بازار عراق از دست رفت؟

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ | 4 نظر

بازار عراق از دست رفت؟

مونتاژ خودروهای چینی در خط تولید ساخته شده توسط خودروسازان ایرانی

گروه خودرو: در حالي كه انتقادها به گسترش حضور چيني‌ها در صنعت و بازار خودرو ایران همچنان ادامه دارد، آنها (چيني‌ها) پا را فراتر گذاشته و به‌سراغ بازارهاي خارجي خودروسازان ایرانی نيز رفته‌اند.
بر این اساس «عراق» به‌عنوان مهم‌ترین مقصد خودروهای ایرانی، اين روزها پذيراي خودروسازان چيني در خطوط توليدي خود شده، خطوطی كه با كمك ایرانی‌ها طراحي و ساخته شده است. اگرچه در ابتدا قرار بود خودروهای ایرانی میهمان خطوط توليد عراق شوند، اما در نهایت اين چيني‌ها بودند كه گوی سبقت را ربوده و راهی خطوط تولید موردنظر شدند. هرچند فعالان صنعت خودرو يكي از دلايل اصلي عدم تمايل عراقي‌ها به تولید خودروهاي ايراني را «موضع گیری‌های داخلی عليه كيفيت خودروهاي تولید کشور» مي‌دانند، اما به‌نظر مي‌رسد اگر خودروهای ایرانی توان رقابت با چيني‌ها را داشتند، قطعا مي‌توانستند بازاري مانند عراق را با چشم بادامی‌ها تقسیم نکنند. به عقيده كارشناسان «كيفيت» و «قيمت مناسب» از اصلي‌ترين مولفه‌هاي تداوم حضور محصولي مانند خودرو در بازارهاي هدف است. با تمام اين تفاسير فرصتي كه خودروسازان مي‌توانستند براي توليد خودرو در عراق داشته باشند، اين روزها به‌دست چيني‌ها افتاده و حالا این پرسش به‌وجود آمده که آیا بازار عراق برای خودروسازان ایرانی از دست رفته است؟
بايد ديد خودروسازان براي به دست آوردن اين بازار يا بازارهاي صادراتي جديد برنامه‌اي دارند يا همچنان با تكيه بر توجيهاتي مانند «تبليغات منفي»؛ ضعف‌های خود در «قيمت» و «كيفيت» را ناديده خواهند گرفت؟


4 دیدگاه

  1. محسن | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    اینجاست که میگن (ایران خورخور و ضایپا)خیانت میکنید در حق مردم ایران و میدوزدین بالاخره یکی هم میاد کاسه و کوزتونو میزنه ومیندازه بیرون تازه یکی هم که بالاخره کاسه و کوزه اونو هم دیگری میاد میزنه میندازه بیرون(چین قلابی و پلاستیکی)…انشاله تکنولوزی کشورهای با صنعت و مدرن و درستی مثل آلمان وژاپن و ایتالیا و شاید اگه بعید ندونیم آمریکا بیاد تو کشور ما که هم رقابت باشه و هم کیفیت و قیمت مناسب و پایینتر از این قیمتهایی که در خور خودرو ایران نیست که مردم هم ابروی از دست رفته اشون برگرده و هم سوار ماشین مدرن بشن و لذت ببرن…موفق باشین

  2. sunmartin | شهریور 26, 1393 | لینک نظر

    سایه بان کارش صادرات خودروهای فوق پیشرفته ای مانند پراید 30 سال پیش به قیمت 1/4 هست به سایر کشورهای دوست و برادر

  3. ali | شهریور 25, 1393 | لینک نظر

    سایپا تا اسم صادرات میومد با افتخار اعلام میکرد داریم پراید به کشور پیشرفته و صنعتی و کشور دوست و همسایه عراق صادر میکنیم که اونم به فنا رفت..خخخخخ این است سایه بان.

  4. علی | شهریور 24, 1393 | لینک نظر

    ان شاالله بازار ایران هم از دستشون میپره