داستان تسلط ژاپنی ها بر بازار آمریکا

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ | 6 نظر

داستان تسلط ژاپنی ها بر بازار آمریکا
همگی به طور یقین خودروهای ژاپنی را قابل اعتماد، بهره وری سوخت مناسب و ایمن می شناسیم که البته این خوشنامی به این راحتی ها به دست نیامده و نشانگر اراده چشم بادامی ها است.

امروز سالگرد ۷۳ سالگی حمله بسیار غافلگیر کننده نیروی هوایی ژاپن به بندر پرل‌هاربر و به نیروی دریایی این کشور در اقیانوس آرام به تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۴۱ است که همزمان بود با حمله این کشور به فیلیپین، مالایا و هند شرقی نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.

1972 Toyota Celica
شک دارم که پس از خرد شدن ژاپن توسط آمریکا و متحدانش که دیگر کسی یارای نفس کشیدن نداشت بعد از دو دهه حمله دیگری از سوی ژاپن تدارک دیده شد که این بار صنعت خودرو آمریکا را با ارائه محصولاتش هدف گرفته بود.
بر خلاف جنگ جهانی دوم، این بار حمله ژاپنی‌ها کوچک و با خودروسازان داخلی بسیار محقری بود که البته در این مصاف رقبای سرسختی از بریتانیای کبیر و اروپا را در پیش روی خود می‌دیدند و از همین روی به راهکاری همچون تولید خودروهایی با بیشترین بهره وری سوخت را آغاز کردند.

1965 Honda S-600
اولین خودروهای ژاپنی که به بازار امریکا راه یافتند حتی با استانداردهای سوخت دیترویت نیز خنده دار بودند ولی یک نکته به خوبی مشهود بود که قیمت گذاری بر روی این خودروها بسیار مناسب بوده و در ضمن قابل اعتماد بودند هر چند این خودروها پس از پنج یا شش سال دیگر از ریخت و قیافه افتاده و زنگ زده می‌شدند که مهمترین دلیل آن نیز بسیار ارزان بودن این خودروها بود.
تویوتا برای اولین بار به بازار خودرو امریکا در سال ۱۹۵۷ راه یافت که خروجی کل این شرکت در حدود ۷۹۵۲۷ وسیله نقلیه بود که همگی در ژاپن تولید شده است و در ادامه این شرکت نخستین نمایندگی خود را در سال ۱۹۶۴ در کانادا افتتاح کرد که در ان هنگام تولید سالانه این شرکت به رقم خیره کننده ۴۲۵۷۶۴ وسیله نقلیه رسیده بود که یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت نیز مدل سدان Crown بود که تحت نام برند Toyopet به فروش می‌رسید که در ادامه محصولاتی همچون کرونا، کرولا نیز به جمع محصولات محبوب اضافه شدند.

1965 Isuzu Bellett
نیسان نیز همانند تویوتا با سرعت خود را به بازار خودرو امریکا اضافه کرد که شروع به فروش خودرو تحت برند داتسون نمود که افتتاحیه ان نیز با فروش ۳۱۰ خودرو در سال ۱۹۶۰ جشن گرفته شد که بسیاری از خریداران آن را یک محصول مقرون به صرفه و به عنوان یک خودرو خانواده یاد کردند که البته بعد از جنرال موتور، فورد و کرایسلر یکی از محبوب ترین‌ها بود.
موفقیت تویوتا و نیسان داتسون، هوندا را نیز تشویق به حضور در این بازار کرد که البته بیشتر به خاطر موتور سیکلت‌هایش شناخته شده بود که اولین محصول خود ر با نام اس ۶۰۰ روداستر و کوپه در ۱۹۶۴ روانه بازار امریکای شمالی نمود که هر دو در نمایندگی‌های موتور سیکلت هوندا و با یک موتور ۶۰۶ سی سی به فروش میرسیدند که در ضمن دارای ۴ کاربراتور نیز بودند که البته دسترسی به این وسایل نقلیه بسیار سخت است زیرا تنها ۱۸۰۰ کوپه و ۱۱۲۸۴ مدل روداستر در طور یک چرخه ۳ ساله تولید شدند.

1973 Datsun 240Z
اولین بحران نفت و سوخت در سال ۱۹۷۳ باعث افزایش ثروت هوندا شد چون با معرفی یک خودرو دو درب‌هاچ بک سیویک را عرضه کرد که مدل‌های اولیه آن دارای ۱۱۶۹ سی سی بود که با یک سیستم منحصر به فرد FWD مانور بسیار خوبی در ترافیک‌های شهری داشت.
پس از موفقیت فراوان تویوتا، نیسان داتسون و هوندا، یک یورش واقعی از سوی سایر خودروسازان ژاپنی صورت گرفت که به این جمع مزدا در سال ۱۹۷۰ و سوبارو در سال ۱۹۷۶ پیوستند و ایسوزو و میتسوبیشی نیز محصولات خود را از طریق جنرال موتورز و کرایسلر در نمایندگی‌های این شرکت به فروش می‌رساندند.
اگر به یاد داشته باشید در دهه هفتاد دوران یکه تازی مزدا ۶۱۶۱ سدان ، ایسوزو بلت ، سوبارو لئونه و دوج میتسوبیشی بود و خودروهای محبوبی همچون تویوتا سلیکا ، داتسون ۵۱۰ و ۲۴۰Z در نمایندگی‌های فروش چشم بادامی‌ها در آمریکای شمالی خودنمایی می‌کردند.
خودروسازان امریکایی نیز در ان سال‌ها از خودروهای ژاپنی الهام می‌گرفتند که مشهورترین این نمونه‌ها Chrysler Airflow مدل ۱۹۵۳بودند که بیشتر از هر خودروی دیگری شبیه محصولات ژاپنی بودند.

1956 Toyopet Crown
به گزارش خودروسازی، به هر حال در حال حاضر خودروسازان ژاپنی بر بازار خودروی امریکای شمالی یکه تازی می‌کنند و به خوبی می‌توان تجلی عنصر اراده را در مردم این کشور بعد از یک انفجار اتمی‌و از دست دادن تمامی‌چیزها یادآور می‌شود و مردمی‌را به ما نشان می‌دهد که به جای شعار دادن، در عمل اهداف خود را به اثبات می‌رسانند.


6 دیدگاه

  1. علی | اردیبهشت 11, 1394 | لینک نظر

    ژاپن با انقلاب ((میجی)) یعنی اول حفظ سنت بعد ادغام با جهانی شدن یک نمونه بارز از انقلاب های ماندگار در جهان به شمار میرود و زبانزد تمام کشورهای دنیاست حالا ایران هم میخواهد از انقلاب میجی تقلید کنه و در قبال حفظ سنت ها و ارزش ها میخواهد به بازار های جهانی راه پیدا کند ولی دریغ از کوچکترین زیر ساختی یعنی چیزی برای زیر ساخت وجود نداره که بخواهیم بپیوندیم ژاپن دین رو از سیاست جدا کرد شد این ما دین رو با سیاست پیوند زدیم شدیم این قدری تامل کنید

  2. امیر123 | دی 28, 1393 | لینک نظر

    انصافا ماشیناشون بی رقیبه چه جدید چه قدیم
    اون داتسون تو زمان خودش شاهکار طراحی بود

  3. امید | دی 11, 1393 | لینک نظر

    ماشین نارنجیه (DATSUN 240 Z ) چقدر خوشگله

  4. مهدی | دی 5, 1393 | لینک نظر

    آفرین بر مردم سخت کوش ژاپن
    اگر تفکر و سیاست ژاپنی ها مانند ایران بود الآن سالها بود که ژاپن با آمریکا قهر بود و هر دفعه به یک بهانه ای شعار مرگ بر آمریکا سر میداد و یک کشور منزوی و مترود شده بود !
    اما با تکنولوژی برتر و تلاش و سیاست های درست پول تمام خسارت هایی که از آمریکا دیده بود را از جیب خود آمریکا تأمین کرد و برای خودش کشور قدرتمندی شد بدون داشتن هیچ منبع طبیعی و کشوری بسیار کوچک و پر از بلاهای طبیعی مانند زلزله و سونامی !!!!

    نگرش ما و سیاست های ما کجا و ژاپن کجا !!!!

  5. واقعا كه اگه دولت به فكر مردم و ومردم به فكر خودشون بودن امروز ما هم داشتيم مثل بقيه جهان اولي ها زندگي ميكرديم نه مثله جهان چهارمي ها.

  6. علیرضا | دی 5, 1393 | لینک نظر

    همین راه رو کره ای ها هم رفتند و الان نوبت به چینی ها رسیده تا دوباره این مسیر رو طی کنند. اونوقت ما هنوز در حال درجا زدنیم.