پیش بینی وضعیت بازار خودرو بعد از رمضان

یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳

پیش بینی وضعیت بازار خودرو بعد از رمضان
 روند قیمت‌گذاری خودرو در کشور به داستانی طولانی و خسته کننده تبدیل شده است.
 علیرغم گذشت حدود یک ماه از زمان اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، هنوز داستان قیمت‌گذاری این محصولات به پایان نرسیده است.
حدود یک ماه پیش رییس شورای رقابت قیمت نهایی خودروهای داخلی را با احتساب هزینه‌هایی چون استاندارد‌ آلایندگی یورو 4 و کیسه هوا اعلام کرد. اگرچه به گفته رضا شیوا، قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین 5.5 درصد افزایش یافته بود اما پس از آن برخی نمایندگان مجلس با اظهاراتی چون افزایش 20 درصدی قیمت‌ها به این موضوع اعتراض کردند.
پس از آن نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از اظهار تکدر رییس‌جمهوری نسبت به افزایش قیمت خودروهای داخلی خبر داده و خواستار بررسی مجدد قیمت‌ها از سوی شورای رقابت شد.
در آن زمان اگرچه پیش‌بینی می‌شد با اظهار نارضایتی رییس‌جمهوری در قیمت‌های اعلامی بازنگری شود اما مدتی بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با ارائه اطلاعات مربوطه تکدر رییس‌جمهوری برطرف شده است.
در این زمینه محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: اطلاعات نادرستی به رییس‌جمهوری مبنی بر افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خودروها ارائه شده بود با این حال ما اطلاعات صحیح را به ایشان منتقل کردیم و گفتیم که قیمت‌ها تا حداکثر 10 درصد افزایش یافته است.
پس از این اظهارات نعمت‌زاده نیز پیش‌بینی می‌شد با دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت از قیمت‌ جدید خودروهای داخلی، داستان قیمت‌گذاری این محصولات سرانجام به پایان خود برسد اما مجددا برخی نمایندگان مجلس موضوع جدیدی را در این رابطه مطرح و اظهار کردند که اساسا شورای رقابت حق قیمت‌گذاری خودروها را ندارد و تنها باید به اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو بسنده کند.
در این زمینه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کردند که خودروسازان اطلاعات نادرستی به شورای رقابت درباره هزینه‌های تولید محصولات خود داده‌اند و قیمت این محصولات باید کاهش یابد.
در واکنش به جدیدترین اظهارات برخی از نمایندگان مجلس، رییس شورای رقابت سکوت کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موضع‌گیری رسمی در این رابطه نداشته است. از بازار آزاد خودرو نیز خبر می‌رسد که برخی مصرف‌کنندگان به دلیل وعده‌های داده شده در زمینه کاهش قیمت‌ها، از خرید خوددداری کرده و در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.
یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه به ایسنا می‌گوید: رسانه‌ها به نقل از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که قیمت خودرو‌ها 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد به همین دلیل بازار خودرو بیش از پیش راکد شده است.
وی با بیان این‌که وقتی قیمت جدید خودروها تعیین تکلیف شود بازار خودرو نیز از این رکود سنگین خارج خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: این وضعیت بلاتکلیفی قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان و فروشندگان نیست.
این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: باید هرچه زودتر تکلیف قیمت خودروهای داخلی از سوی نهادهای مربوطه تعیین شود تا هم فروشندگان و هم خریداران و مصرف‌کنندگان تکلیف خود را در این باره بدانند.
وی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم قیمت خودروها به هر میزانی که تعیین شود افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو نخواهیم داشت زیرا هم‌اکنون بازار خودرو از التهاب خارج شده و فقط مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید می‌کنند.
این فعال بازار خودرو با بیان این‌که در برهه‌ای بازار خودرو التهاب داشت و مردم برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو می‌کردند، تصریح می‌کند:‌ اما هم‌اکنون به دلیل از بین رفتن فاصله قیمت بازار و کارخانه بسیاری از خودروها، زمینه برای خرید خودرو با نیت سرمایه‌گذاری از بین رفته است.
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به پایان ماه مبارک رمضان به محض تعیین قیمت نهایی خودروهای داخلی شاهد افزایش مراجعه خریداران به بازار خودرو خواهیم بود.

 


بدون دیدگاه