اخباراخبار داخلی

اولین سایپا S300 در جاده مخصوص تولید شد

آخرین تحولات بازار
گروه خودرو: وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالي جديدترين آمار توليد خودروهاي سواري در كشور را اعلام كرده كه سه خودروساز بزرگ داخلی توانسته‌اند توليد خود را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/63 درصد افزايش دهند.
طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت سه شرکت ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو تا پايان آبان‌ماه امسال 554 هزار و 240 دستگاه خودرو سواري را به توليد رسانده‌اند كه در اين بين سهم ايران‌خودرويي‌ها با 324 هزار و 360 دستگاه، بیش از سايپا و پارس‌خو درو است. با اين حساب ايران‌خودرو 6/93 درصد سايپا 4/21 درصد و پارس‌خودرو نيز 9/77 درصد رشد توليد را طي هشت‌ماه امسال ونسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده‌اند. آمار نشان مي‌دهد كه در جمع خودروهای تولیدی طي هشت ماه امسال، پژو 206 بيشترين رشد را با بيش از 240 درصد به خود اختصاص داده و پس از آن تيبا توانسته صاحب بالاترين ميزان افزايش تيراژ باشد. همچنين پرايد هنوز هم پر تيراژترين خودرو توليد داخل به حساب مي‌آيد و رتبه دوم توليد نيز در اختيار پژو پارس است.
از دیگر نکات قابل‌توجه آمار تولید هشت ماه امسال مي‌توان به آغاز توليد S300 اشاره كرد خودرويي كه در سايت ساوه سايپا مونتاژ مي‌شود و اولين محصول چيني توليدي درجاده مخصوص به حساب مي‌آيد. اما رشد تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال در حالی است که آمارها نشان می‌دهند خودروسازان در آبان‌ماه و نسبت به مهر، با افت تولید پنج هزار و 161 دستگاهی روبه‌رو شده‌اند. اين اتفاق (افت توليد) در مهر ماه و نسبت به شهريور نيز رخ داده بود كه خودروسازان دليل آن را كاهش روزهاي كاري خود به دليل تعطيلات عنوان كردند و احتمالا اين‌بار نيز همين موضوع را علت اصلي افت تيراژ ماهانه عنوان خواهند كرد.

روزهاي اوج پژو
اما نگاهي به آمار توليد خودروسازان در هشت ماه امسال بيندازيم و ببينيم جزئيات توليد آنها در بازه زماني موردنظر به چه شكل بوده است. طبق آمار اعلامی، پژويي‌هاي ايران‌خودرو با رشد توليد قابل توجهي در هشت ماه امسال روبه‌رو شده‌اند و اين نشان از اوج‌گيري دوباره پژو در كيلومتر 14 جاده مخصوص دارد. در اين بين اما بیشترین رشد را پژو 206 تجربه کرده؛ به‌‌نحوی‌که تولید این محصول به 64 هزار و 752 دستگاه در هشت ماه امسال رسیده و این عدد از رشد بيش از 240 درصدی تولید 206 نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. دیگر پژویی ایران‌خودرو که در هشت ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 72 هزار و 623 دستگاه پژو 405 را در هشت ماه امسال توليد كرده‌اند كه اين آمار از رشد 3/94 درصدي تيراژ 405 حكايت مي‌كند. همچنين پژوپارس نیز با رشد تولید طی هشت ماه امسال مواجه شده؛ به‌نحوي‌كه آمارها مي‌گويند اين خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/64 درصد رشد توليد داشته است. ايران‌خودرويي‌ها در هشت ماه امسال 93 هزار و 497 دستگاه پژو پارس را به توليد رسانده‌اند تا پارس همچنان پرتيراژترين محصول اين شركت باشد.
ایران‌خودرویی‌ها پارس را در تمامی سایت‌هاي فعال داخلی خود به تولید می‌رسانند و طبق آمار، بیشترین تولید پارس را در سایت مرکزی و پس از آن در سایت خراسان داشته‌اند. این محصول در سایت‌های مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد که البته در این سایت‌ها از تیراژ نسبتا پایینی برخوردار است. از پژویی‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته 64 هزار و 545 دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/92 درصد رشد کرده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما سوزوکی گرندویتارا تک شاسی‌بلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، در هشت ماه امسال تنها 303 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، كاهشي 1/36 درصدی را به خود می‌بیند. از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرو آمار چندان خوبی در تولید محصول جدید خود به نام «دنا» ندارد، چه آنکه در آبان‌ماه امسال، فقط 690 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده، هر چند وزارت صنعت آمار توليد هشت ماهه دنا را اعلام نكرده و مشخص نيست چه تعداد از اين محصول تا پايان آبان‌ماه توليد شده است. ايران‌خودرويي‌ها قرار بود تابستان امسال دناهايي را كه پيش فروش كرده‌اند تحويل ثبت نام كنندگان بدهند اما بنا به دلايلي اين اتفاق رخ نداد و در حال حاضر نيز به دليل آنكه هنوز قيمت دنا مشخص نيست ايران‌خودرواين محصول را تحويل مالكان آن نداده است. قرار است در جلسه اين هفته شوراي رقابت نسبت به تعيين قيمت دنا تصميم‌گيري شود و اين در شرايطي است كه ايران‌خودرويي‌ها قيمت 48 ميليون تومان را براي دنا پيشنهاد داده‌اند. ازسوي ديگر اما وزارت صنعت اشاره‌اي به آمار توليد هشت ماهه رانا نيز نكرده و تنها ميزان توليد اين خودرو در آبان‌ماه مشخص شده است. بر اين اساس ايران‌خودرويي‌ها در آبان‌ماه امسال يك هزار و 627 دستگاه رانا را به توليد رسانده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افتي 4/55 درصدي شامل حال اين محصول شده است.

