برای افزایش ایمنی از کولر استفاده کنید

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳

برای افزایش ایمنی از کولر استفاده کنید

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به شدت گرما هوای تهران گفت: استفاده نکردن از کولر خودرو، راننده و سرنشینان را عصبی کرده و موجب کاهش کیفیت رانندگی شده که این امر احتمال بروز تصادف را افزایش می‏دهد.

 

به نقل از صبحانه آنلاین، شهرام جباری ‏زادگان تصریح کرد : توجیه برخی رانندگان برای استفاده نکردن از کولر خودرو، افزایش مصرف سوخت است که البته در این مورد مبالغه می‏شود.
وی ادامه داد : به جای خاموش کردن کولر خودرو در این روزهای گرم برای رانندگی ، بهتر است آن را روشن کرده اما آرام برانیم تا فشار کمتری به موتورخودرو وارد شود.
وی با اشاره به این که باید از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن باشیم، اظهار کرد: تمیز کردن یا تعویض نمودن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، برای بهره گیری بیشتر از سرمای کولر خودرو ضروری است، ضمن این که استفاده از کولر آلودگی هوای داخل خودرو را تا 80 درصد کاهش می دهد.
جباری‏زادگان با بیان این که تا جای ممکن نباید خودرو را زیر نور شدید آفتاب پارک کنیم، تصریح کرد: در صورت اجبار، هنگام بازگشت ابتدا باید چند دقیقه ای شیشه ها را پایین کشید، دستگاه تهویه را بدون استفاده از کولر روشن گذاشت و به آهستگی حرکت کرد تا گرمای شدید داخل خودرو کاهش یابد و سپس کولر را روشن تا فشار کمتری به آن وارد شود.
وی با اشاره به این که هنگامی که کولر روشن است، توان خودرو کاهش می‏یابد، ادامه داد: در این شرایط باید از حرکت با سرعت بالا به ویژه در مسیرهای طولانی پرهیز کرد و پدال گاز را بی‏ جهت فشار نداد، چرا که هم به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‏شود و هم مصرف سوخت را افزایش می دهد.
جباری‏زادگان با بیان این که هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سر بالایی‏ها، بهتر است کولر خودرو چند دقیقه‏ای خاموش شود، اظهار کرد: در این شرایط موتور خودرو بیشتر تحت فشار قرار می‏گیرد و استفاده از کولر هم به موتور و هم به خود کولر آسیب زده و مصرف سوخت را نیز بالا می‏برد.
معاون آموزش سازمان و حمل و نقل ترافیک بر بسته بودن پنجره ها در هنگام روشن بودن کولر خودرو تاکید و خاطرنشان کرد: گاز کولر خودرو هر دو سال یک بار باید شارژ تا هوای خنک و مطبوع از آن خارج شود ضمن این که خروج هوای گرم و مرطوب از کولر خودرو ممکن است به دلیل ایراد ترموستات کولر و نیاز آن به رگلاژ باشد.


بدون دیدگاه