آسیب پذیری خودروساز از کاهش ناگهانی تعرفه

یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ | 3 نظر

آسیب پذیری خودروساز از کاهش ناگهانی تعرفه

 

مجید منصوری ،عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در مورد برداشتن نرخ تعرفه خودر و آزادسازی قیمت خودرو گفت:با مدیرعامل ایران خودرو و همچنین سایپا که صحبت کردم آنهاتایید نمی کنند که اگر تعرفه برداشته شود و آزادسازی قیمت ها صورت گیرد آنها راضی هستند و ازنظر ما هم اگر تعرفه را صفر کنیم خودروسازی مان آسیب جدی می بیند.

به نقل ازافکارنیوز، مجید منصوری ،عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:ما اگر حتی قیمت را آزاد کنیم و تعرفه را نیز صفر کنیم ممکن است تولیدمان آسیب ببیند و قطعه سازان نیز توان رقابت ندارند ولی این به معنی این نیست که تعرفه را پلمب کنیم و همانطور نگه داریم و از نظر ما تعرفه باید سالیانه چندواحد کاهش پیدا کند و طبق مصوبات قبلی سالی پنج واحد کاهش پیدا کند که هم رقابت پذیری تولیدکنندگان را بالا ببرد و هم مصرف کننده بتواند خودرو خارجی را ارزانتر بخرد.
منصوری تاکید کرد:اگر ما به صورت پلکانی و طی چندسال این کاهش را داشته باشیم که بعداز چندسال به صفر برسد اشکال ندارد ولی اگر یک مرتبه آنرا صفر کنیم به قطعه ساز و خودروساز آسیب می زند مثلا اگر از این طرف پنج درصد نرخ تعرفه را کاهش می دهیم از طرف دیگر به خودروسازان اجازه دهیم که درصدی از خودروهایشان را مثلا در حراج با قیمت آزاد بفروشند ولی مابقی ثبت نامی باشد تا به این طریق خودروساز داخلی نیز بتواند آسیب نبیند.
وی در مورد فراهم بودن این شریط در حال حاضر گفت:امکان این کار در کوتاه مدت وجود ندارد ولی باید ببینیم وضعیت تحریم ها به چه سمت و سویی می رود و اگر تشدید تحریم ها را نداشته باشیم تا خودروساز خارجی به داخل کشورمان بیایند و در کنار خودروساز داخلی به رقابت بپردازند قطعا آن موقع شرایط برای این کار فراهم است در واقع وقتی خودروساز داخلی مجبورباشد با خارجی ها رقابت کند آن موقع دیگر برایش فرقی نمی کند تعرفه باشد یا نه و دگیر تعرفه ای وجود ندارد مثلا اگر خودروساز کره ای در کره خودرو تولید می کندو باید ۴۵ درصد تعرفه بپردازد وقتی این خودرو را داخل کشور تولید کند دیگر نیازی به پرداخت تعرفه ندارد و خودروساز داخلی به صورت خودبخودی با تعرفه صفر مواجهه است و این موضوع باعث می شود خودرو ساز داخلی مقداری کیفیت را بالاتر و قیمت را پایین تر بیاورد و به رقابت بپردازد.
وی گفت:اگربرنامه ریزی کنیم که در بازه زمانی پنج ساله هم خودروساز خارجی به داخل کشور بیایند و رقابت کنند و هم ارام ارام تعرفه را کاهش دهیم و آزادسازی قیمت ها را داشته باشیم شرایط به گونه ای می شود که هم مصرف کننده و هم تولید کننده سود ببرد.

 

ایران خودرو و سایپا به دلیل زیان سودی به سهامداران ندادند

دو شرکت خودروسازی ایران‌خودو و سایپا، در مجمع عمومی عادی سالیانه خود، به دلیل زیان انباشته شرکت سودی برای تقسیم میان سهامداران نداشتند.
سایپا به دلیل زیان‌ انباشته سودی در مجمع تقسیم نکرد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام گروه خودروسازی سایپا امروز با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد که این مجمع به دلیل زیان انباشته شرکت سودی برای تقسیم نداشت. همچنین مجمع با افزایش سرمایه شرکت به میزان ۶۷.۷ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موافقت کرد که با احتساب این افزایش سرمایه سایپا ۱۷۵۰ میلیارد تومانی شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایران خودرو با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و مجمع به دلیل زیان انباشته شرکت در سال ۹۲ سودی برای تقسیم نداشت. این شرکت به دلیل زیاندهی سودی برای تقسیم نداشت، اما در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری این شرکت موفق به تحقق سود ۱۶ تومانی شد.

بر اساس این گزارش حق حضور اعضای هیأت مدیره در جلسات یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی شرکت انتخاب شد.

این شرکت طبق صورت‌های مالی موفق شده تولید خود را افزایش دهد و همین امر موجب خروج از زیاندهی شرکت شد.

 

 


3 دیدگاه

  1. امیر | مرداد 5, 1393 | لینک نظر

    وقتی یک نماینده مجلس اینقدر نا اگاه و غیر کارشناسی صحبت کند معلوم است که اوضاع مملکت بهتر از این نخواهد بود.
    اقای محترم!!! خسارت صدها میلیاردی از کشته شدن مردم در جادها به خاطر استاندارد نبودن خودروها و یا مصرف سوخت
    زیاد انها که موجب سرطان و بیماریهای ریوی شده برای شما که باید سوادت از من فرد عادی بیشتر باشد ارزشی ندارد!!!
    مضافا بر اینکه اگر نمی توانی به تعمیرگاهای این دو خودرو ساز بروی و ناراحتی مردم را از خرابی خودروی صفر ببینید
    حداقل از گله و شکایات مردم در فضای مجازی بازدید کنید که مردم مصرانه خواهان برداشته شدن تعرفه خودرو هستند.

  2. عباسنوید | مرداد 5, 1393 | لینک نظر

    اشکالی نداره که .اسیب ببینن .ما اماده ایم همه براش فاتحه بخونیمو غمش تو دلمون بخریم ..اخرش بگیم خدا رحمتشون کنه .اخیش راحت شدیم .برای مردم این حرف هست .اونها هم اونجوری بگن ما هم اینجوری اماده ایم فاتحه بخونیم.

  3. reza7 | مرداد 5, 1393 | لینک نظر

    آخی بیچاره ها آسیب میبینن…
    گناه دارن خب نذارید آسیب ببنن!!؟
    مردم بلانسبت بز و گوسفندن آسیب ببینم اشکال نداره فدا سرشون!!
    ولی خودروسازها و قطعه سازها مظلومن گناه دارن تازه خونشونم رنگین تره..
    ……………………………………………………………………………………….
    خاک ….
    این برنامه ریزیم میشه عین بقیه برنامه ریزی هاشون…
    اینا برشکست شن مردم آسیب میبینن
    اینا پولدار شن باز مردم آسیب میبینن
    کلا فرقی به حال اقشار کم درآمد و متوسط جامعه(80%) نداره..
    فقط اونا(20%)