نگاه

اجراي اختياري قانون،نتيجه نظرسنجي موهوم صدا و سيما

صدا و سيما و نظر سنجي براي عدم اجراي قانون!

 بنچاق ، جمعه – ساعت 16:50 در شبکه ی اول سیمای جمهوری اسلامی ایران ، سنگ بنای عمارتی گذاشته شد که مصداق ” خشت اول چون نهد معمار کج – تا ثریا می رود دیوار کج ” قطعا” یادگار خوبی نخواهد بود و بعدها برای تخریب این بنا ، که یادبود قانون گریزی است ! و اصلاح باور مردم که ” در برابر قانون ، فقط مطیع باشند ” باید سعی و تلاش بسیار نمود .

37625065842733794805

قبل از ورود به موضوع بحث ، روشن می کنم که هدف این مقاله ، صرفا” آن قسمت از تفسیر نیروی انتظامی از قانون است که برگ سبز خودرو ، صادره توسط خود را ” سند رسمی ” می داند با این توضیح که مبین ” وقوع عقد ” و ” فارغ از تنظیم سند رسمی در دفترخانه ” است .
و الا هیچ کس منکر زحمات شبانه روزی نیروی انتظامی که نتیجه ی آن ، امنیت و آسایش همگانی است ، نمی باشد .
عنوان “مغالطه” را برای برنامه ی دیروز بسیار مناسب یافتم ، زیرا مغالطه استدلالی است که از نظر علم منطق به یکی از دلایل سفسطه یا مغلطه ی زیر  نادرست باشد : نخست آنکه دست کم یکی از مقدمات گزاره نادرست باشد . دوم آنکه مقدمات گزاره ، متضمن نتیجه ی گزاره نباشد .
مغالطه ، جزئی از برهان است که به طور قابل اثباتی در منطق آن ایراد وجود دارد و بنابر این کل برهان را نامعتبر می سازد .

مغالطه از کجا آغاز شد ؟
فرض می کنم که در ماده ی 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ابهامی وجود دارد و یا برداشت های متفاوتی از آن می شود . آیا علاج کار برگزاری مناظره و نظر سنجی است ؟مگر نه اینکه در جمهوری اسلامی ایران ، مجلس شورای اسلامی ، مرجع رسمی و قانونی برای تفسیر قانون عادی است ؟ اصل 73 قانون اساسی می گوید : ” شرح و تفسیر قوانین عادی درصلاحیت مجلس شورای اسلامی است …”
از آنجا که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی است ، پس باید در تبلور فرمایش مقام معظم رهبری ، آنجا که می فرمایند : ” مجلس شورای اسلامی نقطه ی امید نظام و مظهر اقتدار و اختیار ملت است . جایگاه مقدسی است که همیشه و در همه احوال می تواند و می باید رای و اراده ی ملت مسلمان و انقلابی را به کرسی بنشاند و مصلحت مردم را در شکل مقررات لازم الاتباع ، در بافت و رفتار نظام و حکومت ، تضمین کند ” کوشا باشد .

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نباید با سیاست ” مسابقه ی محله ” و با ریتم یک و یک و یک ، دو و دو و دو … رکن قانون را در کشور تضعیف کند
اگر می شود اجرای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را در مسابقه ی پیامکی ، به رای و نظر مردم موکول کرد ، چه تضمینی وجود دارد که فردا ” قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره ” و ” قانون خدمت وظیفه عمومی ” و ” قانون گذرنامه ” و ” قانون حجاب و عفاف در ایران ” را به نظرسنجی نگذاشت، در این صورت آیا مجری محترم باز هم نتیجه نظرسنجی را ملاک درست یا غلط بودن قانون می داند ؟

 

745_2
مناظره در لغت به معنی با هم نظر کردن ، یعنی فکر کردن در حقیقت و ماهیت چیزی است . مناظره یا مناظره کردن ، روش رسمی استدلال تعاملی و نمایش یافتنی است . در واقع به مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی را ” مناظره ” می گویند .
این کاری است که در مجلس ، در خلال تصویب این قانون ، انجام شده است . نتیجه ی مباحثات و مناظرات عصاره ی شعور ملت در مجلس ، محصولی است به نام ” قانون ” که از لحظه ی تصویب به بعد باید از آن تبعیت کرد و بس

