اخباراخبار داخلی

وزیر صنعت ؛ تنوع خودروهای داخلی کافیست !

اولويت‌هاي وزارت صنعت براي خودروسازان چیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۳۲۹۲
گروه خودرو: متنوع نبودن خودروهاي توليد داخل در حالي يكي از چالش‌هاي اصلي خودروسازان بوده و هست كه اظهارات اخير وزير صنعت نشان مي‌دهد محمدرضا نعمت‌زاده از تنوع توليدات خودروسازان راضي است. نعمت‌زاده روز گذشته در حاشيه بازديد از ايران‌خودرو خراسان در حالي تنوع محصولات خودروسازان را «مطلوب» دانسته كه به جاي «افزايش مدل‌هاي جديد»، ترجيح وزارتخانه مطبوعش در حوزه خودرو را «پيگيري كيفيت و مسائل زيست‌محيطي» عنوان كرده است.
گفته‌هاي وزير در رابطه با كافي بودن تنوع محصولات خودروسازان در حالي است كه همچنان توليدات قديمي خودروسازان بخش زيادي از خطوط توليد آنها را به خود اختصاص داده‌است. از سويي كارشناسان عقيده دارند كه رسيدن به كيفيت و مسائل زيست‌محيطي به‌صورت خودكار و با ورود محصولاتي جديد و متنوع از جانب خودروسازان قابليت تحقق پيدا خواهد كرد. به گفته كارشناسان حركت خودروسازان براي توليد محصولاتي جديد و متنوع به معناي فاصله گرفتن از توليدات قديمي و حركت به سمت تكنولوژي‌هاي روز دنيا براي توليد خودرو خواهد بود، اما سياست اخير وزارت صنعت مبني بر كافي بودن تنوع خودروهاي داخلي، با اين ديدگاه به نوعی در تقابل است. از سويي نگاهي به فعاليت‌هاي چند ماهه گذشته خودروسازان در راستاي ايجاد تنوع در سبد محصولاتشان نشان مي‌دهد آنها براي افزايش تنوع توليدات خود به محصولات چيني روي آورده‌اند و سهم خودروهاي داخلي در اين ميان تنها دو خودرو جديد است. به‌نظر مي‌رسد رضايت وزير از تنوع توليدات داخلي هم به تلاش‌هاي اخير خودروسازان كه به آنها اشاره شد باز مي‌گردد. نعمت‌زاده اما در ادامه بازديد خود از سايت ايران‌خودرو خراسان، تصريح كرده که با جديت به دنبال توليد محصولاتي با مصرف پايين سوخت هستيم و اولويت ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت، به نوعی توليد ون و خودروهاي برقي و هيبريدي است. اولويت وزارت صنعت براي توليد خودروهاي با مصرف سوخت پايين، ون و خودروهاي هيبريدي در حالي است كه خودروسازان همچنان مشغول توليد محصولاتي قديمي هستند و حتي براي توسعه محصولات خود نيز فعلا به خودروهاي چيني تكيه کرده‌اند. با تمام اين تفاسير بايد ديد خودروسازان موفق به برآورده كردن اولويت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود؟

2 دیدگاه

  1. این همه تنوع اقای وزیر این چه حرفیه ! پراید 111. 132. 131 .151 و انشالا و به امید خدا 161 و 171 و 181 و 191 تو راهه…و به لطف شرکت همیشه مطمعنه سایپا انشالا 2001 . 3001 و الا آخر…… هم درسال 1441 قراره بیاد . دیگه چی میخواید اقای وزیر با این همه تنوع پراید..

  2. آقای روحانی اگه ی وزیر خوب داشته باشه همین وزیر صنعتشه…
    چقد باسواده چقد دلسوز مردمه، فکر و ذکرش شده دق دقه های مردم
    اصن از وقتی که اومده نه تنها قیمت ها اومده پایین بلکه کیفیت و تنوع هم رفته بالا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا