رشد عجیب واردات خودرو علیرغم محدودیت ها

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳

رشد عجیب واردات خودرو علیرغم محدودیت ها

رشد 77 درصدی واردات خودرو
روزنامه دنیای اقتصاد
گروه خودرو: واردات خودرو طی هشت ماه گذشته در حالی با رشد 77 درصدی همراه بوده است که اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو با طرح «مدیریت واردات خودرو» به‌نوعی درصدد محدود کردن واردات این کالای لوکس به کشور هستند. هر چند برخی از اعضای شورای مذکور مدیریت واردات خودرو را محدودیت نمی‌دانند، اما آنچه از محتوای اظهارات تهیه‌کنندگان آن برمی‌آید، قرار بر این است که خودروسازان و قطعه‌سازان کشور با توجه به شرایط موجود تولید، به‌نوعی بخشی از اختیار واردات خودرو را به دست گیرند و مقرراتی برای آن تنظیم کنند.
در هر حال اگر چه مقررات مذکور هنوز نهایی نشده، اما واردات خودرو رشد قابل‌توجهی را از ابتدای سال تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودرو سواری در هشت ماه سال جاری به تعداد 64 هزار و 490 دستگاه رسیده است.
بر این اساس در هشت ماه سال جاری تعداد 64 هزار و 490 دستگاه خودرو به وزن 98 هزار تن به کشور وارد شده است که ارزش این خودروها به یک میلیارد و 294 میلیون و 897 هزار دلار می‌رسد. از سوی دیگر تعداد خودروهای وارداتی تنها در آبان‌ماه امسال برابر با شش هزار و 680 دستگاه به ارزش 147 میلیون و 343 هزار دلار است که نسبت به آبان‌ماه سال گذشته که تعداد پنج هزار و 726 دستگاه خودرو وارد کشور شده بود، بیش از 17 درصد از لحاظ تعداد و 56/14 درصد از لحاظ ارزش افزایش یافته است.
به این ترتیب واردات در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد از لحاظ تعداد و 71 درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. همچنین در این مدت 36 هزار و 374 دستگاه خودرو به ارزش 756 میلیون و 522 هزار و 989 دلار وارد کشور شده بود. به این ترتیب قیمت متوسط هر دستگاه خودرو وارداتی در مدت هشت ماه سال جاری حدود 52 میلیون و 86 هزار تومان است.


بدون دیدگاه