چگونه با خودرو به سفر برون مرزی برویم؟

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ | 7 نظر

چگونه با خودرو به سفر برون مرزی برویم؟

امیر حسین صیاد – شاید برای مسافرت به هر نقطه‌ای از جهان وسایل نقلیه متعددی از جمله هواپیما‌، قطار‌، اتوبوس‌، کشتی و … در دسترس شما باشد اما قطعا سفر با خودرو شخصی لذت دیگری دارد‌. البته مطمئنا کسب این لذت با سختی‌ها و دشواری‌های خاص خود همراه است‌.

 

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا با خودرو شخصیتان می‌توانید به مسافرت خارج از کشور بروید یا خیر و مراحل انجام چنین کاری به چه صورت است، در این مقاله همراه ما باشید.

اولین قدم‌: کاپوتاژ کردن خودرو
اولین قدمی که در این راستا باید برداشت، کاپوتاژ کردن خودرو در سیستم گمرک کشور است. برای این کار خودرویی که قصد خروج از کشور را دارد باید حتما توسط یکی از شعب گمرک پروانه خروج موقت از کشور را دریافت کند تا در زمان برگشت خودرو به کشور مشکلی از بابت گمرک به وجود نیاید و بتوان به راحتی خودروی مورد نظر را وارد کشور کرد. عبارت کاپوتاژ نیز به مراحل صدور پروانه خروج موقت از کشور که مختص وسایل نقلیه است، گفته می‌شود. در ادامه باید این نکته را یادآور شد که مراحل کاپوتاژ کردن برای تمامی خودرو‌ها از جمله خودرو‌های وارداتی و خودرو‌های ساخت داخل الزامی است و حتما این روال باید صورت گیرد. برای انجام این کار و در اولین مرحله فرد متقاضی با مدارک شناسایی خودرو که شامل‌ سند انتظامی سبز‌رنگ، سند شرکتی سفید رنگ، کارت خودرو، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی است، باید به گمرک غرب تهران واقع در کیلومتر 10 جاده قدیم کرج، روبه‌روی شهرک دریا که به این منظور خدمات‌رسانی می‌کند، مراجعه کند.
بعد از رسیدن به گمرک غرب، ابتدا باید خودرو را خارج از محوطه گمرک پارک کنید و بدون خودرو وارد قسمت پذیرش گمرک غرب شوید و بعد از دریافت فرم‌های مخصوص کاپوتاژ و گرفتن کپی از مدارک شناسایی خودرو سوار بر خودرو شوید و با ورود به محوطه گمرک ابتدا خودرو را جهت تعیین وزن روی باسکول ببرید و درزمان وزن‌شدن خودرو روی باسکول نیز سرنشینان می‌بایست از خودرو خارج شده و هیچ باری درون صندوق عقب خودرو قرار نداشته باشد. بعد از تعیین وزن، خودرو را در پارکینگ تعبیه شده در محوطه گمرک پارک کنید و برای انجام سایر امور اداری به ساختمانی که برای امر کاپوتاژ در نظر گرفته شده وارد شوید‌. در آنجا ابتدا باید به بخش کدینگ مراجعه کنید و بعد از ثبت اطلاعات در سیستم گمرک وارد قسمت ارزشیابی شوید و بعد ازحدود 10 دقیقه و پس از ارزشیابی، برگه‌های کاپوتاژ خودرو را در دو نسخه که گوشه هر کدام آغشته به مهر و موم است، تحویل بگیرید و برای ثبت نهایی و زدن مهر خروج روی برگه کاپوتاژ خودرو به قسمت دبیرخانه بروید و در آنجا نیز بعد از 10 دقیقه پروژه کاپوتاژ خودرو به پایان می‌رسد و می‌توانید سوار بر خودرو از محوطه گمرک غرب خارج شوید. نکته جالب این است که همه امور انجام شده جهت کاپوتاژ کردن خودرو ظرف مدت یک ساعت صورت می‌پذیرد که زمان قابل قبولی است. در پایان این نکته را هم باید متذکر شد که اعتبار این کاپوتاژ یک سال است و در این یک سال به دفعات می‌توانید با خودرو شخصی خود به خارج از کشور سفر کنید و محدودیتی در این رابطه وجود نخواهد داشت‌. هزینه هر بار کاپوتاژ کردن خودرو نیز حدود 45 هزار تومان است.

قدم دوم‌: گرفتن گواهینامه و پلاک بین‌المللی
بعد از کاپوتاژ کردن و به اصطلاح دریافت پروانه خروج خودرو از گمرک، برای اینکه بتوان در کشور مقصد با خودرو‌ کاپوتاژ شده رانندگی کرد، نیاز به گواهینامه، کارت خودرو و پلاک بین‌المللی است‌. برای دریافت این مدارک باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و یا یکی از شعب آن مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین شعبه این کانون به خودتان می‏توانید از طریق اینترنت وارد سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نشانی tac.org.ir شوید و سپس نزدیک‌ترین شعبه را جست‌وجو کرده و به آن مراجعه کنید. مدارک کامل شامل برگه کاپوتاژ خودرو‌، سند انتظامی سبز رنگ‌، سند شرکتی سفید رنگ‌، کارت خودرو‌، گذرنامه‌، یک قطعه عکس تمام‌رخ 4×3 و گواهینامه رانندگی که حداقل یک سال اعتبار داشته باشد را در ادامه باید آماده کنید و به شعبه مربوطه کانون مراجعه کنید. بعد از ورود به کانون باید مدارک مورد نیاز را تحویل مسئول مربوطه دهید و مسئول مربوطه نیز فرم‌های درخواست پلاک و گواهینامه بین‌المللی را جهت تکمیل به شما تحویل می‌دهد و بعد از تکمیل فرم‌های درخواست پلاک و گواهینامه بین‌المللی، بعد از گذشت نیم ساعت تمامی مدارک درخواستی که شامل ‌گواهینامه، کارت خودرو و پلاک بین‌المللی است توسط مسئول مربوطه به شما تحویل داده می‌شود. در ادامه باید یادآور شد که هزینه گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله 64‌هزار و 200 تومان و هزینه کارت و پلاک بین‌المللی خودرو نیز 289 هزار و 500 تومان است و برای تمامی مدارک نام‌برده شده جمعا باید مبلغ 353 هزار و 700 تومان را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پرداخت کنید. همچنین مدارک تحویل شده در کشور ما اعتبار ندارد و فقط در خارج از کشور معتبر است و باید این نکته را یادآور شد که استفاده از پلاک بین‌المللی در خاک کشور ممنوع است و اگر کسی این نکته را رعایت نکند، موظف به پرداخت جریمه نقدی خواهد بود و پلاک بین‌المللی می‌بایست حداقل در فاصله 15 کیلومتری از مرز و در مبادی خروجی از کشور نصب شود و نکته مهم دیگر این است که برگه کاپوتاژ خودرو نیز حتما باید همراه راننده باشد تا در مرز مشکلی جهت خروج خودرو از کشور پیش نیاید. تا به اینجای کار هر چه عنوان شد مربوط به اقدامات لازم جهت رفتن به مسافرت خارج از کشور با خودرو شخصی بوده است و هر شخصی که قصد مسافرت به خارج از کشور با خودروی شخصی‌اش را داشته باشد باید اقدامات فوق را انجام دهد.  در ضمن این نکته را هم باید به یاد داشته باشید که در ابتدای ورود به هر کشوری خودرو شما باید با بیمه کشور مقصد وارد آن سرزمین شود و بیمه‌کردن خودرو در مرز امری واجب و ضروری است و بدون بیمه‌کردن خودرو ورود به کشور مقصد امکان‏پذیر نیست. هزینه بیمه‌کردن خودرو نیز معمولا بین 45 تا 70 دلار متغیر است و بسته به شرایط کشور مقصد می‏تواند متفاوت باشد.

عصر خودرو


7 دیدگاه

  1. شاهرخ | تیر 7, 1397 | لینک نظر

    سلام.اگر با موتور یا وسیله نقلیه خارج بشیم و دیگر اون وسیله رو بر نگردونیم مثلا به کشور روسیه ، و خودمون با هواپیما برگردیم اون موقع چطور برخورد میشه باهامون.مثلا به بهانه دزدیده شدن ماشین.دوم اینکه اگر گواهینامه بین المللی خرجی یا گواهینامه کشور مقصد رو داشته باشیم بازم نیاز به گواهینامه بین المللی ایرانی هست؟

  2. کارن | اردیبهشت 22, 1397 | لینک نظر

    عالی بود با سپاس فراوان

  3. علی کیوان | فروردین 6, 1396 | لینک نظر

    مختصر و مفید. ممنونم.

  4. رضائیان | آذر 1, 1395 | لینک نظر

    سلام برگ سبز و کارت ماشین بنام اینجانب می باشد ولی برگ سفید کارخانه بنام مالک اولی هست مشکلی ایجاد میکند یانه؟

  5. علی | تیر 29, 1394 | لینک نظر

    واقعا ممنون ازین همه زحمتی که کشیدین.بسیار کامل و جامع بود.

  6. MHR | اردیبهشت 27, 1394 | لینک نظر

    بسیار عالی بود از زحمات شما ممنونم

  7. farshad_ata | مرداد 30, 1393 | لینک نظر

    ممنون از اطلاعات خوبتون فقط دوستانی که خودرو در رهن داشه باشند نمیتونند از کشور ماشین رو خارج کنند مگر اینکه تاییدیه جایی که رهن کردید رو داشته باشید که تقریبا غیر ممکنه.