پیروزی مرسدس در خانه فراری

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

پیروزی مرسدس در خانه فراری

گزارش گرندپری فرمول یک 2014

در سیزدهمین گرندپری فصل 2014، لوئیس همیلتون راننده تیم مرسدس توانست در رده اول از خط پایان عبور کند.

محمد فتح الهی – همیلتون که رقابت را از رده اول استارت کرده بود، در همان ابتدای مسابقه با مشکل ERS رو به رو شد و تا قبل از رسیدن به اولین پیچ 4 رده از دست داد. او اما تا قبل از اولین پیت استاپ ها توانست رده های از دست رفته را جبران کند و خود را به روزبرگ برساند که در رده اول مسابقه را پیش می برد. لوئیس بعد از انجام پیت استاپ سریع تر هم شد و در نتیجه اشتباهی که نیکو دو بار در اولین پیچ مونزا مرتکب شد، توانست از او سبقت گیری کند و بدین ترتیب باری دیگر در رده اول دیده شد.

همیلتون بعد از پیروزی در گرندپری بریتانیا، اینبار در ایتالیا توانست در رده اول مسابقه را تمام کند. او با کسب این نتیجه ششمین پیروزی خود را در این فصل رقم زد.

روزبرگ هم که در نتیجه مشکل همیلتون در استارت توانست رده اول را در رقابت دراختیار بگیرد، بعد از سبقت گیری هملتون از او، مسابقه آرامی را پشت سر گذاشت و در رده دوم از خط پایان گذشت. همیلتون با این برد، اختلاف خود را با روزبرگ در جدول قهرمانی فصل به عدد 7 رساند. از سوی دیگر، مرسدس هم بعد از گرندپری اتریش باری دیگر توانست مسابقه را با هر دو اتومبیل خود در رده های اول و دوم تمام کند.

نفر سوم این رقابت اما فلیپه ماسا راننده تیم ویلیامز بود. او که مسابقه را از رده چهارم آغاز کرده بود، بعد از اینکه توانست در استارت رده سوم را بدست آورد، تا پایان هم همین رده را حفظ کرد و برای اولین بار در این فصل بر روی سکوی قهرمانی دیده شد. ماسا آخرین بار در فصل 2013 و در گرندپری اسپانیا سکوی قهرمانی را تجربه کرده بود.

 

اما بوتاس دیگر راننده ویلیامز که یکی از اسامی پر خطر برای مرسدس ها در این رقابت به شمار می رفت، در استارت با مشکل مواجه شد و تا رده دهم سقوط کرد. بوتاس تا قبل از پیت استاپ خود توانست سبقت گیری های بیشماری را در مونزا داشته باشد، اما بعد از انجام پیت استاپ، باز هم در رده های پایین تر دیده شد. او بعد از یک نمایش بسیار قوی در این مسابقه توانست خود را به مکان چهارمی برساند. از همین رو، نه تنها چهار رده اول در رقابت از آن مرسدس ها شد، بلکه فقط دو تیم مرسدس و ویلیامز این رده ها را میان خود تقسیم کردند.

سباستین فتل از ردبول هم در کمال آرامش مسابقه را در مکان پنجم اداره می کرد. اما ریکاردو که بعد از پیت استاپ دیر هنگامش توانسته بود سرعت بگیرد، از فتل هم سبقت گرفت و مرد شماره 1 این فصل، به ناچار به حضور داشتن در رده ششمی بسنده کرد. ریکاردو نه فقط توانست از هم تیمی خود که چهار بار به عنوان قهرمانی رسیده است سبقت بگیرد، بلکه یکی از تأثیرگذارترین رانندگان در مونزا بود.

کوین مگنوسن راننده تازه وارد تیم مک لارن هم در مرحله اول مسابقه عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. او که در استارت توانسته بود تا رده دومی بالا آید، در طول مسابقه اما رده ای که بدست آورده بود را به سایر رانندگان واگذار کرد. کوین در پایان موفق شد در مکان هفتمی از خط پایان عبور کند، اما به دلیل بلوکه کردن رقیب خود، مانند گرندپری بلژیک 5 ثانیه جریمه شد. گرچه جریمه او در حین رقابت مجازات توقف – حرکت در پیت استاپ بود، اما ماده  16.3 قانون ورزش های موتوری به این موضوع اشاره دارد که اگر راننده ای در طول رقابت مجازات خود را انجام ندهد، در پایان مسابقه 5 ثانیه به زمان کلی رقابت او افزوده می شود. مانند همان اتفاقی که برای ژول بیانکی در گرندپری موناکو افتاد. با این مجازات مگنوسن، رایکونن از فراری یک رده بالا آمد و به مکان نهمی رسید. آخرین امتیاز این گرندپری هم از آن این راننده دانمارکی مک لارن شد.

فراری در این مسابقه در تلاش بود تا نمایش خوبی در برابر هواداران ملی خود داشته باشد، اما فرناندو آلونسو بعد از حضور پنج ساله در این تیم، برای اولین بار به دلیل مشکل فنی به خط پایان نرسید.

دنی کویات از تورو روسو هم به نظر می رسید بتواند آخرین امتیاز در مونزا را بدست آورد. اما او مانند نیکو روزبرگ به دلیل ترمزگیری اشتباه نتوانست پیچ اول را به درستی طی کند و اتومبیل او منحرف شد. کویات گرچه به شکلی ماهرانه توانست مانع برخورد اتومبیل به موانع کناری پیست شود، اما رده دهمی را از دست داد و این مسابقه را در مکان یازدهم تمام کرد.

بعد از اتمام سیزدهمین مسابقه این فصل، در جدول قهرمانی بین رده های اول تا سوم جابجایی صورت نگرفت. اما والتری بوتاس توانست با پشت سر گذاشتن آلونسو به رده چهارم برسد. در میان تیم ها هم دو تیم برتر رده های خود را حفظ کردند، اما ویلیامز با 27 امتیازی که از این مسابقه گرفت، اکنون با فاصله 15 امتیازی نسبت به فراری در مکان سوم جدول حضور دارد.

با تمام شدن گرندپری ایتالیا، فرمول یک مسابقه های اروپایی خود را پشت سر گذاشت و برای حضور داشتن در سنگاپور برای برگزاری چهاردهمین نبرد فصل آماده می شود.

 

F1FANS.IR


بدون دیدگاه