سایپا اس 300-قیمت2

رشد توليد پراید و تیبا
اما به سايپا برويم و ببينيم اين شركت چه كارنامه‌اي را در توليد طي هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. طبق آمار، در هشت ماه امسال تنها 246 دستگاه سراتو در سایپا به مونتاژ رسیده و این در شرایطی است که سایپایی‌ها حدود 500 دستگاه از این خودرو را با زمان تحویل دوماهه، پیش فروش کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید آیا ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند سراتوی خود را در 60 روزی که سایپا وعده کرده، تحویل بگیرند یا این خودرو نیز مانند بیشتر خودروهای پیش فروش شده در ایران، با تاخیر به دست آنها می‌رسد.
سایپا اما در تولید پراید نيز باز هم با رشد مواجه شده و این در حالی است که مسوولان این شرکت عنوان كرده‌اند برخي خطوط توليد پرايد تعطيل شده و تيراژ اين محصول از دوسه سال آينده به حداقل خواهد رسيد.
پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در هشت ماه امسال 162 هزار و 402 دستگاه از آن مشترکا در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است. با توجه به این آمار، تولید پراید در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/18 درصد رشد را به خود می‌بیند. از جمع پرایدهای تولیدی، 58 هزار و 265 دستگاه متعلق به پارس‌خودرو است و باقي را نيز سایپایی‌ها تولید کرده‌اند.
به جز پراید، سایپایی‌ها در تولید تیبا نیز با رشد مواجه شده‌اند، چه آنکه این خودرو با توجه به تیراژ 55 هزار و 626 دستگاهی خود توانسته رشدی 8/153 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست بیاورد. سايپايي‌ها همچنين توانسته‌اند در هشت ماه امسال تنها 12 دستگاه ساندرو را كه محصول جديد رنودر ايران به‌شمار مي‌رود به توليد برسانند.

سایپا اس 300-قیمت3

مگان رفت
طبق آمار اما پارس‌خودرو نيز در هشت ماه امسال تنها 19 دستگاه مگان را به تولید رسانده و این در حالی است که تولید این خودرو از چند ماه پیش متوقف شده و گويا قرار نيست ديگر به توليد برسد. البته رنو به ادامه توليد مگان علاقه‌مند است،ا ما ظاهرا پارس‌خودرويي‌ها براي توليد دوباره اين محصول شرط و شروطي را در نظر گرفته‌اند از جمله اينكه توليد تندر-90 بايد افزايش يابد. کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داده، تا جایی که هم‌اکنون 110 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. به جز مگان؛ پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ می‌کردند که این خودرو نیز ظاهرا برای همیشه با کیلومتر 9 جاده مخصوص وداع کرده است، زیرا پارس‌خودرویی‌ها در هشت ماه امسال حتی یک دستگاه از این میهمان ژاپنی را نیز مونتاژ نکرده‌اند. پارس‌خودرو در هشت ماه امسال البته توانسته 14 دستگاه نيسان قشقايي را مونتاژ كند كه اين آمار عملا از توقف توليد قشقايي حكايت دارد.
سری هم اما به تندر-90 بزنیم، خودرویی که مشترکا در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد و اگرچه در هشت ماه امسال رشد تیراژ داشته، اما در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد و ظاهرا توليد روزانه آن درمجموع حتي به 100 دستگاه نمي رسد. بنابر آمار، در مجموع 19 هزار و 279 دستگاه تندر-90 طی هشت ماه امسال در «جاده مخصوص» به تولید رسیده که نشان از رشد 42 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید 11 هزار و 773 دستگاه تندر-90 طی هشت ماه امسال، به رشدی 7/12 درصدی دست پیدا کنند، حال آنکه ایران‌خودرو به‌واسطه تیراژ هفت هزار و 506 دستگاهی تندر، رشدی 1/139 درصدی را به خود می‌بیند.طبق توافقي كه به تازگي ميان خودروسازان ايراني و رنو انجام شده قرار است توليد تندر-90 افزايش يابد و تاپايان سال به 300 دستگاه در روز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا