در مصرف اول در ایمنی آخر

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

در مصرف اول در ایمنی آخر
مصاحبه ای خواندنی
رییس انجمن سی ان جی کشور با تاکید بر توجه به توسعه کیفی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کنار توسعه کمی گفت: در تشکیل صف های چند کیلومتری مقابل جایگاه ها مقام اول دنیا را داریم ولی از نظر ایمنی مخازن جزو آخرین رده های استاندارد جهانی هستیم.

به گزارش تسنیم، صنعت سی ان جی از جمله صنایع با ارزش افزوده بالا در کشور است. یکی از برنامه های وزارت نفت، توسعه جایگاه های سی ان جی در کشور است. این در حالی است که برخی از جایگاه های سی ان جی به دلیل بروز مشکلات فراوان، تعطیل هستند و یا به طور تناوبی فعال می باشند. آقای اردشیر دادرس، رییس انجمن سی ان جی کشور ضمن بیان این مطلب که توسعه کمی جایگاه سی ان جی نیاز کنونی صنعت سی ان جی است، معتقد است که باید به طور همزمان توسعه کیفی جایگاه های سی ان جی را نیز در دستور کار قرار داد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو تقدیم می شود:

مسئولان و دست اندرکاران در حوزه جایگاه سی ان جی اعلام کرده اند که به دنبال توسعه جایگاه سی ان جی تا 3000 جایگاه در کل کشور هستند. از طرف دیگر ما شاهدیم که برخی از جایگاه داران به دلیل بروز مشکلات جایگاه را تعطیل کرده اند. آیا به نظر شما با وجود تعطیلی برخی از جایگاه ها و عدم حل مشکلات آنان توسعه کمی جایگاه در کشور سیاست درستی است؟
بله من هم موافقم با این مطلب که در شرایطی که هنوز مشکل برخی از جایگاه داران حل نشده است، برنامه ریزی برای توسعه کمی جایگاه ها، قدری با ابهام و سوال مواجه است. در حال حاضر صنعت سی ان جی با مشکلات خاص خودش روبرو شده است. یکی از این مشکلات بحث کارمزدها است. در گذر زمان کارمزدها اصلاح شده اند ولی این اصلاح، شرط لازم نیست بلکه شرط کافی است. ما برای حل مشکل جایگاه داران سی ان جی نیازمند بسته های حمایتی هستیم. به طور کلی شرایط کمی و کیفی جایگاه های سی ان جی در کشور از شاخص های جهانی بسیار پایین تر است.

یعنی خیلی فاصله داریم؟
بله. در حال حاضر حدد 3 میلیون و 800 هزار خودرو در کشور موجود است که از گاز سی ان جی استفاده می کند و این رقم در حال افزایش به 4 میلیون خودرو تا 2 سال آینده است. این در حالی است که تنها 2200 جایگاه سی ان جی در کشور داریم. در واقع 1600 جایگاه کسری داریم. در تشکیل صف های چند کیلومتری و چند ساعته در مقابل جایگاه های سی ان جی در دنیا مقام اول را داریم و از نظر بازرسی، ایمنی و امنیت مخازن جزو آخرین رده های استاندارد جهانی هستیم. چرا که بعد از گذشت 10 سال هنوز نتوانستیم مخازن خودروها را که بیش از نیمی از عمرشان می گذرد حتی یک بار هم تست و بازرسی نشده است. در خصوص کیفیت جایگاه ها نیز جزو درجه های سه و چهار در دنیا هستیم. متاسفانه با توجه به 100 سالگی صنعت نفت که نگین اقتصاد و صنعت ایران است، صنعت سی ان جی ویترین ناپسندی را برای صنعت نفت به نمایش گذاشته است. به این ویترین توجه نشده است. بسته های حمایتی، تبدیل به بسته های ریاضتی شده است.

همان طور که شما هم به آن اشاره کردید، به نظر می رسد اولویت توسعه کیفی باید بسیار بیشتر از توسعه کمی جایگاه های سی ان جی باشد.
بله دقیقا

آیا وزارت نفت هم بر همین عقیده است؟
واقعیت این است که وزارت نفت تلاش هایی را در این رابطه داشته است. این تلاش ها لازم بوده و کافی نبوده است. بایستی اجماعی توسط مسئولان دست اندرکار دولت تدبیر و امید وجود داشته باشد. استراتژی جامع و کلی تدوین شود و همه براساس یک سند چشم انداز بتوانند ائتلافی در این زمینه داشته باشند. اگر ارگان ها و سازمان های مرتبط با این موضوع در صحنه حضور نداشته باشند، توسعه بخش سی ان جی در واقع با حرکت لاک پشتی پیش خواهد رفت.

من هنوز دلیل این اقدام وزارت نفت را متوجه نشدم که چرا با وجود مشکلات فراوان در جایگاه های جاری، توسعه کمی جایگاه در دستور کار است؟
طبیعتا هر دو درست است. باید هر دو موضوع همزمان رشد کنند. یعنی هم از یک طرف باید مشکلات جایگاه داران آسیب شناسی و برطرف و توسعه کیفی شود و هم از طرف دیگر تعداد جایگاه های کشور متناسب با نیاز جامعه افزایش یابد. باید استانداردهای کیفی جایگاه های کشور افزایش یابد.

آیا در حال حاضر استانداردهای کیفی در حال افزایش است؟
خیر. ببینید کیفیت جایگاه های کشور باید از سه و چهار، به کیفیت درجه اول و ممتاز برسد. به عنوان نمونه در کشور ترکیه 9 میلیون خودرو با 12800 جایگاه با کیفیت درجه یک و ممتاز وجود دارد. در صورتی در کشور ما تمام جایگاه های بنزین و سی ان جی در ایران حدود 4850 عدد با 17 میلیون خودرو است.

اگر از همین الان افزایش کیفیت جایگاه های کشور آغاز شود، چه مقدار زمان می برد تا به سطح درجه یک برسیم؟
به نظر می رسد باید حداقل 20 – 25 درصد از کارمزد جایگاه ها برای درجه بندی و کیفیت دهی جایگاه هزینه شود تا در یک زمان 2 ساله بتوانیم کیفیت جایگاه های کشور را به درجه یک برسانیم.

آیا وزارت نفت قولی در زمینه توسعه کیفی جایگاه داده است؟
واقعیت این است که وزارت نفت حدود 10 درصد از کارمزد جایگاه داران را خرج خود جایگاه ها می کند که این هم جوابگو نیست و با استقبال بخش خصوصی مواجه نشده است. ما هم به دنبال آنیم که حداقل صف های طولانی جایگاه های کشور کاهش یابد. وضعیت کنونی در شان کشور ما نیست با وجود اینکه دومین کشور صاحب منابع گازی هستیم.

در حال حاضر میزان اشتغال زایی صنعت سی ان جی چه میزان است؟
در حال حاضر حدود 22 هزار نفر اشتغال زایی داریم حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بخش خصوصی و بخش دولتی سرمایه گذاری کرده اند. حدود 3 هزار میلیارد تومان بخش دولتی سرمایه گذاری کرده است که طی 10 سال گذشته حدود 36 میلیارد دلار برای دولت برگشته است. بیشترین و پرسودترین صنعت برای وزارت نفت و دولت، صنعت سی ان جی بوده است. جایگاه های سی ان جی حدود 4.5 درصد از سهم سبد گاز کشور را شامل می شوند در حالی که 25 درصد از درآمد شرکت گاز را جایگاه های سی ان جی تامین می کنند.

آخرین تلاشها در خصوص تولید خودروهای با موتور پایه گاز، به کجا رسیده است؟
خودرو ملی طراحی شده و در حال اجرا است ولی کیفیت آن پایین است ولی باید نسل جدید آن مجددا طراحی شود.

یعنی با مشکلاتی همراه بوده است؟
بله. حدود 10 سال گذشته طراحی شده و لذا برای به روز شدن با شرایط کنونی باید مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

در ششمین همایش سی ان جی که هفته گذشته برگزار شد، مشکلات موجود در صنعت سی ان جی مورد بررسی قرار گرفت؟ چه مسائلی در دستور کار بود.
در ششمین همایش صنعت سی ان جی ما به دنبال سه هدف بودیم. اول اجرایی کردن سند چشم انداز صنعت سی ان جی است. این سند توسط بخش خصوصی، انجمن صنفی سی ان جی و خبرگان این صنعت طراحی شده است.

به تایید وزارت نفت رسیده است؟
بله هم وزارت نفت و هم مجلس تایید کرده اند که انشالله با کمک دولت بتوانیم آن را اجرایی کنیم. دومین هدف ششمین همایش، تولید کمپرسور ملی در ایران بود. ظرف یک دهه آینده نیاز به حداقل 10 هزار جایگاه سی ان جی داریم که باید به سمت تولید ملی در عرصه تجهیزات مهم در صنعت سی ان جی برویم.

کمپرسورهای مورد استفاده، غالبا وارداتی است؟
بله حدود 70 درصد آن وارداتی است که از این میزان حدود 40 درصد در داخل مونتاژ می شود. سومین هدف اصلی همایش نیز امکان استفاده ازLNG و LNG جهت تولید سی ان جی مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: تسنیم


بدون دیدگاه