد. هندلینگ و پایداری هر 3 مدل نیز به لطف سیستم تعلیق کارآمد، سیستم فرمان‌پذیری تطبیقی و همچنین سامانه‌های کنترل پایداری الکترونیکی، قابل تحسین است و البته این موضوع در مدل‌های xDrive بهتر نمایان می‌شود. جالب اینجاست که از نظر خیلی‌ها، سواری X1 نسبت به برادر بزرگ‌تر خود یعنی X3 نرم‌تر و آرام‌تر است و لذت بیشتری را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. همچنین وجود سیستم رانندگی ECO در X1 با ایجاد تغییر در روند تعویض دنده‌ها و فعال‌کردن سیستم استارت / استاپ، مصرف سوخت را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. 
ایکس1-1ایکس1-4
رقبای X1 در این رنج قیمت
X1 یک شاسی‌بلند جمع و جور است که شاید نزدیک‌ترین رقیب آن از لحاظ کلاس‌بندی، میتسوبیشی ASX باشد اما از آنجایی که توجه بیشتر مشتریان در انتخاب خودرو به سطح تجهیزات و از همه مهم‌تر، رنج قیمت آنهاست، می‌توان X1 را در مقابل شاسی‌بلندهایی چون هیوندای IX45 (سانتافه جدید) ‌ یا تویوتا RAV4 نیز قرار داد که در این میان، سانتافه دارای کابین جادارتر و تجهیزات و آپشن‌های بیشتر است و RAV4 نیز ضمن استهلاک پایین و دوام بالا، سواری نسبتا نرم و قابلیت آفرود قابل توجهی دارد اما X1 به عنوان یک SUV جمع و جور و اسپرت با فضای محدود سرنشین و بار، برای رانندگی در شهرهای پر‌ترافیک کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد، ضمن اینکه در کنار پیشرانه اقتصادی و کارآمد و طراحی ظاهری زیبا، لذت رانندگی خاصی دارد.

 

تست هیوندای سانتافه جدید (2014) را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید.

هیوندای سانتاقه 2014

 

 


3 دیدگاه

  1. سلام داداش بستگی داره از ماشین چی بخوای وچه استفاده بکنی حالا من یه سری چیزارو میگم.بی ام و=لذت سواری بیشتر/2لوکستر3مصرف بنزین کمتر4 شتاب بیشتر.5برند المانی و معتبرتر6 دینامیک بالاترحالا نوبت سانتافست 1 خرج تعمیر و نکهذاری کمتر2.فضای بیشتر ..

  2. amin | تیر 20, 1393 | لینک نظر

    سلام بنظر شما تو قیمت 250 میلیون تومان برای مدل 20i این خودرو ٰٰآیا ارزش خرید در برابر خودرو های مثل هانتافه نیو و ix55  را دارد یا خیر.لطفا راهنمایی بفرمایید که بنده د این رنج کدام خودروی شاسی بلند را میتوانم برای خانواده 5 نفره بخرم