آلمانیاخباراخبار داخلی

انتخاب یک میلیاردی در بازار دست دوم

مرسدس بنز S-Class به عنوان بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و مجهزترین مدل این کمپانی شناخته می‌شود که تا امروز، نه‌تنها بسیاری از تکنولوژی‌های مرسدس بنز، بلکه برخی از نوآوری‌های صنعت خودروسازی نیز همراه با رونمایی از نسل‌های مختلف این مدل به دنیا معرفی شده‌اند.

 

اشکان هرمزی– نسل پیشین S-Class که با کد اتاق W221 شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مرسدس بنز در ایران است که با وجود رشد قیمت چشمگیر در سال‌های اخیر، فروش خوبی داشته است و اگرچه نسل جدید آن یا همان مدل 2014 نیز در تعداد محدود به کشور وارد شده اما هنوز هم نسل قبلی و به خصوص مدل S500، محبوبیت خاصی دارد و ضمنا نایاب شدن مدل‌های صفرکیلومتر آن و همچنین ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی موجب شده است تا نمونه‌های دست دوم و کم کارکرد مدل 2013-2012 نیز بازار خوبی داشته باشند، هرچند که افزایش قابل توجه قیمت آنها در روزهای اخیر کمی غیر معقول به نظر می‌رسد. با این تفاسیر اگر در بازه قیمتی حدود یک میلیارد تومان به دنبال خودرویی لوکس، راحت و مجهز باشید، S500 2012 یا 2013 می‌تواند یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها به معیار شما باشد.

اس کلاس-4

اتاق W221 از سال 2006 روی خط تولید مرسدس بنز رفت و در سال 2010 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. مدل فیس‌لیفت دارای سپرهای نسبتا متفاوت و چراغ‌های رانندگی در روز است، ضمن اینکه دو خط همرنگ بدنه از وسط چراغ‌های عقب حذف شدند و یک ردیف چراغ LED رانندگی در روز نیز به کاسه چراغ‌های جلو آن اضافه شد. همچنین آینه‌های بیضی‌شکل جانبی به مدل جدید و ذوزنقه‌ای شکل تبدیل شدند. بعضی‌ها معتقدند که چهره این مدل نسبت به نسل جدید S-Class، خشونت و جسارت بیشستری دارد و نمای عقب آن نیز زیباتر است که البته این ویژگی در مدل‌های AMG Sport Package بیشتر دیده می‌شود. اکثر مدل‌های وارداتی نیز از نوع AMG Sport Package هستند که از جمله مشخصات ظاهری آنها می‌توان به کیت بدنه اسپرت و رینگ‌های 5‌پره AMG اشاره کرد (مانند مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید). البته فراموش نکنید که مدل‌های دارای پکیج اسپرت AMG از لحاظ ظاهری با مدل‌هایی که کیت بدنه S63 یا S65 روی آنها نصب می‌شود متفاوت هستند و در ادامه به این مسئله اشاره خواهیم کرد. در هر حال اگرچه چهره S-Class W221 هنوز هم بسیار زیبا، لوکس و با صلابت است اما با وجود تعداد نسبتا قابل توجه آن در کشور و همچنین گذشت 9 سال از تولید این اتاق، شاید از نگاه بعضی‌ها، کمی تکراری به نظر برسد.
طراحی داخلی W221 به نحوی صورت گرفته که علیرغم سادگی پانل مرکزی و کاستن از تعداد دکمه‌ها و انتقال اکثر وظایف به ماوس و کامپیوتر مرکزی، جلوه‌ای لوکس و شکیل را به همراه کیفیت بالای ادوات و تزئینات داخلی به نمایش می‌گذارد. رنگ‌بندی و‌ هارمونی قسمت‌های چوبی و پوشش‌های چرمی، کاملا چشم‌نواز است و البته مشکل کار اینجاست که طرح رودری‌ها، کمی ساده و یکنواخت هستند و بهتر بود که مانند مدل‌های سفارشی Designo و یا رودری‌های E-Class از نوع چند‌تکه و یا دارای دوخت‌های تزئینی باشد. فضای کابین حتی هنگام شب و با وجود سیستم نور‌پردازی مخفی ambientlighting که مانند یک نوار باریک نورانی (با قابلیت انتخاب 4‌رنگ)، دور تا دور کابین را فرا‌می‌گیرد، کاملا دلنشین و آرامش‌بخش است و در کل می‌توان گفت که چیدمان و فرم ادوات داخلی، حس اعتماد به نفس خاصی را هنگام سواری با S-Class به شما القا می‌کنند.

