حلقه مفقوده خودروسازان !

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ | 1 نظر

حلقه مفقوده خودروسازان !

خودروسازی ایران در حالی سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن را پشت‌سر خود می‌بیند که اگرچه توانسته به لحاظ «کمیت»، موفقیت‌هایی به دست بیاورد، اما از حیث «کیفیت» و همچنین «تنوع محصول» چندان موفق نبوده و کارشناسان دلیل اصلی این ناکامی نسبی را ضعف در حوزه «طراحی محصول» می‌دانند.

نگاهی به آنچه در این سال‌ها بر صنعت خودرو کشور گذشته، نشان می‌دهد خودروسازان بیشتر وقت و سرمایه و هنرشان را روی تیراژ گذاشته‌اند و «طراحی محصول» در این صنعت، همواره مهجور مانده است. کار سختی نیست! کافی است محصولات دیروز و امروز خودروسازی کشور را نگاهی جزئی بیندازیم تا متوجه شویم بیشتر آنها (شاید به‌نوعی همه آنها) مولود خودروسازان و طراحان خارجی بوده‌اند و به‌ندرت می‌توان خودرویی یافت که از طراحی داخلی بهره برده باشد.
به‌نظر می‌رسد اوج طراحی در خودروسازی ایران، به «سمند» و «تیبا» مربوط می‌شود و این در حالی است که طراحی بدنه سمند توسط یک شرکت انگلیسی انجام و طراحی دومی نیز به‌نوعی از پراید الهام گرفته شده است.
با این حساب، شاید حتی نتوان یک خودرو داخلی را مثال زد که طراحی آن کاملا ایرانی و بدون هیچ وابستگی خارجی باشد و این چالشی بسیار بزرگ برای دومین صنعت بزرگ کشور و به‌عبارت بهتر «حلقه مفقوده» این صنعت به‌شمار می‌رود.
گمان می‌رود خودروسازان نیز ضعف بزرگ خود در حوزه طراحی را پذیرفته‌اند و از همین رو به تازگی روی به استخدام طراحان خارجی آورده‌اند تا به‌واسطه آنها حلقه مفقوده شان را بیابند.
به گزارش دنیای اقتصاد، کارشناسان بر این باورند که یکی از الزامات «خودروساز شدن»، رسیدن به قدرت طراحی محصول است و بزرگان دنیا نیز اگر اسم و رسمی دست و پا کرده‌اند، بدون شک بخش بزرگی از نام و اعتبار خود را مدیون طراحی خاص محصولاتشان هستند.
به اعتقاد آنها، خودروسازی ایران نیز اگر می‌خواهد به معنای واقعی «خودروسازی» باشد، باید بداند که راه خودروساز شدن از مسیر «طراحی محصول» می‌گذرد، راهی که هرچند سخت و طاقت‌فرسا است، اما بدون شک رشد و توسعه دومین صنعت بزرگ ایران را به همراه خواهد داشت.

 

دلیل ادامه تولید خودروهای قدیمی
کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصاری بودن صنعت خودرو باعث ادامه تولید خودروهای قدیمی در کشور شده است.
 علی خاکساری اظهار کرد: بالا بودن تعرفه واردات خودرو در کشور باعث انحصاری شدن بازار به نفع خودروسازان داخلی شده است.
وی با بیان این که به همین دلیل برخی خودروسازان اندیشه‌ای برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی در حال تولید ندارند، خاطرنشان کرد: عمر پلتفرم برخی از خودروهای در حال تولید بیش از 30 است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با این حال به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو، مصرف کنندگان ایرانی انتخابی جز خرید این خودروهای قدیمی ندارند.
وی افزود: این وضعیت در حالی است که هیچ یک از خودروسازان جهانی یک خودرو با یک بدنه و مشخصات خاص را برای بیش از پنج سال تولید نمی‌کند و همواره پلتفرم و بدنه خودروها در حال تغییر است.
به گزارش ایسنا، خاکساری با بیان این که تنها راه نجات صنعت خودرو از وضعیت فعلی کاهش و حتی به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو است، تصریح کرد: این اقدام باعث رقابتی شدن بازار خودرو شده و انگیزه لازم را برای تولید خودروهای جدید در خودروسازان داخلی ایجاد می‌کند.


1 دیدگاه

  1. امیر | آبان 14, 1393 | لینک نظر

    در بین خودروسازان معتبر چه اسیایی یا امریکایی و اروپایی بحثی است به نام car reliability یا قابل اعتماد بودن یک خودرو که مثلا خودرویی
    بسازند که بجز سرویسهای دوره ای و جدول تعمیرات پیشنهادی در دفترچه خودرو دیگر خودرو خرابی نداشته باشد در همین رابطه مثلا
    ثابت شده که تویوتا یاریس تا سیصد هزار کیلومتر حداقل به تعمیرات سنگین نیاز ندارد ولی بعید می دانم مدیران خودرو ساز ما با چنین
    مباحثی اشنا باشند چون در این صورت خودرویی از خط تولید شان خرج نمیشد که در هزار کیلومتر اول نیاز به تعمیرات اساسی داشته
    باشد!!!