2FUN اولین ماشین اسپرت ایرانی + گالری

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ | 1 نظر

2FUN اولین ماشین اسپرت ایرانی + گالری

مهندس فرهاد کاشانی

پروژه X

اولین ماشین موتور عقب، طراحی شده در ایران

روز چهارشنبه 28 فروردین 1392 شرکت آریا دیزل از روی اولین ماشین ساخت خود که یک ماشین دو نفره تفریحی است پرده برداری کرد.

طراحی این ماشین از دو سال قبل و بعد از اجرای پروژه ناموفق ماشین هیبریدی شروع شد که حدود 14 ماه آن مراحل طراحی و تحقیقاتی و مابقی ساخت آن بوده است و این در حالی بود که بعضی از اعضای هیئت مدیره شرکت بخصوص پس از اجرای ناموفق طرح قبلی امید زیادی به این پروژه نداشتند.

از آنجا که من شخصاً به مهندس مهرداد سید کریمی و کارهایش اعتقاد داشتم و گوکارت های ساخته شده توسط وی را آزمایش کرده بودم به ریسک خودم و اینکه اگر این پروژه موفق نشد شخصاً مخارج آن را می پردازم جواز شروع کار را صادر کردم.

مهندس سید کریمی کار خود را با طراحی شاسی شروع کرد و قرار این بود که یک پژوی دست دوم 206 را خریده و از موتور آن برای ساخت این اتومبیل استفاده نماید.

طراحی شاسی و دقت ایشان در میزان بودن هر میلیمتر از شاسی باعث شد که این طراحی و ساخت بیشترین زمان را ببرد. پس از ساختن شاسی مراحل نصب موتور، سیستم تعلیق، فرمان و سایر قطعات آغاز شد. هدف این بود که ماشین دارای اربگ باشد که در صورت لزوم برای گرفتن استانداردها برای تولید انبوه بتوان از آن استفاده کرد.

با توجه به موتور 1600 سی سی و وزن 600 کیلوگرمی به نظر می رسید که این ماشین باید دارای شتابی زیر شش ثانیه برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت داشته باشد.

بالاخره در تاریخ بیست فروردین ماشین برای سواری حاضر شد و از همان لحظات اول هنر مهندسی آقای سیدکریمی را به نمایش گذاشت به این معنی که هیچ تغییری در هیچ مورد لازم نبود و هیچ سورپرایزی وجود نداشت. ماشین همانطور که طراحی شده بود عمل می کرد و شتاب فوق العاده ای داشت. البته هنوز نصب چراغ ها و بدنه فایبرگلاس انجام نشده ولی ماشین کار خود را به خوبی انجام می داد.

ساخت شاسی در ماشین مانند ساخت بال در هواپیما است یعنی مهم ترین قسمت ساخت در ماشین است و من فکر می کنم که این اولین ماشینی باشد که شاسی آن کاملاً ایرانی است و نه از روی ماشین خارجی برداشته شده و نه تغییر شکل یک شاسی خارجی است. در ضمن اولین ماشین موتور عقب ساخت ایران نیز می باشد. این ماشین علاوه بر رکوردهای فوق پرشتاب ترین ماشین ساخت ایران نیز می باشد.

به نظر می رسد که این ماشین مفهومی اگر به تولید دائمی برسد یک ماشین هفتاد میلیون تومانی تفریحی خواهد بود و ماشین پورشه ای برای آنها که پول خرید یک پورشه را ندارند ولی طالب شتاب آن هستند.

مرحله بعدی نصب سوپرشارژر در این اتومبیل است که می تواند شتاب آن را به زیر شش ثانیه برساند و خود سوپرشارژر الکتریکی نیز طراحی آقای مهندس سیدکریمی می باشد. این ماشین تا آخر خرداد ماه 1392 تکمیل خوهد شد و به هیچ نوع کمک دولتی برای تولید انبوه احتیاج ندارد زیرا اگر طرح خوب و پول درآوری باشد که سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در آن خواهند بود و اگر پروژه پول دربیاوری نباشد نیز بهتر است که اصلاً تولید نشود.

 

 

وقتی توفان 2FUN ماشین موتور عقب آریا دیزل صاحب بدنه شد

سرنوشت این پروژه هنوز به شکل دقیق مشخص نیست اما امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه این خودرو جذاب و جوان پسند باشیم.

Farhadkashani.com


1 دیدگاه

  1. siamak | خرداد 18, 1394 | لینک نظر

    فکر کردن مردم از پشت کوه اومدن ورداشته یک نقشه انگلیسیو چهار تا قوطی 3*3 سر هم کرده یک موتور TU5 هم گذاشته روش گفته من ساختمش . محققامونم کلاش شدن