واردات خودروهای برقی؛صحیح یا غلط؟

یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ | 2 نظر

واردات خودروهای برقی؛صحیح یا غلط؟

برنامه خودرویی دولت جهت کاهش آلایندگی
روزنامه دنیای اقتصاد
گروه خودرو: بسته حمایت از تولید و مصرف خودروهای برقی به‌منظور کاهش آلودگی هوا و استفاده بهینه از سوخت در حالی چندی پیش به هیات دولت رفت که به گفته کارشناسان تولید خودروهای مذکور بسیار پرهزینه است.
در این بین هر چند دولت مشوق هایی برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته، اما آنچه مشخص است استفاده از خودروهای برقی در ایران فرهنگ‌سازی نشده و به‌نظر می‌رسد که دولت با توجه به قیمت این خودروها علاوه‌بر تولید‌کننده باید به مصرف‌کننده نیز سوبسیدی پرداخت کند. در این زمینه روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی به قیمت موتور این خودروها اشاره و تاکید کرد که قیمت موتور خودروهای برقی به‌طور متوسط 20 هزار دلار تمام می‌شود که اگر با دلار 3000 تومانی آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود 60 میلیون تومان، تنها هزینه موتور این خودروها خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم در نوع خود خاص و گران‌قیمت هستند. این خبرگزاری حتی به این نکته نیز اشاره کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز بر سر تولید خودروهای برقی و تامین برق موردنیاز، با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده است. به این ترتیب به‌‌نظر می‌رسد که وزارت صنعت در وهله اول باید زیر ساخت استفاده از خودروهای یاد شده را آماده و بعد نسبت به تولید یا واردات آن اقدام کند. در این بین اما برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که اگر دولت قرار است نسبت به تولید و واردات خودروهای برقی جهت کاهش آلودگی هوا اقدام کند که هزینه تولید آن دو برابر خودروهای معمولی در دنیاست، بهتر است آن هزینه را صرف بهینه‌سازی سوخت، خودروهای موجود یا واردات خودروهایی با مصرف کم و قیمت مناسب کند.


2 دیدگاه

  1. محمد رضا | آذر 2, 1393 | لینک نظر

    پشت پرده واردات این خودروها کدام اقا زاده است خدا میداند

    • در پاسخ به: محمد رضا

      Ramin | آذر 2, 1393 | لینک نظر

      منم همينو فكر ميكنم.150 ميليون قيمت زدند.با اين قيمت ميرم اسپرتيج ميگيرم يا كيا اپتيماي عروسك . يا اصلا 20 تومان هم ذخيره ميكنم و ميرم كوراندو ميخرم.منم فكر كنم خيلي ابهام داره.هيچ چي هم نباشه نه جاداره و نه مقرون به صرفه.