احتمال واردات فیات 500 به ایران

سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳

احتمال واردات فیات 500 به ایران

تا چندی دیگر خودرویی که به دلیل مصرف کم، شهری بودن و امکانات مناسب به شدت مورد استقبال اروپایی ها قرار گرفته وارد ایران شده و در خیابان های مختلف حرکت خواهد کرد. خودرویی که ساخت ایتالیا بوده و نام آن فیات ۵۰۰ است.

 

به نقل از صبحانه، شرکت توسعه بین‌المللی لوتوس توانسته برای سه پیشرانه فیات ۵۰۰ مجوز واردات بگیرد. اولین پیشرانه ۲ سیلندری به حجم ۸۷۵ سی‌سی است که می‌تواند حداکثر ۸۳ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۵ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. اگر شما هم از تولید چنین قدرتی از یک موتور ۲ سیلندری تعجب کرده‌اید باید گفت که این پیشرانه مجهز به سیستم TwinAir توربو است.
پیشرانه بعدی ۴ سیلندری است که دقیقاً ۱۳۶۸ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۰۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۳۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. و در نهایت یک پیشرانه ۴ سیلندری دیگر قرار دارد که ۱۲۴۲ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۶۹ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۲ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند.
از نظر مصرف سوخت همانطورکه می‌توان حدس زد فیات ۵۰۰ به عنوان یک اروپایی کوچک در شرایط بسیار مناسبی است و به طور مثال نمونه آخر تنها ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی سوخت نیاز دارد و مهم‌تر از آن برای شهرهای بزرگ ما میزان بسیار پایین تولید آلایندگی در این خودرو است که می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

از نظر تجهیزات بکار رفته فیات ۵۰۰ دقیقا مصداق ضرب المثل “فلفل نبین چه ریزه” است(!) و می‌توان آن را کمپوت تکنولوژی‌های مختلف و به روز دانست البته با توجه به جثه و ابعاد و اندازه آن. به طور مثال در آن سیستم بلوتوث با قابلیت خواندن پیامک‌ها، تشخیص صدای راننده، پدال‌های تعویض دنده پیش فرمان، ۷ کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ASR، MSR، ABS و EBD، سیستم HBA، سیستم کمکی در سربالایی Hill Holder، سیستم ESP، سیستم FPS برای کاهش احتمال آتش سوزی هنگام تصادف، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی و غربالک فرمان با روکش چرمی و ۸ دکمه کنترلی نصب شده است.

شاید هنوز خیلی زود باشد که در مورد سطح تجهیزات بکار رفته در مدل‌هایی که قرار است پیش فروش شوند و قیمت احتمالی آن‌ها حدس بزنیم ولی شاید با کمی مقایسه بین رقبا بتوان محدوده قیمتی ۱۲۰ میلیونی آن را گمانه زد که با نگاه اول برای یک خودروی هاچ‌بک کمی زیاد به نظر برسد اما سطح تجهیزات بروز اروپایی، مصرف سوخت و تولید آلایندگی بسیار پایین فاکتورهایی است که فیات ۵۰۰ به خوبی از عهده آن‌ها برآمده و شاید لازم باشد تا خودروهایی اینچنینی که توانسته‌اند با هر حجم موتوری (حتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی) مصرف سوخت و تولید آلایندگی پایینی داشته باشند از معافیت‌ها و تشویق‌های گمرکی بهره ببرند.


بدون دیدگاه