بی ام و i3 حرکتی سریع به سوی آینده

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ | 3 نظر

بی ام و i3 حرکتی سریع به سوی آینده

بعد از حدود 2 سال از معرفی اولیه کانسپت i3 توسط بی ام، بالاخره مدل نهایی اولین خودروی الکتریکی پر تیراژ بی ام و رونمایی شد. بی ام و می گوید شتاب 100 کیلومتر این خودرو کمی بیش از 7 ثانیه و حدود 160 کیلومتر با یک شارژ حرکت می کند.

ریدوفر، مدیر ارشد اجرایی بی ام و در صحبتهای خود تاکید کرده تا سال 2025 این کمپانی باید فروش محصولات الکتریکی خود را برای هماهنگی با قوانین جدید  افزایش دهد. او معتقد است ساخت همچین خودرویی با توجه به قوانین آمریکا، اروپا و حتی چین با  نگاه 20 ساله صورت می گیرد،چرا که تا سال 2025 در برخی بازارها باید تا 30 درصد فروش خودروها برقی و هیبریدی باشند.

2

موتور این بی ام و 150 اسب بخار توان دارد و 250 نیوتن متر گشتاور. شتاب 100 کیلومتر 7.2 ثانیه تخمین زده شده. موتور i3 تنها 50 کیلوگرم وزن دارد. باطری لیتیوم- یون  استفاده شده در این خودرو  130 تا  160 کیلومتر شارژ برای رانندگی روزانه نگهداری می کند و طبق ادعای بی ام و در صورتیکه از حالت رانندگی ECO استفاده شود 20 کیلومتر به این مسافت افزوده می شود و بازم اگر از حالت ECO+ استفاده شود 20 کیلومتر دیگر هم افزوده خواهد شد. در صورت تمایل i3 را می توان با موتور مسافت –افزا خریداری نمود. یک موتور بنزینی 34 اسب بخاری با حجم 650 سی سی بر روی خودروی نصب شده که اگر خودرو شارژ آن در حال اتمام بود باطری ها را شارژ مجدد کند. موتور بنزینی مسافت – افزا می تواند تا 140 کیلومتر مسافت حرکتی را افزایش دهد و به 300 کیلومتر برساند.

3

بی ام و برای این خودرو از آخرین تکنولوژی های خود استفاده کرده از موتور برقی هوشمند تا طراحی خاص ستون ها. بی ام آی 3 اولین خودروی پرتیراژ جهان است که به صورت مونوکوک از فیبر کربون تقویت شده پلاستیکی استفاده می کند. موادی قوی تر از استیل  و 30 درصد سبک تر از آلومینیوم که وزن 1270 کیلوگرمی را به آن داده است. از دیگر نوآوری های این خودرو می توان به ستون B اشاره کرد که پشت سرنشین عقب قرار گرفته در نتیجه فضای دید سرنشینان عقب افزایش یافته بی ام و نام این نواوری را ماژول زندگی نامید.

4

طراحی خودرو این بار کمی با بی ام و های دیگر متفاوت است. البته مشخصا ساختار خودرو همان بی ام و است اما برای اولین بار تغییراتی همراه بود. به طور مثال خطوط عمودی بر روی جلو پنجره حذف شده اند. در فضای داخلی کاملا با یک خودروی فضایی روبرو می شویم که شاید لحظاتی ما را از فضای همیشگی بی ام و دور کند اما با گذشت زمان باز هم به ساختار بی ام و خواهیم رسید. البته شاید در نظر اول اینچنین تغییراتی انتقاد آمیز باشد اما باید توجه داشت بی ام و که یک خودرو جدید در رده ای جدید تولید کرده و قصد تحول در عرصه ای جدید  را داراست.قیمت i3 در آمریکا 41 هزار دلار اعلام شده .

بی ام و i3

قدرت موتور الکتریکی

125 کیلو وات

گشتاور موتور الکتریکی

250 نیوتن متر

مصرف انرژی به ازای هر صد کیلومتر

12.9 کیلوات

تولید دی اکسید کربن

صفر

بیشینه مسافت قابل پیمایش

190 کیلومتر

حجم باتری لیتیوم- یون

18.8 کیلووات

زمان شارژ

 زیر 30 دقیقه

بیشنینه سرعت

150 کیلومتر

شتاب 100 کیلومتر

7.2 ثانیه

وزن

1270 کیلوگرم


3 دیدگاه

  1. kambiz | مرداد 17, 1392 | لینک نظر

    بسیار مطلب کامل و جامعی بود. انصافا طراحیش هم مثل همیشه جای بحث نذاشته

  2. RACER | مرداد 16, 1392 | لینک نظر

    خیلیی خفنه….همونقدر که سوپر اسپرت ها جذابن..این جور ماشین های اینده گرانه پاک و سبز با عملکرد مناسب هم جذابین دارن

  3. MARY KATE ROLLS | مرداد 15, 1392 | لینک نظر

    بادرود وسپاس از مطالب عالی شما وسپاس مجدد اراتمند شما مری کیت رولز