آلمانیاخباراخبار داخلیاسلایدر

نگاهی به BMW X3 2015

بررسی مهمان تازه‌وارد بازار،X3 28i فیس‌لیفت 2015

اشکان هرمزی -بدون شک بعد از سری 5، شاسی بلند کوچک X3 را می‌توان به عنوان پر‌فروش‌ترین مدل ب‌ام‌و در بازار داخلی معرفی کرد که البته نسل پیشین آن هم در ایران، محبوب و پرطرفدار بود اما حالا با وجود تعداد قابل توجه مدل‌های 2014 و صفرکیلومتر این خودرو در بازار داخلی، مدل 28i فیس‌لیفت 2015 نیز توسط نمایندگی و همچنین وارد‌کننده‌های شخصی به کشور راه یافته ‌ و با اختلاف قیمتی چشمگیر نسبت به مدل 2014 به فروش می‌رسد که البته این مسئله علاوه بر مدل و سال ساخت خودرو، به سطح آپشن‌ها و افزایش قیمت پایه آن نیز مربوط می‌شود.

بنابراین اکنون خریداران X3 باید 2 مسئله مهم را مورد توجه قرار دهند؛ یعنی تفاوت مدل فیس‌لیفت با مدل قبلی و همچنین تنوع تجهیزات و امکانات رفاهی که موجب اختلاف قیمت مدل‌ها در بازار می‌شود.
لباس بزرگان بر تن جوان خانواده!
بیشترین تغییر ظاهری مدل فیس‌لیفت در قسمت جلو خودرو انجام شده که در آن، طبق روال جدید طراحی ب‌ام‌و، گوشه کاسه چراغ‌ها به جلوپنجره اتصال یافته است و فرم ورودی‌های هوا نیز تغییر کرده‌اند و بدین ترتیب، از نظر خیلی‌ها نمای جلو X3، شباهت زیادی به برادر بزرگ خود یعنی X5 و حتی X6 پیدا کرده که نسبت به مدل قبلی، زیبایی و صلابت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. همچنین X3 فیس‌لیفت 2015 از آینه‌های جانبی با طرح جدید بهره می‌گیرد و فرم دفیوزر عقب و رکاب‌های آن نیز تغییر کرده است. در کل چهره X3 با وجود خطوط و برآمدگی‌های روی بدنه، اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد اما طبق معمول، ب‌ام‌و برای این مدل نیز آپشن M Sport Package را ارائه می‌دهد که شامل کیت بدنه اسپرت و همچنین رینگ‌های 18، 19 و 20 اینچی M Sport می‌شود، البته انتخاب این پکیج، تغییرات دیگری را هم به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. ضمنا سیستم نورپردازی تمام LED چراغ‌های جلو نیز مانند دیگر مدل‌های ب‌ام‌و، برای X3 2015 به عنوان یک آپشن در نظر گرفته شده است.

در کابین X3 چه خبر است؟!
در داخل کابین تغییر محسوسی صورت نگرفته، جز اینکه جنس قاب دریچه‌ها و ادوات پانل مرکزی بهبود یافته است. فضای پا در ردیف جلو و عقب X3 با توجه به کلاس و ابعاد آن، خوب است و فضای صندوق بار نیز اگرچه چندان چشمگیر نیست اما در نوع خود، کاربردی و رضایت‌بخش است. همچنین بر‌خلاف دیگر مدل‌های ب‌ام‌و، پکیج
M Sport این خودرو شامل غربیلک فرمان سه‌پایه M Power نمی‌شود و فقط یک غربیلک فرمان با طرح اسپرت و لوگوی M روی آن نصب می‌شود. از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی و چندحالته صندلی‌های جلو با حافظه و گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (با دریچه مجزا برای قسمت عقب)، گرم‌کن صندلی‌های عقب، پرده شیشه‌های جانبی عقب، شیشه‌های دودی عقب، نمایشگر مرکزی، نویگیشن، DVD چنجر، سیستم صوتی‌ هارمن کاردون، در‌ صندوق عقب برقی (با قابلیت تنظیم ارتفاع باز شدن در‌)، پکیج نور‌پردازی کابین و چراغ زیر دستگیره‌های بیرونی، سیستم کمک پارک با قابلیت پارک اتوماتیک، دوربین‌های دید اطراف، هدآپ دیسپلی، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم کمکی هشدار نقطه کور، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت و همچنین کروز کنترل هوشمند با رادار فعال تنظیم فاصله اشاره کرد که البته اکثر آنها سفارشی هستند و نیز جای تجهیزاتی چون تهویه صندلی‌های جلو و یا تنظیم مجزا دما برای ردیف عقب خالی است.

هنرنمایی گیربکس 8 دنده
بهره‌گیری از سیستم توربوشارژ در موتور 4 سیلندر 2 لیتری X3 موجب شده تا کشش و توانایی خوبی را به نمایش بگذارد و البته در این میان نباید از عملکرد بسیار خوب گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ب‌ام‌و (با قابلیت تعویض دستی از پشت فرمان در مدل‌های دارای گیربکس اسپرت) غافل شد که یقینا تاثیر بسزایی در شتاب‌گیری رضایت‌بخش این مدل داشته است. شتاب اولیه اعلام شده (6.5 ثانیه) برای X3 28i 2015 دقیقا 0.2 ثانیه سریع‌تر از مدل قبلی و همانند شتاب اولیه مرسدس بنز GLK350 با موتور 6 سیلندر 304 اسب بخاری است! همچنین X3 با وجود سیستم چهار‌چرخ متحرک xDrive و فنربندی نسبتا سفت و اسپرت، پایداری خوبی را به نمایش می‌گذارد و البته در مدل‌های دارای سیستم تعلیق تطبیقی می‌توان حالت کامفورت (عملکرد نرم)، اسپرت و یا اسپرت پلاس (کاملا خشک) را برای آن تنظیم کرد و البته باز هم برای افزایش هندلینگ و پایداری آن می‌توان سیستم کنترل توزیع گشتاور (Performance Control) را برای آن سفارش داد. همچنین سیستم استارت/استاپ و دکمه حالت رانندگی ECO نیز جهت کاهش مصرف سوخت در این مدل وجود دارد و سیستم کنترل فرود از تپه نیز به صورت استاندارد برای آن در نظر گرفته شده است.

جولان در میدان رقابت!
به نقل از عصر خودرو – X3 28i 2015 در حالی وارد بازار می‌شود که همچنان و با توجه به قوانین واردات، امکان ورود رقیب آن یعنی مرسدس بنز GLK350 وجود ندارد و البته پیش‌تر نیز که GLK وارد بازار شده بود، به علت قیمت بالا، چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و از رقیب خود جا ماند! رقیب دیگر X3 یعنی ولوو XC60 نیز در تعداد بسیار محدود به بازار وارد شد و آن هم محبوبیت X3 را به دست نیاورد و از این لحاظ فعلا X3 در کلاس خود یکه‌تازی می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا