بازار خودرو در انتظار شوک

پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ | 2 نظر

بازار خودرو در انتظار شوک
آخرین تحولات بازار در تقابل پاییز و محرم
گروه خودرو: همزمان با آغاز ایام سوگواری و تعطیلات دو روزه، بازار خودروی کشور طی هفته جاری روزهای بی‌رمقی را پشت سر گذاشت این در حالی است که برخی از فعالان بازار امیدی به رونق دوباره تا پایان فصل پاییز ندارند.
آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، طی هفته جاری به دلیل همزمانی با عزاداری حسینی، بازار خرید و فروش خاصی را به خود ندیده و این شرایط ممکن است طی ماه‌های آتی ادامه دار باشد. فعالان بازار بر این باورند که با توجه به مصوبه تیرماه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودروها و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها بازار تکانی قابل توجه به خود ببیند، مگر آنکه شوکی به این بازار بی‌رمق وارد شود. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که این شوک می‌تواند در قالب افزایش وام و تسهیلات برای خرید خودرو یا در نظر گرفتن فروش لیزینگی و اعتباری از سوی خودروسازان باشد، چه آنکه در حال حاضر یکی از دلایل اصلی رخوت بازار، ناتوانی بخشی از مشتریان برای خرید است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، طی هفته جاری هرچند اندک خودروهایی با افت‌و‌خیز قیمتی مواجه شده‌اند، اما وضع کلی بازار از ثبات قیمت حکایت دارد، هرچند از نظر مشتریان، خودروها همچنان گران هستند. این موضوع خود یکی از دلایل میل اندک مشتریان به خرید خودرو است، چه آنکه آنها کیفیت فعلی را با قیمت مصوب منطبق نمی دانند . از طرفی، قدرت خرید بسیاری از مشتریان در بازار خودرو کاهش یافته است و آنها منتظرند تا به مدد دولت و بانک‌ها، بتوانند خودرویی برای خود دست و پا کنند و این یعنی همان شوکی که بازار انتظارش را می‌کشد. همین چندی پیش بود که خبر افزایش وام خودرو از هفت به 15 میلیون تومان، به گوش رسید، خبری که البته فعلا در حد پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار باقی مانده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
به اعتقاد کارشناسان، در صورت تصویب وام 15 میلیونی در شورای پول و اعتبار، بخش قابل‌توجهی از مشتریان دوباره به بازار خودرو بازخواهند گشت. از طرفی، فروش لیزینگی و اعتباری خودروها نیز می‌تواند شوکی دیگر به بازار خودرو وارد کند، چه آنکه اگر خودروسازان بتوانند با توجه به رشد تیراژشان، فروش به اصطلاح قسطی را دوباره فعال کنند، بخشی دیگر از مشتریان میل به خرید پیدا خواهند کرد. اما از بازار داخلی‌ها که بگذریم، در بازار خودروهای وارداتی نیز فعلا اتفاق قیمتی خاصی رخ نداده است. تنها عرضه مدل‌های 2015 سبب شده قیمت برخی خودروها افزایش پیدا کند که البته این اتفاق محدود به چند خودرو از جمله سوناتا است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر می‌توان اختلاف قیمت فاحشی را بین مدل‌های 2015 خودروهای وارداتی با مدل‌های قدیمی تر به وضوح مشاهده کرد. آنها همچنین بر این باورند که تا وقتی نرخ ارز تغییر قابل توجهی نکند، بازار وارداتی‌ها نیز با افت‌و‌خیز چشمگیری روبه‌رو نخواهد شد، مگر آنکه روند عرضه مدل‌های 2015 این خودروها تسریع شود.افزایش قیمت پارس
اما نگاهی به جزئیات قیمت خودروها بیندازیم و ببینیم طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی دامان آنها را گرفته است. در حال حاضر خودرویی مانند مگان که البته چندی است خط تولید آن متوقف شده، قیمتی برابر با 104 میلیون تومان دارد و این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن حکایت دارد. مگان که چند ماه است مونتاژ آن در پارس‌خودرو متوقف شده با توجه به تیراژ اندک از قیمت بالایی برخوردار است.
مشابه داستان مگان را نیسان تیانا نیز دارد، چه آنکه این خودرو نیز با افت تولید در پارس‌خودرو مواجه شده و گاهی خط تولید آن نیز می‌خوابد.
تیانا که یک میلیون تومان گران شده، در حال حاضر قیمتی برابر با 155 میلیون تومان در بازار دارد و باید دید آیا مونتاژ آن ادامه خواهد یافت یا این میهمان ژاپنی نیز به سرنوشت مگان دچار خواهد شد. اما سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که این روزها با کاهش شدید تولید مواجه شده و از همین رو قیمت آن نیز در بازار افزایش یافته است.
تندر-90 هفته پیش رشد قیمتی دو میلیون تومانی را از پس کاهش تولید خود، تجربه کرد، اما این هفته متحمل تغییر خاصی نشد.
تندر که روزگاری قرار بود خودرویی ارزان در بازار ایران باشد و با قیمتی زیر 10 میلیون تومان به دست مشتریان برسد، حالا محصولی 42 میلیون تومانی به حساب می‌آید، آن هم در مدل E2.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 در حال حاضر 42 میلیون تومان قیمت دارد، اما پارس تندر را یک میلیون تومان گران تر باید خرید.
تندر اما مدلی اتومات هم در بازار ایران دارد که در ایران خودرو به تولید می‌رسد و برای خرید آن باید 52 میلیون تومان هزینه کرد.
فعالان بازار اما در مورد تيبا نيز مي‌گويند که اين خودرو با تغيير قيمت خاصي روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 24 میلیون و 200 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. سایپایی‌ها به تازگی مدعی شده‌اند که تیبا در بازارهای خارجی قیمتی حدود 30 میلیون تومان دارد. اما از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتی که این هفته داشته، هم‌اکنون 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل صندوقدار پژو 206 که همان V8 باشد نیز قیمتی برابر با 38 میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد V8 هم تغییر قیمتی خاصی را طی این هفته تجربه نکرده است. پژو 206 پیش تر مدل‌هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشت که با توجه به توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی‌شوند؛ هرچند البته ایران خودرویی‌ها به تازگی تولید تیپ 2 را از سر گرفته اند و ظاهرا این مدل، ارزان‌ترین مدل پژو 206 در ایران خواهد بود. البته ظاهرا شورای رقابت باید قیمت پژو 206 تیپ 2 را تعیین کند و تا به امروز که این کار صورت نگرفته است. اما در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 32 ميليون تومان به فروش مي‌رسد که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط می‌شود.405 در مدل GLX خود نیز قیمتی برابر با 28 میلیون تومان دارد.
تثبیت قیمت پژو 405 و 206 در حالی است که پارس کمی تند رفته و 800 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو پارس در مدل سال و تک ایربگه خود قیمتی برابر با 34 میلیون و 800 هزار تومان دارد، اما مدل دو ایربگه و داشبورد جدید این خودرو سه میلیون تومان گران تر به فروش می‌رسد.
اما از بازار سمند مدل LX بوی ثبات به مشام می‌رسد و این خودرو تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. سمند مدل LX در حال حاضر 28 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل سورن آن نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد. رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون روی 32 میلیون تومان ثابت مانده و این یعنی رانا افت‌و‌خیز قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 850 هزار تومان دارد و مدل 132 هم 21 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید 111 یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد.

عرضه مدل‌های 2015
اما سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که اگرچه تحت تاثیر ایام محرم و ثبات نرخ ارز، افت‌وخیز چندانی نداشته، اما عرضه مدل‌های 2015 برخی خودروها، افزایش قیمت آنها را به دنبال داشته است. به اعتقاد کارشناسان، در حالت کلی با توجه به تشدید رکود بازار، قیمت خودروهای وارداتی به ثبات رسیده و تغییری نسبت به نرخ این خودروها در هفته گذشته، نداشته است. در این بین، هم‌اکنون هیوندایی آزرا قیمتی برابر با 238 میلیون تومان دارد و کیا اسپورتیج نیز 156 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین تویوتا یاریس‌هاچ بک در حال حاضر 91 میلیون تومان به فروش می‌رود و کیا سراتو هم در قیمت 118 میلیون تومان خود باقی مانده است. مدل‌های I40 و IX35 هیوندایی نیز بدون تغییر قیمت خاصی، به ترتیب 162 و 141 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. همچنین هیوندایی در مدل I20 نیز 84 میلیون تومان قیمت دارد و مدل ولستر نیز 112 میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی النترا نیز 112 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تویوتا R4 هم قیمتی معادل 204 میلیون تومان دارد.
فعالان بازار اما از سوناتا خبر می‌دهند که مدل 2015 این خودرو عرضه شده و قیمت آن هم‌اکنون 165 میلیون تومان است. به گفته آنها، در حال حاضر اختلاف قیمتی بیش از 20 میلیون تومان میان سوناتای 2015 و مدل 2014 آن به چشم می‌آید. دیگر خودرویی که مدل 2015 آن روانه بازار ایران شده، تویوتا کرولا است که قیمت آن هم‌اکنون 138 میلیون تومان است.

 

در این شرایط فعالان بازار خودرو معتقدند که تا زمانی که نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت خودروهای وارداتی، تغییری نکند نرخ این محصولات در سطوح فعلی باقی خواهد ماند.

قیمت خودروهای وارداتی در بازار به شرح زیر است:

نام خودرو قیمت
سوناتا 139 میلیون تومان
توسان 145 میلیون تومان
اسپورتیج 148 میلیون تومان
النترا 112 میلیون تومان
سراتو 118میلیون تومان
اپتیما 149 میلیون تومان
تویوتا RA4 204 میلیون تومان
تویوتا یاریس هاچ بک 91 میلیون تومان
تویوتا کمری 160 میلیون تومان
تویوتا لکسوسRX 505 میلیون تومان
بنز C200 270 میلیون تومان
بنز E200 395 میلیون تومان


2 دیدگاه

  1. sunmartin | آبان 16, 1393 | لینک نظر

    هروز بدتر از دیروز دست مشتری واقعی ، افرادیکه با زحمت و مشقت هزینه خرید یک خودروی فکینی را در مدتی زیاد از عمر کوتاه خود گرد آوری کرده اند از خودرو دور و دورتر میسود و این بود برنامه ریزی های خودروسازان داخلی و وارد کنندگان خارجی ها برای خودرو دار کردن خط 11 ها و تاکسی سوارن، تجربه در سالهای گذشته و اخیر نشان داده کالا و خدماتی که افزایش قیمت داشت هیچگاه به قیمت سابق بر نمیگردد و این آرزویی محال است

    • در پاسخ به: sunmartin

      شهروند | تیر 31, 1394 | لینک نظر

      همش برمیگرده به رفتار مصرف کننده اگر تقاضا نباشه قیمت افت میکنه این قانون اقتصاد است….اگر مایلید قیمت جنسی بیاد پایین اون کالا را نخرید و دنباله کالای جایگزین باشید..ازین طریق مطمان باشید قیمت به میزان صبر شما برای نخریدن پایین میاد..