اس کلاس-3

تقریبا 99درصد مدل‌های W221 در ایران از نوع اتاق Long هستند که حدود 13 سانتی‌متر از مدل معمولی طویل‌تر است و به همین خاطر، علاوه بر ردیف جلو، در ردیف عقب نیز فضای پا بسیار راحت و جادار است (سقف پانورامیک فقط در این مدل‌ها قابل سفارش بوده است). صندلی‌ها هم کاملا نرم و راحت هستند و در مدل‌های فول آپشن، هر چهار صندلی (جلو و عقب) دارای تنظیم برقی با حافظه و گرم‌کن و تهویه و حتی سیستم ماساژ (با قابلیت تنظیم حالت‌های مختلف) هستند. بعضی از مدل‌های S-Class از نوع چهار‌نفره هستند و یعنی صندلی‌های ردیف عقب آنها به وسیله یک کنسول از یکدیگر جدا شده‌اند. البته یک زیر آرنجی هم از وسط صندلی‌ها به سمت پایین باز می‌شود که کلید‌های مربوط به ادوات مولتی مدیا ردیف عقب نیز ‌‌روی آن نصب شده است. در‌ یخچال (در مدل‌هایی که دارای یخچال باشند) در میان پشتی صندلی‌های عقب نصب شده و البته در این مدل‌ها، حجم صندوق به علت وجود یخچال کاهش یافته است. همچنین صندلی‌های S-Class اگر دارای سیستم مولتی کنتور فعال باشند، علاوه بر ماساژور از سیستم داینامیک نیز بهره می‌گیرند که در پیچ‌ها و جهت حمایت از بدن، بالشتک‌های هوا جانبی صندلی را به صورت اتوماتیک باد می‌کند! از دیگر تجهیزات و امکانات رفاهی W221 فیس‌لیفت در حالت فول آپشن می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، سیستم وکیوم در‌‌ها، پنل‌های نورانی در‌‌ها با نوشته Mercedes-Benz، پرده برقی عقب و شیشه‌های جانبی عقب، شیشه‌های دودی عقب، سیستم صوتی‌ هارمن کاردون یا Bang & Olufsen ، نمایشگر با قابلیت نمایش تصاویر مجزا از دو زاویه مختلف، نویگیشن، DVD چنجر، قابلیت اتصال USB و iPad، تهویه مطبوع اتوماتیک چهارگانه، نمایشگر و هدفون‌های بی‌سیم ردیف عقب، سنسورهای پارک، دوربین دید عقب با سیستم کمک پارک، چراغ‌های هوشمند جلو با قابلیت تطبیق نور در شرایط مختلف و همچنین در‌ صندوق عقب برقی (با قابلیت تنظیم زاویه دلخواه باز شدن در‌ آن از داخل کابین) اشاره کرد. برای فیس‌لیفت W221 علاوه بر سیستم رادار دیسترونیک (تنظیم فاصله و پیشگیری از تصادف) و نایت ویژن، 2سیستم کمکی دیگر یعنی سیستم فعال هشدار نقطه کور و سیستم فعال حرکت بین خطوط نیز در نظر گرفته شده که در هر زمان راننده را یاری می‌کنند و حتی در شرایط اضطراری و تشخیص امکان تصادف، به صورت اتوماتیک ترمزها را فعال می‌کنند.

 

اس کلاس-2
برآورده‌کردن انتظارات جوانان از اتومبیلی بزرگ و مجلل که اصولا برای طیفی خاص و با میانگین سنی نسبتا بالا طراحی شده باشد، کمی دشوار است اما امروزه خودروسازان مشهور، به خوبی از پس این کار بر می‌آیند! S500 فیس‌لیفت با پیشرانه 8‌سیلندر Biturbo، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که ویژگی‌های لوکس و تجملاتی و همچنین لذت یک رانندگی چابک را به طور یکجا و در کنار هم می‌خواهند زیرا این پیشرانه 429 اسب بخاری، گشتاوری معادل 700 نیوتن متر را تولید می‌کند و غول سنگین‌وزن S500 را تنها در مدت زمان 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند و این یعنی بازی با پدال گاز S500 با این جثه و ابعاد، می‌تواند دردسر‌ساز هم باشد! سواری S-Class با وجود سیستم تعلیق Airmatic کاملا نرم و آرام است و ضمنا پایداری خوبی هم دارد اما در سرعت‌های بالا و با حرکت سریع فرمان، احتمال از دست رفتن کنترل قسمت انتهایی خودرو وجود دارد و البته گشتاور بالای پیشرانه نیز در این امر تاثیر‌گذار است. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر تعدادی S500 4MATIC هم به کشور وارد شده که با وجود سیستم چهار چرخ متحرک، پایداری و هندلینگ بهتری را به نمایش می‌گذارد.

اس کلاس-1
شاید S-Class در میان رقبا و همکلاسان خود، نسبتا کم‌استهلاک و بی‌دردسر باشد اما به هر حال از هزینه‌های سرویس و قیمت لوازم یدکی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد (هرچند که باز هم نسبت به مزراتی کواتروپورت یا حتی ب‌ام‌و سری 7 کمتر است). ‌طبیعتا هزینه سرویس کامل S500 W221 در مراکز مختلف و با توجه به نوع قطعات مصرفی و میزان دستمزد متفاوت است اما مالکان این مدل می‌گویند که قیمت لنت‌های جلو (نوع مرغوب) حدود 3 میلیون تومان و هزینه سرویس آن (بدون احتساب قیمت لنت‌ها) حدود 3.5 الی 4.5 میلیون تومان است. هزینه تعویض کامل چراغ‌های جلو حدود 10 میلیون تومان و چراغ‌های عقب نیز حدود 8 میلیون تومان گفته شده و هر عدد آینه جانبی هم اگر دارای سیستم هشدار‌دهنده نقطه کور باشد، حدود 1.5 الی 2 میلیون تومان است که البته این قیمت‌ها مربوط به مدل اورجینال و فابریک مرسدس بنز (و نه مدل‌های تایوانی) می‌شود.  قیمت سپر S-Class حدود 4.5 میلیون تومان اعلام شده و البته در صورت تمایل می‌توانید کیت S63 AMG و یا S65 AMG را نیز روی آن نصب کنید که هزینه بادی‌کیت (اصلی و دارای هولوگرام) آن حدود 12 الی 15 میلیون تومان (برای سپرها، رکاب، دیفیوزر و بال عقب) می‌شود و 4 حلقه رینگ 20 اینچی AMG هم حدود 3.5 الی 5 میلیون تومان قیمت دارد (مدل‌های اورجینال آن، کمیاب و حدود 9 میلیون تومان هستند). البته برای تکمیل این پروژه باید منبع و سراگزوزهای AMG را نیز با قیمتی حدود 5 میلیون تومان نصب کنید تا از صدای غرش مهیب اگزوزهای آن لذت ببرید!

اس کلاس-5

نزدیک‌ترین رقیب S500 W221 در بازار داخلی، ب‌ام‌و 750Li است که البته در تعداد بسیار کمتری نسبت به S500 وارد شده است و در واقع خرید آن دشوار‌تر است، هرچند قیمت کمتری (حدود 500 میلیون تومان) دارد زیرا عمدتا مدل‌های 2010 یا 2011 و با کارکرد نسبتا زیاد هستند. 750Li نسبت به S500، هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتر و البته استهلاک نسبتا بالاتری دارد.

 

عصر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا