ژاپنی،چینی یا ایرانی ؟! وانت کارا 2000 معرفی شد

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ | 33 نظر

ژاپنی،چینی یا ایرانی ؟! وانت کارا 2000 معرفی شد

تولید وانت مزدا 2000 ایرانی (کارا) با موتور 2000 شرکت DAE چین

از سال 1337 تا کنون شرکت بهمن موتور در حال تولید انواع مدل های وانت مزداست که در ابتدا با مدل وانت سه چرخ با موتور 600 سی سی، در ادامه موتور مزدا 1000، مزدا 1600 و مزدا 2000 کاربراتوری و از سال 1382 تاکنون مزدا 2000 انژکتوری در حال تولید است که بیشترین تیراژ وانت مزدا مربوط به مدل 2000 انژکتوری می باشد.

علل و اهداف تعریف پروژه جایگزینی موتور وانت مزدا

– واگذاری بخش مربوط به تولید موتورهای وانت مزدا ژاپن به شرکت فورد آمریکا از سال 2012 و به دنبال آن توقف توسعه و ارتقا موتورهای وانت در شرکت مزدای ژاپن یکی از دلایلی است که در جایگزینی موتور وانت مزدا در شرکت بهمن موتور تاثیرگذار بوده است.

– همچنین لزوم توجه به استانداردهای اجباری جدید خودرو در ایران و الزام تجهیز خودروها به استانداردهای آلایندگی یورو4 و همچنین EOBD، عدم امکان ارتقا موتور وانت مزدا به سیستم های جدید کنترل موتور، شرایط اقتصادی چند سال اخیر و تحریم شرکت های خودروسازی و لزوم همکاری با یک شرکت تولید کننده موتور با قابلیت همکاری مطمئن و دائم از دلایلی است که پروژه جایگزینی موتور وانت مزدا را تسریع کرده است.

   

نحوه انتخاب شرکت سازنده موتور

– درخصوص انتخاب شرکت سازنده موتور، از سوی شرکت عصر بهمن چند شرکت تولیدکننده موتور و چندین نمونه موتور به شرکت بهمن موتور معرفی شد، پس از بررسی نمونه نهایی، موتور شرکت DAE چین (شریک تجاری شرکت میتسوبیشی ژاپن) با مشخصاتی چون موتور 4 سیلندر 2000 سی سی، 16 سوپاپ توان 125 اسب بخار، گشتاور 165 نیوتن متر و مصرف سوخت 8.8 لیتر در هر100 کیلومتر با سطح آلایندگی این موتور یورو4 معرفی شد که در مقایسه با موتور مزدا، موتور جدید 20 درصد توان بالاتر و 10 در صد گشتاور بیشتری دارد و نسبت به موتور مزدا از 20 درصد مصرف سوخت کمتری برخوردار است.

نحوه اجرای پروژه

با توجه به مشخصات موتور و گیربکس DAE تغییراتی چون طراحی و ساخت رام اصلی شاسی و همچنین فیکسچرهای جدید خطوط تولید شاسی، تغییرات مربوط به کفی اتاق، طراحی الحاقی کفی و قالب برش جدید، طراحی و قالب سازی نمونه فن برقی به همراه بادگیر جدید، طراحی دسته سیم موتور ودسته سیم اصلی خودرو و طراحی براکت جدید کمپرسور کولرتغییراتی برای خودرو صورت گرفته است ضمن اینکه این خودرو با تغییراتی در زمینه طراحی براکت های مربوط به دسته موتور، رابط گیربکس و پایه نگهدارنده مانی فولد هوای موتور، طراحی گاردان جدید با توجه به افزایش توان و گشتاور در موتور، طراحی و ساخت قالب اتصال میل فرمان، طراحی سیستم اگزوز و کاتالیست و ساخت فیکسچرهای تولید سیستم اگزوز، طراحی داکت هوای ورودی موتور و هماهنگی جهت بروزرسانی دستگاه های عیب یاب موتور در سیستم خدمات پس از فروش همراه بوده است.

وانت کارا 2000-3

انجام مراحل کالیبراسیون موتور و خودرو

– با نهایی شدن قرارداد خرید موتور با شرکت DAE مراحل کالیبراسیون موتور در آذر ماه سال 1392 آغاز شد و پس از اتمام کالیبراسیون موتور در اردیبهشت ماه 1393با ارسال سه دستگاه خودرو وانت تجهیز شده به موتور DAE به کشور چین، کالیبراسیون خودرو توسط شرکت BOSCH آغاز شد، عمده مراحل کالیبراسیون مربوط به ایجاد شبکه ارتباطی CAN-BUS بین ECU بوش با واحدهای ABS و جلو آمپر بوده است.

– تعریف شبکه ارتباطی CAN-BUS  بین ECU موتور، جلو آمپر و واحد ABS  جهت تبادل سیگنال های مربوط به دور موتور، سرعت خودرو، مسافت کلی طی شده، سطح سوخت در باک، دمای موتور و نمایشگرهای مربوط به خطای موتور صورت می‌گیرد.

– همچنین راه اندازی فن برقی و کنترل سیستم خنک کننده موتور و سیستم کولر از طریق ECU موتور، تطبیق شرایط کارکرد موتور از دمای منفی 20 درجه تا 50 درجه سانتی گراد، انجام مراحل کالیبراسیون در ارتفاعات مختلف و انجام فرآیند فرسودگی80هزار کیلومتر کاتالیست جهت تنظیم مشخصات استاندارد EOBD از دیگر مراحل کالیبراسیون موتور این خودرو است.

وانت کارا 2000-2

دریافت استانداردهای اجباری خودرو

– این خودرو همچنین موفق به دریافت استاندارد یورو4 و همچنین انجام تست های نویز و بخارات بنزین در آزمایشگاه موسسه استاندارد ایران شده است ضمن اینکه یک دستگاه از این خودرو به شرکت TUV کشور چک جهت انجام تست EMC ارسال شده و همچنین هماهنگی لازم جهت تست سیستم ایربگ توسط شرکت CONTINETAL در کشور آلمان صورت گرفته است.

– از سوی دیگر آزمون های تکمیلی خودرو در آزمایشگاه های شرکت ایتراک و ایپکو و آماده سازی 6 دستگاه خودرو جهت تست های COP انجام شده است.

برنامه های آینده موتور جدید وانت

– همچنین مهندس داودزاده، مدیر عامل شرکت بهمن موتور ضمن بازدید از شرکت DAE، موضوع امکان مونتاژ موتور DAE توسط گروه بهمن درایران را مطرح کردند که در نهایت شرکت DAE با این شرط موافقت نمود و به عنوان یکی از بند های قرارداد اصلی، امکان مونتاژ موتور توسط شرکت بهمن موتور پذیرفته شد.

– گفتنی است، موتور 4G94Sامکان ارتقا به استاندارد یورو 5 را دارد. ضمن اینکه با توجه به توان مناسب این موتور، امکان استفاده بر روی محصولات دیگر شرکت بهمن موتور وجود دارد. همچنین امکان تجهیز این موتور به سیستم دوگانه سوز CNG از دیگر قابلیت های این موتور به شمار می‌آید.

به روزترین موتور شرکت DAE

علی دشتی مدیر پروژه جایگزینی موتور وانت مزدا از مونتاژ این موتور در داخل کشور خبر داد و گفت: تولید چند مدل مختلف از این موتور در گروه بهمن  امکان پذیر است که شرایط به کارگیری بر روی سایر خودروهای باری گروه بهمن را خواهد داشت.

وی همچنین امکان ساخت داخل و جایگزینی قطعات در مراحل ساخت و مونتاژ موتور را از مزایای راه اندازی این خط تولید بر شمرد. دشتی در خصوص این موضوع که آیا با جایگزینی موتور وانت مزدا در ظاهر این خودرو تغییری ایجاد خواهد شد اظهار کرد: برنامه‌ای برای تغییر کلی ظاهر این خودرو در نظر گرفته نشده اما تغییراتی برای داشبورد این خودرو صورت گرفته که همزمان با جایگزینی موتور جدید اجرا خواهد شد. ضمن اینکه برای چراغ های جلو و جلو پنجره این خودرو هم تغییراتی را اعمال کرده‌ایم که همه آنها به صورت ساخت داخل انجام می شود. همچنین این خودرو به سیستم ایربک راننده و سرنشین مجهز است.

وانت کارا 2000-4

به گفته وی تولید انبوه وانت مزدا با موتور جدید از اواسط آبان ماه آغاز خواهد شد. در ضمن این موتور جزء موتورهای طراحی شده سری 9 میتسوبیشی ژاپن به شمار می‌آید که در حال حاضر به عنوان به روزترین موتور تولیدی شرکت DAE محسوب می‌شود.


33 دیدگاه

  1. امیرمهدی | مرداد 4, 1398 | لینک نظر

    سلام ماشین واقعا عالی هست ازنظرموتورنسبت به موتور مزدای قبلی خیلی قدرتمندتر پرسرعت وشتاب بیشتری داره من 14سال دارم وبا این ماشین 160 وبه بالاپرکردم نقطه قوتش همین موتورشه ونقطه ضعفش بدنه ضعیف ودندشم ازهمون اول خوب جا نمرفت والانم جلو بندی وسیربکاشم مشکل دارن ولی ازنظر موتور عالی ونسبت به قبلی ها خیلی بهتر هس بعضیا میگن قبلی بهتر هستن ولی هنوز سوار اینا نشدن ببینن اینا چه قدر نرم تر هستند وبهتر

  2. m | خرداد 25, 1398 | لینک نظر

    با سلام خدمت دوستان
    اولا وانت کارا از لحاظ دیفرانسیل مشکل داره و زوزه های عجیب غریبی حین رانندگی به داخل کابین میده دوما اکثرا تو کارکرد های 20تا40هزارتا مجبورید صفحه عوض کنید چون بنده مزدا b2000i دارم خودم بوستر ترمز و چندین بار لامپ های مربوط به چراغ های عقب رو عوض کردم ثانیا تو این مدت که تو نمایندگی بود بیشتر این وانت کاراها بودند حال دیگه معلوم نیست تو کارکرد های بالا چه معایبی از خود نشون بده

  3. مجید | آبان 14, 1396 | لینک نظر

    درود ۶ ماه هست یک کارا ۲۰۰۰ سی سی خریدم انشالله قسمت خودتون بشه توی این مدت با هر ماشینی بگید کورس گذاشتم و جاروشون کردم مخصوصا مزدا ۲۰۰۰ ژاپن که اصلا به گرد پای این کارا ۱۶ سوپاپ هم نمیرسه.بارها و بارها بدون بار و با بار مزدا ۲۰۰۰ ژاپن رو سوسک کردم
    واقعا موتورش حرف نداره
    تنها ایرادی که داره دفرنسیالش زود میخونه که اونم بهمن موتور تند تند برات تعویضش میکنه خوشبختانه
    درضمن همیشه از اونایی که یه چیزی رو استفاده کردند راهنمایی بگیرید نه از کسایی که دور دور نشستن و چیزی رو لمس نکردن مبعدش میان با بعضی از پست هاشون تز های بیخود میدن

    یا علی
    موفق باشید

    • در پاسخ به: مجید

      amin | آبان 15, 1396 | لینک نظر

      انشالله مباركتون باشه
      البته ما علاقه اي نداريم اين خودرو قسمتمون بشه!

  4. فریبرز یاری | شهریور 22, 1396 | لینک نظر

    من وانت کارا 2000 دارم واقعا راضی هستم البته تازه خریدم امیدوارم حداقل 200 هزار کیلومتر بدون دردسر برام کار کنه

  5. وانت نیسان Z24 خیلی بهتر از مزدا 2000B بوده و هست و خواهد بود دیگه بحث نکنید چون یقین دارم

  6. درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال 1348 در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور 1725cc ولی قدرتش را نوشته 68.5 اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت 68.5 اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل 1346 و 1347 دارای قدرت 61.5 اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش 1598cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران 69 اسب بخار بوده و در انژکتوری 71 اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت 78 اسب بخار و گشتاور 117 نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ 120 باشه دارای قدرت 110 اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر 45 نسبت به پیکان جوانان که وبر 40 بوده
    دیگر عامل دور موتور 5300 دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که 5200 دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی 110 اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم 2 بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

  7. علیجان | مهر 21, 1395 | لینک نظر

    با نظر خسرو پرویز جان موافقم درود بر تو. موفق باشی

  8. ford Cortina Mark II را در نظر بگیرید خود آمریکا تقلید کرده از پیکان انگلیس روباه پیر
    چرا ما از موتور موتور کارا 1700 متاسفیم ولی مزدا یک زمانی با همین هیکل و ابهت موتور 1600cc رویش سوار بود همون مزدا 1600b را میگم تکنولوژیش هم سال بوق لمون بود
    چرا چون قدرتش بیشتر بود …..
    چرا اینهمه مهندس گردن کلفت داریم پا نمیشن همین موتور پیکان از نوع 1700cc را از 8 سوپاپ به 16 سوپاپ تغییر بدهند
    دقیقا مثل موتور xu7jpl3 با هشت سوپاپ که در سمند و 405 و پژو پارس مشترک است که هشت سوپاپ بوده ولی همون موتور با تغییرات کوچکی در پژو پارسELX
    از هشت به شانزده سوپاپ تغییر یافت

    • در پاسخ به: خسرو پرویز

      و پژو پارس شانزده سوپاپ یا زانتیای 1800 شانزده سوپاپ یا سمند سریری که موتورش XU7JPL4 بود تنها فرقش با موتور 8 سوپاپ پژو 405 GLX انژکتوری سرسیلندر از 8 به 16 سوپاپ و تغییرات کوچک دیگر
      پس موتور روآی سال که در وانت آریسان مشترک میباشد با یک تغییرات کوچولو موتورش از 8 سوپاپ به 16 سوپاپ تغییر می یابد

      • در پاسخ به: خسرو پرویز

        رامین | مهر 8, 1395 | لینک نظر

        خسرو جان تفاوت موتور L3 با L4 بسیار بیش از ایناست ومیتونم بگم تنها وجه مشترک بلوک سیلندره
        درباره مهندسی موتور پیکان هم تغییرات مثبت خوبی درش داده شده که بسیار تغییر کرده نسبت به موتور پیکان دهه 40!!!
        درباره 16 سوپاپ کردن هم خب بحث هزینه وجود داره به هرحال همین الان وانت اریسان به نوع خودش قیمتش گران هست برای قشر کم درامد وهمین خودش باعث شده وانت پراید گوی رقابت رو بقاپه ازش

        • در پاسخ به: رامین

          خسرو پرویز | مهر 11, 1395 | لینک نظر

          رامین جون داداش گلم همون بلوک که بوشهای تر درش هست در موتور xu7 هشت سوپاپ زیاد فرقی با شانزده سوپاپ نداره ما توی کارگاه عملی دیدیم و لمس کردیم ولی متاسفانه ما ایرانیها عادت داریم حرف دیگران را برای خودمان تکرار کنیم و ندانسته تکرار کنیم و احساس کنیم که خودمان این حرف را میزنیم که نمیشود و اگر بشود هزینه دارد بابا اصلا یک میلیون قیمت آریسان و کارا را بالا ببرند و این حرف منو عملی بکنند …. اگه موتورهای بعضی خودروهای آمریکایی در نظر بگیرید همون موتور برای فلان خودرو میگویند که OHV هشت سوپاپه و برای نوع اسپرت تر خودرو دیگر مثلا” کوپه اگه باشه همون موتور که بوشهایش در اصل یکی میباشد تبدیل شده به DOHC دو یا چند برابر سوپاپه شده
          در مورد L3 یا L4 بگم شاید فکر بکنی ربطی به تعداد سوپاپ داره نه جانم این نوعی کد برای استاندارد آلایندگی میباشد که مثلا” در موتور شانزده سوپاپه یک قسمتی هست برای به اصطلاح هول دادن دود برای رفتن به اگزوز است که در قسمت پایین بلوک قرار داره و این دارای پره هایی بوده که در صورت خرابی سوت میکشد
          اصلا برای اینکه این قضیه جا بیافته من دو توصیه دارم نخست اینکه DVD آموزشی موتور پژو 406 که دارای موتورEW 12 بوده و در مورد این استانداردها به طور مفصل توضیح داده که L3 چیه L4 چیه؟!!!!!
          دوم اینکه مراجعه بکنی مراکز فنی حرفه ای و موتور پارس شانزده سوپاپ رو از نزدیک ببینی و آنقسمت را ببینی که در موتور هشت سوپاپه نداره

  9. مهران | مرداد 12, 1395 | لینک نظر

    من خودم مزدا دارم…البته 2000…واقعا فوق العاده است…موتورش با قدرتی ک برعکس نیسان وانت اصلن لرزش تو ماشین نداره و یک خودرو سواریم هست…سرعت بالا…شتاب خوب…کند فوق العاده…فقط یک مشکل داره ک اونم بدنه ماشینه…بدنه ماشین بسیار ضعیفه…حالا از بدنه بگذریم موتور این ماشین و توانش برای بار بردن عالیه….مسلما نیسان موتورش قوی تره ولی اگ ب من بگن نیسان یا مزدا من مزدا رو بر میدارم البته 20000..ممنون بابت سایتتون

    • در پاسخ به: مهران

      شاید کیفیت مزدا 2000B از سیستم ترمز یا هندلینگ برتری به وانت نیسان Z24 یا جونیور 2000 داشته باشه ولی نمیشه بگیم وانت مزدا برتر از وانت نیسان است
      اگه وانت نیسان جونیور زامیاد 2000 قدیمی را با مزدا 2000 که 12 سوپاپ با اجازه شما داره و اکثر سیستم های پیشرفته جرقه زنی داره ولی باز هم وانت نیسان زامیاد 2000 قدیمی برتر که قدرتش در نوع کاربراتور هیتاچی 99اسب بخار و 167 نیوتن متر میباشد
      وانت مزدا که انژکتوری شد که متاسفانه تسمه تایم لعنتی هم داره حداکثر قدرتش به 95 اسب بخار و حداکثر گشتاورش 154 نیوتن متر میباشد
      پس اگه مقایسه بکنیم با موتور Z24 واقعا” کاملا” کم میاره
      و اگه مقایسه کنیم بانیسان پیکاپ و نه نیوپیکاپ که داغونش کردن کیفیت و قدرتش رو …. نیسان پیکاپ 16 سوپاپه دارای 150 اسب بخار و 208 نیوتن متر میباشد
      پس مزدا 2000 موتورش پیشرفته نیست
      و ای کاش مزدا 1800 که یکی دو مدل در سالهای 1364 و 1365 مونتاژ کردند یا ادامه میدادند یا انژکتوری زنجیر تایم دارش مونتاژ میشد

  10. هادی | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    یعنی به معنای واقعی کلمه گند زدین تو مزدا

  11. بهزاد | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    ای با کف کردم بامهندسی که به خرج دادیت خاک بر سر خودم

  12. مقدم | آذر 28, 1394 | لینک نظر

    موتور 1700 آی با نام علمی موتور OHVG2 با 80اسب و 138 نیوتون متر گشتاور خیلی ضعیفه برای این بدنه ولی برا آردی وانت و پیکان وانت خوبه وانت مزدا 5 متره بدنه و یک وانت حسابیه باید یک موتور قولدر همچون موتور مزدا 2000 سی سی روش باشه نه یک موتور ضعیف تر من این وانت رو به اسم مزدا اونم 1600 و 2000 سی سی میشناسم و نمی دونم نام کارا از کجا اومده روی این وانت بستن به نظر بنده هیچ توجیهی وجود نداره که موتور میتسوبیشی که مربوط به برند L200 هست رو بدنه مزدا میخوان بزارن به نظرم هر ماشینی باید با اسم برند موتوری خودش تولید بشه با راننده با نشستن پشت فرمون احساس خوبی داشته باشه

  13. حسین | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    از هیچی بهتره!!!!

  14. كيا | دی 17, 1393 | لینک نظر

    ميتسوبيشي!!!
    ميتسوبيشي خودش يك وانت داره اسمش L200 هست كه ميگن از هايلوكس هم بهتره حالا شما هر آشغالي رو تو اين مملكت ميسازين به ميتسوبيشي ميچسبونين.
    اگه ميتونين برين ميتسوبيشي L200 رو بيارين نه اينكه به بهانه موتور ميتسوبيشي كه اونم موتور از رده خارج قديمي رو با N تومن اضافه به مردم بندازين

    • در پاسخ به: كيا

      علی | شهریور 13, 1395 | لینک نظر

      کاملا موافقم ،،،حالا این مدل کارا با موتور پیکان خیلی تاسف داره ،،،موتور 50سال پیش هنوزم استفاده میکنن خیلی متاسفم بخدا

  15. اكبر | دی 16, 1393 | لینک نظر

    پس اون مدل 1700 كه ميخواستن بزنند ديگه جمع شد؟

    • در پاسخ به: اكبر

      ُSepehr | دی 17, 1393 | لینک نظر

      خیر اون مدل هم با قدرت و جدیت تولید می شود

      • در پاسخ به: ُSepehr

        عمران | خرداد 22, 1396 | لینک نظر

        سلام دوستان میخوام از بین وانت 2000 تک کابین مزدا و تک کابین کارا 2000 یکی رو انتخواب کنم.
        به نظر دوستان کدوم مدل برتری داره؟
        تشکر

        • در پاسخ به: عمران

          میثم | مهر 10, 1396 | لینک نظر

          وانت مزدا دو هزار با موتوره مزدا زاپن

        • در پاسخ به: عمران

          میثم | مهر 10, 1396 | لینک نظر

          من یکی دارم با همون موتوره قدیمی.با هر کسی که وانت کارا داره تو هر شرایطی که بگید (با بار بدون بار با کولر روشن با کولر خاموش سربالایی….) کورس میندازم.

          • در پاسخ به: میثم

            درود برتمام ماشین باز های ایران عزیز…حدود 4ساله مزدا 2کابین 2000باموتورژاپن دارم واقعا ازش راضی هستم همه جای ایران رو باهاش مسافرت رفتم ، راحتی ونرمی در رانندگی، بی آزاری از نظر استهلاک، هم سواری بودن هم وانت بودن واقعا ماشین خوبیه …. موتور چینی وایرانی فکر نمیکنم بی آزار باشن، احتمالا یکسره باید خرجشون کرد

          • در پاسخ به: مجتبی نیکپندار

            فرزاد | خرداد 16, 1397 | لینک نظر

            سلام مزدا کارا ۲۰۰ میخوام کسی سراغ نداره

          • در پاسخ به: فرزاد

            ابراهیم | بهمن 14, 1397 | لینک نظر

            نه

          • در پاسخ به: میثم

            مجتبی | آذر 17, 1396 | لینک نظر

            سلام
            پیرو صحبتهای دوست عزیزم نیکپندار باید عرض کنم منم دقیقا نظر شما رو داشتم تا روزی که برادرم کارا 2000 رو خرید و منم همون مزدا 2000 رو داشتم از هر لحاظ ماشین کارا از ماشین من سر بود مثلا هر کدوم ما 1تن بار می زدیم از مثلا بم رطب می زدیم برا مشهد تو جاده از همه لحاظ از من جلوتر بود تو سربالایی ها اون اصلا انگار بار نداشت و من میموندم من باید با دنده 3و 2 می رفتم اون با 4 و اون دائم با کولر بود من باید تو سربالایی ها خاموش می کردم من 3بار بنزین می زدم اون 2 بار خلاصه هم قدرتش بالاتر بود اونم خیلی زیاد هم مصرفش کمتر بود خلاصه جوری شد که بعد از چند بار خرما و برنج بردن این ور و اون ور دیگه داشتم خجالت می کشیدم از ماشین خودم سریع رفتم با ضرر فروختم و یک کارا 2000خریدم الانم خیلی راضی هستم .
            با تشکر

          • در پاسخ به: مجتبی

            علیرضا | مرداد 17, 1397 | لینک نظر

            با سلام
            آقا مجتبی درست میفرماین قبلا مزدا2000داشتم قدرتش خوب بود همجوره میرفت الان نزدیک 8با9ماه کارا2000دارم شتاب فوق العاده نرمی .بار که میزنم انگار نه انگار که زیره باره خلاصه ماشین خوبیه ولی بدنش جون نداره یه ورق نازکه

          • در پاسخ به: علیرضا

            سهیل | فروردین 4, 1398 | لینک نظر

            نزدیک دو سال هست که کارا ۲۰۰۰ تک کابین رو در جاده می رونم. همونطور که دوستان گفتند، موتور این وانت خیلی خوبه. در حالت بدون بار انگار که یک سواری معقول داری و به راحتی در جاده میره. در حالت با بار هم در سربالایی بسیار خوب و قدرتمنده. ولی متاسفانه تنها نقطه قوتش موتور هست.
            بنده در این ماشین از ابتدا در جا رفتن دنده مشکل داشتم که پس از یک سال نمایندگی با تعویض دیسک و صفحه کلاج با قطعه غیر اصلی که البته خود نمایندگی ارایه میداد، مشکل برطرف شد. با وجود اینکه ماشین در دو سال ۵۰۰۰۰ کار کرده و استفاده عمده ازش سواری هست و به ندرت بار نزدیک یک تن می زنه، ولی فرمون در جاده خلاص کارد که به تعویض سیبک فرمون منجر شد. بعضی قطعات جلوبندی هم تعویض شده. میل گاردان توسط نمایندگی تعویض شده. دریچه کولر سمت درب راننده از ابتدا کار نمی کنه، ولی در زمستان سرما ازش داخل میاد که به زحمت با سیم دریچه اش بسته شد. بزرگترین مشکل ماشین خلاصی فرمون هست که بعد از یک سال باعث شده، به هیچ وجه در جاده نتونی سرعت بگیری چون کنترل ماشین بسیار سخت میشه. تنظیم مکرر خلاصی فرمون بی نتیجه بود و در نهایت مجبور شدم جعبه فرمون رو با جعبخدفرمون استوک مزدا ۲۰۰۰ تعویض کنم که خیلی بهتر شد وای بازم مثل روز اول نشد. تعمیر کار می گفت اگر جعبه فرمون فابریک خودش رو بندازی روش دولاره بعد یک سال به همین وضعیت میافته. تا زمانی که مشکل جعبه فرمون برطرف نشه، خرید این ماشین ریسک زیادی داره. من توی جاده بودم که فرمون یه دفعه خلاص کرد و حتی بعد ازتعمیر در نمایندگی مرکزی و تعویض سیبک های فرمون و یه سری قطعه دیگه، خلاصی فرمون جوری بود که با ماشین خالی بیشتر از ۹۰ تا نمیشد رفت.