تجربه رانندگی با سایپا آریو (S300)

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ | 54 نظر

تجربه رانندگی با سایپا آریو (S300)

شايد كمتر فعال صنعت خودرويي در ايران يا حتي جهان نام زاتوي ZOTYE را در صنعت خودروسازي شنيده باشد. زاتوي در سال 2005 خودروسازي را آغاز كرد و اولين محصول خود يعني Nomad كه يك شاسي بلند است را در سال 2006 روانه بازار كرد. اين خودرو در واقع يك كپي از دايهاتسو تريوس بود. در سال 2008 زاتوي صادرات خودرو را با همين تك محصول شروع كرد. سال 2009 Nomad را در هند با موتور ديزلي TUD5 پژو بر روي خط توليد برد. زاتوي از سال 2009 تاكنون 8 محصول جديد در سگمنت هاي مختلف معرفي كرده كه تقريبا همه آنها با استفاده از خريد امتياز يا كپي برداري از  محصولاتي چون سوزوكي، تويوتاو فيات بوده اند. زاتوي براي آينده 4 محصول جديد ديگر را نيز در نظر دارد كه آنها نيز خريد تكنولوژي از فيات و لانچيا هستند.

 

سایپا s300

سايپا براي تكميل سبد محصولات خود يكي از محصولات اين خودروساز به نام Z300 را براي توليد انتخاب كرده و نام آن را بهS300 ‌ وسپس به آريو تغيير داد. آنچه كه محتمل است خريد كل امتياز اين خودرو است چرا كه برند خودرو نيز به سايپا تغيير پيدا كرده  و اكنون ما فقط سايپا آريو را مي شناسيم. با توجه به اينكه شاسي خودرو از تويوتا به اشتراك گرفته شده و موتور خودرو نيز همان موتور ميتسوبيشي لنسر است( توليدي در چين) مي توان گفت حداقل از لحاظ تكنولوژي استفاده شده خودروي بدي به نظر نمي رسد و در صورتيكه امتياز خودرو كاملا در دست سايپا باشد،‌تيم تحقيق و توسعه سايپا مي تواند براي افزودن محصولات جديد با برند سايپا از اين محصول استفاده كند.

سایپا s300 (آریو)

طراحي بيروني خودرو  تقريبا همان نسل دوم  تويوتا آليون است كه از سال 2007 بر روي خط توليد تويوتا قرار گرفته است.  اگر چه بررسي طراحي يك امر سليقه اي است اما در كل مي توان نمره قبولي را به ظاهر اين خودرو داد،‌مخصوصا بخش جلويي خودرو از طراحي جذاب و گيرايي برخوردار است اما بخش عقب طراحي ساده تري را دارد. اما در هر صورت بخش هاي مختلف خودرو با هم هماهنگي خوبي را دارند.

 

سایپا s300 در نزدیکی چانگان ایدو

فضاي داخلي خودرو در قسمتهایی پلاستیکی و بسیار خشک و در برخی نواحی نرم و با کیفیت است. كيلومتر شمار با يك شيب ملایم به سمت عقب و پايين قرار گرفته ، كنترل كردن سرعت را در حين رانندگي گاها راحت نيست. نحوه قرار گرفتن پشت فرمان متناسب و ارگونوميك است.

سایپا s300

 

طراحی داشبورد در نهایت سادگی است ویک صفحه نمایش بزرگ در وسط و سیستم تهویه مطبوع خودکار در زیر آن خودنمایی می کنند. صندلی ها تقریبا خشک و آنچنان راحت نیستند. فضای سرنشینان داخلی خودرو به خوبی طراحی شده و با توجه به سایز خودرو مناسب یک خانواده 4 نفره برای سفر است. از این جهت بالاتر از برخی رقبای هم رده چینی خود قرار می گیرد.

 

سایپا s300

پس از روشن کردن موتور خودرو، صدای پیشرانه به شدت و به  راحتی وارد کابین می شود آنچه که مشخص است عایق بندی ضعیف بدنه در برابر صدا های مزاحم است. در حین شتابگیری این وضعیت بدتر از قبل می شود. موتور 1.6 لیتری میتسوبیشی با توان  117 اسب بخار در دور 6000 و 151 نیوتن متر در دور 4000  با همراه یک گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک وظیفه به حرکت در آوردن آریو 1325 کیلوگرمی را دارد.

 

سایپا s300

موتور میتسوبیشی این خودرو در یک کمپانی تحت نظارت خود میتسوبیشی در چین تولید می شود در نتیجه انتظار کیفیت بالای عملکردی را از این خودرو داشتیم اما آنچه که پس از اولین تلاش برای شتابگیری دیده شد ضعف عملکرد گیربکس بود. گیربکس در دادن معکوس و حتی سبک کردن دنده بسیارناهماهنگ با موتور عمل می کند، در شتاب اولیه و مخصوصا استارت اولیه کند و سنگین شروع به شنابگیری می کند،اگرچه کیفیت تعویض دنده نرم ، بی صدا و بدون ضربه است.

 

سایپا s300

سیستم تعلیق خودرو نرم تیون شده است و به نظر می رسد کاملا مورد علاقه مصرف کننده ایرانی خواهد بود البته نرم بودن بیش از اندازه سبب شده که مانور پذیری خودرو با مشکل مواجه شود. باید تاکید کرد قطعا برای یک خودروی خانوادگی در درجه اول راحتی و آسایش مهم است.

سایپا s300

سیستم ترمز خودرو عملکرد خوب و مطمئنی  از خود نشان می دهد. دید خودرو به بیرون با توجه به شیشه های جانبی خوب و راضی کننده است. با توجه به آپشن  دوربین عقب  و آینه های جانبی مناسب دنده عقب گرفتن به سادگی انجام می پذیرد.

سایپا s300

سازنده مصرف سوخت این خودرو را 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده که باید دید در سیکل شهری تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

 

سایپا s300

قیمت رسمی این خودرو توسط سایپا 76 میلیون تومان اعلام شده که این خودرو را از نظر قیمنی در کنار جیلی امگراند 7 اتوماتیک قرار خواهد گرفت و همینطور در حدود 15 میلیون تومان گرانتر از جک جی 5 اتومات خواهد بود.

 

برای مقایسه تصاویر تویوتا آلیون 2007 را مشاهده فرمایید.

تویوتا آلیون 2007
تویوتا آلیون 2007
تویوتا آلیون 2007

تست و بررسی میتسوبیشی لنسر 2014

میتسوبیشی لنسر اتوماتیک

 

آزمایش و بررسی چانگان CS35 در تهران

آزمایش و بررسی چانگان CS35 در تهران


54 دیدگاه

  1. سیروان | دی 23, 1396 | لینک نظر

    من قبلا sdv8 و ال نود داشتم سرجمع به مدت ۴ سال…. ، و به مدت ۶ ماه که آریو ۱۶۰۰ اتومات دارم شک نکنید که سواریه آریو از هر دوی …. بهتره آریوی من یکی دوتا مشکل داشت که اونم ربط داشت به ضعف در مونتاژ و این ضعف متاسفانه تقریبا برای همه ماشینهای مونتاژی به وسیله ایران هست که خودم یکیش حل کردم و مشکل دوم تو نمایندگی حل کردم.و در ادامه به یازده دلیل میگم آریو ۱۶۰۰ گزینه بسیار مناسبی برای خرید میباشد:
    چیزهائی که من از آریو ۱۶۰۰ اتومات دیدم:
    ۱. خیلی جاداره
    ۲. نرمه
    ۳.شتاب خوب واینکه لش نیست
    ۴.داخله جذاب
    ۵.موتور میتسوبیشی ژاپن
    ۶. تعلیق مک فرسونه
    ۷.گیر بوکس آیسین ژاپن
    ۸.اتاق محکم و جون دار
    ۹.کیفیت رنگ عالی
    ۱۰. دارای شاسی محکم تویوتا آلییون
    ۱۱. قیمت مناسب نسبت به این همه ویژگی خوب

  2. ghodrat | بهمن 25, 1395 | لینک نظر

    استارت خودروی اریو 1600 سایپا در کیلومتر 6800 از کار افتاد وبا خودرو حمل ماشین بردم تعمیرگاه سه راه اذری مرکزی 2 استارت در انبار نداشتن منتظر ازسال استارت از سایپا یدک هستم

  3. امیر | دی 18, 1395 | لینک نظر

    سلام دوستان من 10 روزیه بعد از کلی تحقیق و بررسی ماشین آریو اتوماتیک ثبت نام شده خودم رو تحویل گرفتم . بدون هیچگونه حب و بغض خدمتتون عرض کنم که در این رنج قیمت و بین ماشینهای موجود در ایران و برای کسانی که دنبال رانندگی هیجانی نیستند ، واقعا ماشینه خوبیه . خوش ظاهر ، بسیار جادار ، راحت ، هندلینگ مناسب ، طراحی خوب اتاق ( با توجه به کپی برداری از تویوتا ) و …
    به نظر من ایراد این خودرو حذف برخی از آپشنهای اون مثل مانیتور ، دوربین دنده عقب ، رینگ 16 ، لاستیک 205 هست که اونهایی که براشون مهمه با مقداری هزینه میتونن انجام بدن .
    من واقعا از انتخابم پشیمون نیستم و به کسانی که ظاهر اون رو میپسندند و انتظار ماشین ساخت کره از اون ندارند ، توصیه میکنم که تا شرایط خوبی رو که سایپا گذاشته بخرند . مطمئن باشید اگه یه خورده شناخته بشه و متقاضی اون زیاد بشه ، دیگه با این شرایط نمیفروشن .
    یه توضیح هم بهتون بدم که من این خودرو رو از بین گزینه ال 90 اتومات ، جک j5 انتخاب کردم با این تفاوت که پشت فرمون هر دوی اینها نشسته بودم و در حد دانش خودم تستشون کردم و الان خوشحالم که آریو ( زوتی ) گرفت.
    امیدوارم تونسته باشم اطلاعات درستی بهتون بدم ، چون خودم حدود دو ماهی برای خرید آریو تحقیق کردم .

  4. فراز | مهر 16, 1395 | لینک نظر

    نترس آقا بهزاد این از پژو و سمند سر تره سمند تو یکی از کشور های آفریقایی به عنوان تاکسی فروخته شده بود همشون از مصرف سوخت و اصطحلاک وحشتناک شکایت داشتن بهترین مارک لاستیک زیر سمند 40000 تا بیشتر دوام نداره

  5. بهزاد وسیله | مرداد 26, 1395 | لینک نظر

    sunmartin عزیز چون باید تاکسی فرسوده عوض می‌کردم گزینه‌‌هایی‌ مثل پژو و سمند بود با آریو .نسبت به بودجه و راحتی‌ راننده ترجیح به خرید آریو شدم .اگه پول بیشتری داشتم رنو فلو انس یا هیوندای اکسنت تاکسی می‌خریدم،این هم نتیجه حمایت از تولید ملی‌

  6. sunmartin | مرداد 26, 1395 | لینک نظر

    آقای وسیله گرامی شما باینکه میدونستید زوتای خودروی فیک و بنجل و تقل هست چطور به سمتش رفتید؟؟ علیرقم نظر بر خی مبنی بر درجه بندی کالای چینی بنده تا الان کالای چینی با کیفیتی مشاهده نکردم خرید پشه کش و دستمال و حوله چینی هم با ریسک مواجه هست چه برسد به خودرو ! بهر حال زوتی 300 خودروی هست که خیلی زود خودشو ول میکنه یعنی دفورمه میشه این حرف از سر بی اطلاعی نمیزنم شحصی ریر نظر گرفتم که 6 ماهه این خودرو را خربده باینکه فشاری روی خودرو نمیاره اما با دیدن خوددو احساس میکنید حداقل 15 تا 20 سال دونده شده