آقای محمد مهدی انجم شعاع – معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و آقای سرهنگ احمد رستمی – معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا و آقای علیرضا طباطبایی نایینی – نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی و آقای محمد عظیمیان – عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و رئیس دفتر حقوقی و معاضدت قضایی کانون و آقای سرهنگ اصغر محبی – رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ، پنج نفری بودند که با هدایت آقای مرتضی حیدری – مجری تلویزیون – وارد بحث شدند و پس از دو ساعت ، بدون اینکه کوچکترین پیشرفتی داشته باشند و یا به نقطه نظرات یکدیگر نزدیک شده باشند ، به پایان برنامه رسیدند.
البته معتقدم پلیس راهور ناجا با کمک عضو کمیسیون حقوقی مجلس و خلطی که در بحث هزینه های تنظیم اسناد انتقال خودرو به وجود آوردند ، توانستند نتیجه ی بهتری بگیرند و ذهن و رفتار مردم را آشفته تر از آن که بود ، بکنند.بیانات درست و استدلالات قانونی و مدارک و مستندات فراوان ارائه شده و سعی و تلاش صادقانه  نمایندگان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران نتوانست از سد دفاع چهار نفره ی نمایندگان پلیس راهور ناجا و عضو کمیسیون حقوقی مجلس و مجری تلویزیون بگذرد و اظهارات حقوقی نمایندگان ما ، هر بار درمیان همهمه ی سه نفر دیگر ناشنیده باقی ماند.
هشتاد و یک در صد مردم اعتقاد داشتند که بعد از تعویض پلاک نیازی نیست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند، عضو کمیسیون حقوقی مجلس به سردفتران و نماینده ی سازمان ثبت گفت : نگران درآمد خود نباشید ، برای شما کار هست ، اظهار نظر ریاست محترم قوه ی قضاییه در کنار اظهار نظر رئیس اتحادیه ی کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل قرار گرفت،رئیس اداره ی حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی گفت  : چون وصول مالیات نقل و انتقال ، در قانون به ما محول نشده ، ما تعویض پلاک می کنیم ، اما مالیات نمی گیریم.

 

به اعتقاد عضو کمیسیون حقوقی مجلس و نمایندگان پلیس راهور ناجا ، نشست و برخاست سیصد نماینده ی محترم مجلس و تصویب قانون ، برای یک امر تخییری بوده و مردم مجازند اگر دلشان خواست برای تنظیم سند انتقال خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و اگر میلشان بود مالیات نقل و انتقال و حق الثبت بپردازند و انشاءالله ، به حول و قوه ی الهی ، ردیف های بودجه تامین می شود.
در این به اصطلاح مناظره ، منظره های بسیار زشتی دیده شد . خبرنگاران و گزارشگرانی که برای تهیه خبر آمده بودند ،  در تایید اظهارات نمایندگان پلیس راهور ، دست می زدند.

اینکه وقتی مردم از هزینه های سرسام آور تنظیم اسناد انتقال خودرو صحبت می کردند ، یکی نبود به آنها بگوید بیش از نود در صد این مبالغ به حساب خزانه ی دولت واریز می شود و دفترخانه مامور وصول بی جیره و مواجب آنها هستند.

اینکه کسی نبود در پاسخ رئیس اتحادیه ی کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل بگوید هزینه ای که شما برای تنظیم یک مبایعه نامه ی عادی از مردم می گیرید ، چندین برابر حق التحریر دفاتر اسناد رسمی است.
اما من ناامید نیستم . فراموش نکرده ام تلاش بی وقفه ی نیروی انتظامی را و رایزنی های بیرون و داخل مجلسش را در بحبوحه ی تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و اصرار فراوانی که به تنظیم اسناد انتقال خودرو داشت ،ماده ی 29 ، نه  محکم و مخالفت صریح مجلس شورای اسلامی با دخالت ماموران نیروی انتظامی در تنظیم اسناد رسمی بود

من به حاکمیت قانون امیدوارم .

و من الله التوفیق
فرامرز جمشیدی

 

———-

4 دیدگاه

  1. اموال منقول نیازی به ثبت سند رسمی قوه قضاییه نداره … شما چه پراید 20 میلیونی داشته باشی چه مازراتی 1 میلیاردی سند محضری ش به درد هیچ کار حقوقی نمی خوره …

    1. اموال منقول روي اگر جمع ببنديم مثلا مي شه تلويزيون و موبايل! در اين صورت منم مي گم چون تلويزيون و موبايل پلاك ندارن پس ماشين هم نبايد پلاك داشته باشه!!! مگر نمي گوييد اموال منقول؟!

      دوست عزيز قوانين جاري كشور مبنا و پشتوانه حقوقي داره

  2. مشکل دقیقا همینجاست که مردم به استنادهای بی پایه و اساس ناجا گوش میکنند و خودرو را که در ایران یک کالای منقول سرمایه ای است در کنار رادیو و تلویزیون و فرش که کالای منقول مصرفی است قرار میدهند.بنظر صدای این قانون گریزی ها در آینده در حجم عظیم پرونده های دادکستری درخواهد آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا