اخباراخبار داخلی

جاده مرگ ایرانیان را می کشد

 جاده تنگ و باریک جلفا – مرند یکی از محورهای اصلی مواصلاتی آذربایجان شرقی و راه ارتباطی به کشورهای ارمنستان و نخجوان است که متاسفانه بزرگراه شدن این جاده چندین سال است که در دام کمبود اعتبار گرفتار شده و شمار حوادث رانندگی نیز به حدی رسیده که امان مردم را بریده است.

 این کم عرض بودن جاده و نداشتن خیلی از استانداردهای لازم باعث شده تا ساکنان دو شهرستان بزرگ و پرجمعیت آذربایجان شرقی یعنی مرند و جلفا نسبت به این موضوع اعتراض کنند و بزرگراه شدن این جاده را از مسئولان طلب کنند.

این جاده که هرگز با توجه به حجم بالای تردد مسافر و گردشگر داخلی و خارجی جوابگو نبوده و از نقاط اصلی حادثه خیز استان محسوب می شود در روزها و هفته های اخیر قربانیان زیادی گرفته است به طوری که پلیس نیز به این نکته اذعان داشته که همیشه رانندگان مقصر حوادث این جاده نبودند و در برخی موارد غیراستاندارد بودن جاده قربانی گرفته است.

شاید بتوان به جرات گفت که این جاده کم عرض که در بیشتر قسمت های راه محروم از علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی است در روزهای تعطیل سال مملو از خودرو می شود و تردد در محور کند و در صورت بروز تصادف تا ساعت ها متوقف می شود.

نکته دیگر این است این راه به هیچ وجه شایسته و جوابگوی دو شهرستان مرند و جلفا که با 310 هزار نفر جمعیت و 120 کیلومتر مرز باسه کشور هم از لحاظ وسعت و هم جمعیت در آذربایجان شرقی جزو ترین ها محسوب می شوند و بسیاری از کارخانجات و همچنین منطقه آزاد ارس در این قسمت از استان قرار گرفته، نیست.

با وضعیت فعلی بودجه دولتی کشور به نظر نمی رسد تا چند سال آینده وضعیت این محور سر و سامان بگیرد و باید هرچه سریعتر مسئولان علاوه بر تخصیص اعتبارات دولتی از قدرت و سرمایه واحدهای اقتصادی و تولیدی این منطقه استفاده کنند و مرهمی بر زخم عمیق این جاده شوند.

ماهی نیست که از این مسیر خبر تصادف اعلام نشده باشد و آخرین آن نیز که متاسفانه منجر به کشته شدن پنج نفر از سرنشینان خودرو سواری پراید در اثر واژگونی و نداشتن گاردریل در کنار جاده شد، هفته گذشته اتفاق افتاد و کام مردم منطقه را تلخ تر کرد.

133 کشته و مجروح در جاده مرند – جلفا طی چهار ماه گذشته

به گزارش مهر، رئیس پلیس راه‌ آذربایجان ‌شرقی جاده مرند – جلفا را یکی از خطرناک ترین جاده های آذربایجان شرقی دانست و گفت: دو طرفه بودن این جاده پرتردد و شلوغ همواره باعث می شود که تصادفات و سوانح تلخ زیادی را در این محور شاهد باشیم.

سرهنگ حسن فرجی با اشاره به اینکه خودروهای زیادی در اثر سبقت غیرمجاز و جدا نبودن باندهای رفت و برگشت به هم برخورد می کنند و حادثه می آفرینند، ابراز داشت: امیدواریم پروژه چهار باند کردن این جاده به زودی به بهره برداری برسد چراکه این جاده جوابگوی نیازها نیست.

وی از کشته و مجروح شدن 133 نفر در جاده مرند – جلفا طی چهار ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: در چهار ماه گذشته 23 نفر در این محور کشته و 110 نفر نیز مجروح شده اند.

فرجی با بیان اینکه با چهارباند شدن جاده شاهد کاهش شدید سوانح رانندگی در این مسیر خواهیم بود، افزود: 130 نقطه حادثه خیز دیگر به اداره کل راه و شهرسازی استان گزارش شده که باید آنها نیز ایمن سازی شوند و آنهایی که پرتردد هستند به بزرگراه تبدیل شوند.

وعده افتتاح 20 کیلومتری بزرگراه در شهریور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم مرند و جلفا با تاکید بر اینکه این جاده جوابگوی نیاز منطقه نیست و باید هرچه سریعتر به بزرگراه تبدیل شود، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه با اینکه در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به مرند و جلفا وعده بسیاری در خصوص بهبود وضعیت این محور و نیز محورهای ارتباطی دیگر این شهرستان داده شد ولی هنوز تغییر چندانی مشاهده نشده است.

محمد حسن نژاد با اشاره به اینکه طبق وعده ها و پیشرفت های فیزیکی بزرگراه، احتمال می رود20 کیلومتر این بزرگراه در شهریورماه سال جاری افتتاح شود، ابراز داشت: این جاده یکی از محورهای مواصلاتی مهم کشور از نظر اقتصادی و تجاری است.

وی با اشاره به اینکه روزانه 15 هزاردستگاه خودرو سواری و کامیون در این محور تردد می کنند، ادامه داد: این جاده جوابگوی نیاز منطقه آزاد ارس نیست.

حسن نژاد با اشاره به وعده های وزیر راه و شهرسازی گفت: وزیر وعده بهره ‌برداری از تونل‌ های سه‌ گانه محور جلفا – سیه‌ رود را نیز تا پایان سال داده است که امیدواریم به موقع این قسمت زیر ترافیک رود.

تازه عروس و داماد قربانی غیر استاندارد بودن جاده

وی همچنین با اشاره به اینکه پنج کشته اخیر در پی واژگونی خودرو پراید که متاسفانه دو نفر از آنها تازه عروس و داماد بودند در اثر غیراستاندارد بودن جاده به وقوع پیوست، اظهار داشت: در بیشتر نقاط جاده کنونی علائم راهنمایی و رانندگی به کار نرفته و جاده فاقد گاردریل های لازم است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص غیراستاندارد بودن جاده مرند – جلفا گفت: این مسیر با توجه به ترافیک و تردد بالای آن جوابگوی نیاز دو شهرستان بزرگ و پرجمعیت مرند و جلفا نیست.

تقی کرمی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای پروژه چهار باند کردن محور ارتباطی جلفا – مرند، گفت: این پروژه که هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، باید با شتاب بیشتری پیگیری شود تا بسیاری از مشکلات منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا برطرف شود.

عملیات اجرایی بزرگراه به دلیل محدود بودن اعتبارات راکد مانده است

وی همچنین افزود: با پیگیری های مستمر تلاش می کنیم تا با رفع موانع و اتمام پروژه ها شرایط سفر ایمن شهروندان را فراهم کنیم.

کرمی همچنین با اشاره به اینکه به تازگی از مراحل پیشرفت باند دوم جاده مرند – جلفا بازدید کرده است، افزود: عملیات اجرایی تبدیل این جاده کم عرض به بزرگراه به دلیل محدود بودن اعتبارات راکد مانده است.

کرمی با بیان اینکه امیدواریم مشکلات مالی این پروژه رفع شود و مردم لذت رانندگی در بزرگراه استاندارد را بچشند، ابراز داشت: جاده مرند – جلفا به طول 20 کیلومتر تا سه راهی زنوز است که پنج کیلومتر آن با 80 درصد پیشرفت فیزیکی و 15 کیلومتر آن با 60 درصد پیشرفت کار مواجه است و در صورت تامین اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

نوش دارویی بعد از مرگ سهراب

فرماندار شهرستان ویژه مرند همچنین از اجرای تدابیر موقت برای کاهش سوانح در این جاده خبر داد و گفت: تا تکمیل اجرای بزرگراه مرند – جلفا سعی کردیم با ایجاد چراغ های هشدار دهنده، گاردریل، سرعت گیر، چراغ های چشم گربه ای و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در این محور خطرناک از شدت و میزان حوادث بکاهیم و در سه راهی زنوز نیز که خطرناک ترین قسمت این جاده است مقرر شد مرکز فوریت های پزشکی ایجاد شود و پلیس نیز حضور ثابتی در این قسمت داشته باشد.

این تدابیر با اینکه برای کاهش سوانح موثر هستند ولی متاسفانه نوش دارویی بعد از مرگ سهراب شده اند، چرا که به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی در چهارماه گذشته نزدیک به 180 نفر در این جاده کشته و زخمی شده اند و مسئولان امر اکنون به فکر ایجاد چراغ های هشدار دهنده و گاردریل در این محور خطرناک افتاده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا