کلاسیک

خودروهای کلاسیک شناسنامه می گیرند

صدور شناسنامه خودروهای تاریخی (کلاسیک) با هدف حفظ و صیانت از آنها با عنوان آثار ملی آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، مراسم رونمایی از شناسنامه خودروهای تاریخی صبح امروز (یکشنبه 21 دی‌ماه) با حضور مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد.

 

بر اساس آنچه از تاریخچه خودرو در ایران موجود است، در سال 1279 برای نخستین‌بار دو خودرو از کشور بلژیک به ایران وارد شد که البته یکی از خودروها در میانه راه خراب شد.

 

طبق پیش‌بینی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی از حدود 15 هزار خودروی تاریخی و نفیس تعداد قابل توجهی اسقاط یا از کشور خارج شده و تعداد اندکی هم به صورت مخفیانه نگهداری می‌شده است. این نگرانی‌ها درباره این آثار ارزشمند تاریخی ضرورت شناسایی و حفاظت از این خودروها را برای کانون ایجاد کرد.

 

در حال حاضر حدود سه هزار خودروی تاریخی در کشور شناسایی شده است که امروز برای 50 دستگاه شناسنامه صادر شد.

 

محمدرضا زاهدی، نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کارگروه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) گفت: این شناسنامه‌ها براساس قانون حفظ آثار ملی مصوب سال 1309 با هدف شناسایی، ضبط و ثبت خودروهای تاریخی تهیه و صادر شده است که در مرحله بعدی قرار است برای ثبت این خودروها در فهرست آثار ملی کشور اقدام شود.

 

او همچنین اطمینان داد: صدور این شناسنامه هیچ محدودیتی را برای مالک و خودرو ایجاد نمی‌کند و حتی به ارزش افزوده خودرو و همچنین حمایت از آن به عنوان اثر تاریخی کمک خواهد کرد. مالکانی که این شناسنامه را دریافت می‌کنند، حتی هیچ محدودیتی برای فروش و خروج موقت آنها از کشور ندارند.

 

«محمد حسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مراسم رونمایی گفت، شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی از اسقاط و خروج آنها از کشور جلوگیری خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از این خودروهای ارزشمند در گذشته سر از کلکسیون‌های خارجی درآورده‌اند که شخصا چند مورد را در امارات و قطر شاهد بودم و این جای تاسف دارد. ولی با این حال خوشبختانه تعدادی از علاقه‌مند با نگهداری خودروهای تاریخی جریان موزه‌ای حفظ کرده‌اند.

 

او شناسایی و معرفی خودروهای تاریخی و یا کلاسیک را براساس قوانین موجود در وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و در ادامه گفت: ایجاد مجموعه خودروهای کلاسیک امروز به صنعتی سودآور در دنیا تبدیل شده است. علاوه بر این، کلکسیون‌های خودرو می‌توانند منافعی را به کشور برسانند. با توجه به این ارزش‌ها، ما مکاتباتی را با وزارت اقتصاد انجام و اهمیت این اتومبیل‌ها را شرح دادیم که باعث شد تعدادی از این خودروهای ارزشمند به مجموعه‌های خارجی عرضه نشوند و یا از اقساط آنها جلوگیری شود.

 

«طالبیان» همچنین از ثبت خودروهای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار کرد: این موضوع یکی از حمایت‌های سازمان از آثار تاریخی کشور است، علاوه‌بر این شناسایی خودروها سبب تهیه بانک جامع اتومبیل‌های ارزشمند خواهد شد که مسلما ارزش افزوده‌ای را برای دارندگان خودرو به دنبال خواهد داشت؛ ضمن آنکه سازمان از مالکان حمایت معنوی خواهد کرد و برای ایجاد موزه‌های تخصصی و خصوصی در این باره حمایت های لازم را اعمال می‌کند.

 

به گفته او تاکنون 300 مجموعه‌دار خصوصی خودروهای کلاسیک شناسایی شده‌اند که 60 مجموعه‌دار مجوز فعالیت گرفته‌اند. هدف اصلی ما از شناسایی آنها ساماندهی این میراث ارزشمند کشور بوده است.

 

ایرجی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی نیز با شرحی از اقدامات صورت گرفته برای شناسایی و حفاظت از این خودروهای تاریخی اظهار کرد: خودروهای تاریخی یک سرمایه انباشته و مادی و همچنین منبعی برای ایجاد فراغت‌، فعالیت‌های ورزشی و توسعه گردشگری است که با ایجاد سازوکار مناسب می‌توان بهره فزاینده‌ای از آن برد.

 

او سپس با اشاره به اقدامات بین‌المللی برای حفاظت از خودروهای تاریخی و تشکل‌هایی که در این زمینه وجود دارد گفت: در تلاش هستیم کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به عضویت فدراسیون‌ جهانی خودروهای تاریخی ‌(فیوا) بپیوندد.

 

در ادامه این مراسم پس از آنکه مسعود سلطانی‌فر‌ از شناسنامه خودروهای تاریخی رونمایی کرد، با اهدای لوح تقدیر از سه مجموعه‌دار خصوصی به نمایندگی از سایر مجموعه‌داران تجلیل شد و سپس به پنج نفر از مالکان به نمایندگی، شناسنامه خودروی تاریخی داده شد.

 

همزمان با اجرای این مراسم تعدادی از اتومبیل‌های تاریخی در محوطه مجموعه نیاوران به نمایش گذاشته بودند که مسعود سلطانی فر از آنها بازدید کرد.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم بدون آنکه سخنرانی داشته باشد حضور یافت.

 

انتهای پیام

3 دیدگاه

  1. با درود به دوست عزیز مهندس سپهر زنگنه
    و تبریک شروع سال 2015 وارزوی سراسر موفقیت برای شما و تمام گروه مجله ارزشمند دنده 6 با پوزش ایا امکان ورود کلاسیک موقت 2 ماه به ایران وجود دارد وبازگشت ان بعد از دوماه به بریتانیا
    باسپاس دوباره و پاسخ شما
    دوستدار شما
    اما کیت رویس

    1. درود به شما….والا طبق قانون گذر موقت….واردات خودروهای کلاسیک هم برای مدت 2 ماه مانعی ندارد، ولی بازهم قبل از اقدام،آخرین نسخه این قانون رو مطالعه فرمایید…

  2. با درود دوباره به دوست عزیز مهندس سپهر زنگنه
    باسپاس دوباره و پاسخ واهنمای شما راستی این دو سایت هم مربوط به شرکت های ساخت مجدد در بریتانیا و امریکا هستنند
    این شرکت در زمینه ساخت و بازسازی تمام برندهای کلاسیک است
    http://www.jswl.co.uk/
    http://www.jswl.co.uk/re-creation.htm
    این شرکت در زمینه ساخت و بازسازی تمام برندهای کلاسیک امریکا است
    http://www.trinitytulsa.com
    http://www.restoration-us.com
    http://www.eleanor-mustang.com
    http://www.brandnewmusclecar.com
    با پوزش برای طولانی شدن پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا